hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یزد| چالش کمبود آب در روستاها

یزد| چالش کمبود آب در روستاها

فرزاد فیضی

یکی از چالش‌هایی که همواره استان یزد را تهدید کرده بحث کمبود آب و منابع آبی است به‌طوری‌که همگان مهم‌ترین مسئله استان یزد را آب عنوان می‌کنند. این روزها اما ابعاد جدیدی از این بحران رونمایی شده است به‌طوری‌که روستاهای استان یزد به دلیل کمبود منابع آب آشامیدنی و بهداشتی در حال خالی شدن از سکنه هستند.

به گزارش رویداد امروز؛ استاندار یزد در این خصوص و با اشاره به جمعیت ۱۸ درصدی روستایی استان می‌گوید: یکی از عمده‌ترین عوامل و مسائلی که ‌موجب شده جمعیت روستایی در استان یزد کاهش پیدا کند وجود برخی مشکلات درزمینه تأمین آب شرب و بهداشت موردنیاز روستاییان استان است. محمدعلی طالبی ادامه می‌دهد: در تأمین آب شرب و بهداشت موردنیاز روستاییان استان مشکلاتی داریم و باید سرمایه‌گذاری در این زمینه را تقویت کنیم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلات آب روستا مربوط به این روزها نیست و تاریخچه‌ای طولانی دارد، تأکید می‌کند: این اتفاقات در حالی رخ‌داده است که اقدامات بسیار خوبی نیز توسط دولت در جهت تأمین آب روستاها با حمایت‌های وزارت نیرو و اهتمام شرکت آب و فاضلاب روستایی استان صورت پذیرفته ولی قطعا کافی نیست و باید همچنان به این مسیر ادامه دهیم که البته همیشه در مناسبت‌های مختلف با بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی روبرو بوده‌ایم که نشان می‌دهد که انجام کار مستمر در روستاها برای تأمین آب شرب و بهداشت ادامه دارد. طالبی خاطرنشان می‌کند: بااین‌وجود مشکلات به حدی است که همچنان با کمبود آب مواجه ‌هستیم، باید بسیار در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و کارهای زیربنایی را برای تأمین آب شرب روستاییان انجام دهیم تا به وضیعت مطلوب و در سطح بعضی از شهرهای استان برسیم.

چالش مضاعف حضور شهری‌ها در روستاها

‌اما یکی از مشکلاتی که همواره موضوع کمبود و کسری آب روستاها را با بحران مضاعف روبرو کرده حضور شهرنشین‌ها در ایام تعطیل و مناسبت‌های مختلف در روستاها است. این حضور حداکثری شهرنشین‌های علاقه‌مند به محیط‌های بکر و روستایی ‌باعث می‌شود که آمار افراد حاضر در روستاها در ایام تعطیل افزایش یابد و عرضه و تقاضا باهم همخوانی نداشته باشد و نهایتا مشکلات دوچندان شود. این موضوع تا حدی شدت پیدا می‌کند که حتی روستاهایی که در آمار، خالی از سکنه هستند و یا آمار جمعیتی آن‌ها نزدیک به صفر است در برخی مناسبت‌ها، جمعیت حاضر در این روستاها به هزار نفر برسد. استاندار یزد در این رابطه می‌گوید: به سبب اینکه نمی‌توان امکانات روستاها را به‌واسطه آمار موجود و شاخص‌های جمعیتی تنظیم کرد می‌بایست امکاناتی متناسب با جاذبه‌های گردشگری روستاها و سکونت موقت در این مناطق در نظر بگیریم که راهکارهایی در این خصوص با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط دیده‌شده است.

آب‌رسانی به 330 روستا از طریق تانکر

با همه این تفاصیل دولت خود را موظف به تأمین آب روستاها کرده است به‌طوری‌که در حال حاضر آب شرب ۳۳۰ روستا را از طریق آب‌رسانی سیار تأمین می‌کند و برای تأمین آب شرب مناطق روستایی ۳۰ مجتمع آب‌رسانی در دست‌ساخت دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی به رویداد امروز می‌گوید: به‌رغم بارندگی‌های اوایل سال جاری هنوز مشکل کم‌آبی و بی‌آبی به‌عنوان یک چالش‌های مهم آبادی‌ها و روستاهای این استان به شمار می‌رود. به گفته فاتحی، تاکنون تعداد 110 مورد از منابع آبی استان خشک و از مدار خارج‌شده و 180 مورد با کاهش شدید آبدهی مواجه شده‌اند.

 ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر تأمین آب روستاهای استان یزد از منابعی نظیر 292 حلقه چاه، 22 دهنه چشمه، 44 رشته قنات و 11 مورد تأسیسات هم‌جوار تأمین می‌شود که دارای 4500 کیلومتر شبکه توزیع، 1700 کیلومتر خط انتقال، 409 باب مخزن ذخیره با حجم 102 هزار و 140 مترمکعب است. می‌توان گفت اگرچه تلاش‌ها برای تأمین پایدار آب در روستاها توسط دولت ادامه دارد اما می‌بایست به این نکته توجه داشت که برنامه‌ریزی مدون و کاربردی می‌تواند تا حدودی از بار مشکلات کم کند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی دراین‌باره و در خصوص تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت می‌گوید: اقدامات این شرکت به دو بخش بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم‌شده است که شامل آب‌رسانی سیار، خریداری آب کشاورزی، مدیریت مصرف آب، بازسازی شبکه‌های توزیع، تعویض کنتورهای خراب و قطع انشعابات پرمصرف و نصب شیرآلات کاهنده مصرف در روستاها می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد