hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| فاصله گرفتن صنعت چاپ همدان از روزهای اوج

همدان| فاصله گرفتن صنعت چاپ همدان از روزهای اوج

اگرچه قرار است استان همدان در سال ۱۴۰۲ پایتختی کتاب اسلامی را بر عهده گیرد اما متولیان این حوزه معتقدند صنعت چاپ و نشر کتاب در این استان وضعیت مطلوبی ندارد و در سال گذشته به ازای هر همدانی ۷ صدم جلد کتاب چاپ‌شده و شمارگان کتاب هم به ۵۰ و ۲۰ جلد کاهش‌یافته است.

چاپ 249 عنوان کتاب در سال 97 در همدان

به گزارش تسنیم، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ابراز رضایت نسبی از وضعیت صنعت چاپ و نشر کتاب در همدان اظهار داشت: در سال گذشته 270 عنوان کتاب در استان همدان مجوز گرفتند، اما 249 عنوان با شمارگان بین 300 تا 500 نسخه به مرحله چاپ و توزیع رسید. مجید فروتن افزود: اداره کل ارشاد استان 120 میلیون تومان کتاب نیز شامل 57 عنوان از ناشران و مؤلفان خریداری کرده است. او عنوان کرد: در بحث سهمیه کاغذ باوجود مشکلات موجود در این حوزه سهمیه کاغذ ناشران استان برای سال‌های 95 و 96 بر اساس آمار کتاب‌هایی که در 2 سال گذشته چاپ و در کتابخانه ملی ثبت کردند در اختیارشان قرار گرفت. فروتن با بیان این‌که استان همدان یکی از 10 استان کشور است که مجوز چاپ کتاب در خود استان صادر می‌شود گفت: تلاش کردیم فرآیند صدور مجوز را سرعت ببخشیم. در حال حاضر از زمان ارائه کتاب از سوی ناشر به اداره کل تا اخذ مجوز حدود 2 ماه زمان می‌برد. در استان همدان 60 ناشر کتاب مجوز دارند و تقریباً همه ناشران فعال هستند. فروتن در مورد پیش‌بینی وضعیت صنعت چاپ و نشر استان در سال 98 هم گفت: برای سال 98 مبنای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در حوزه چاپ کتاب بر محتوای کتاب است نه تعداد نسخه چاپ‌شده. او تأکید کرد: اگر ناشران نیز با این دیدگاه فعالیت کنند هزینه‌ها و مصرف کاغذشان کمتر می‌شود و دیگر کتاب‌ها در انبار خاک نمی‌خورد.

تیراژ کتاب‌ها در همدان به 20 جلد رسیده

مدیرمسئول یکی از انتشارات همدان با بیان این‌که صنعت چاپ و نشر کتاب در استان همدان وضعیت مطلوبی ندارد اظهار داشت: متأسفانه تیراژ کتاب‌ها به 50 و حتی 20 جلد رسیده است. دانیال سلطانی افزود: در حوزه شمارگان کتاب در استان نظارت وجود ندارد و مسئولان به آمار ارائه‌شده از سوی ناشران اکتفا می‌کنند‌؛ به همین دلیل بین آمار ارائه‌شده از سوی ارشاد با آمار واقعی شمارگان کتاب فاصله زیادی هست. او با بیان این‌که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تعهد خود برای سهمیه کاغذ سال‌های 95 و 96 عمل کرده تصریح کرد: در همدان بسیاری از ناشران فقط برای این‌که بتوانند مجوز خود را حفظ کنند سالی 3 و 4 عنوان کتاب با شمارگان بسیار محدود چاپ می‌کنند. سلطانی عنوان کرد: البته شرایط ناشرانی که در حوزه‌های تخصصی از جمله کتاب‌های آموزشی، دانشگاهی و مذهبی فعالیت می‌کنند تا حدی بهتر از بقیه ناشران همدانی است. او با اشاره به این‌که با شرایط موجود و قیمت کاغذ و چاپ ناشران همدانی در چاپ کتاب سرمایه‌گذاری نمی‌کنند گفت: در شرایط فعلی هزینه چاپ و حتی پخش و توزیع کتاب بر عهده مؤلف است. سلطانی تأکید کرد: متأسفانه سیستم توزیع و پخش کتاب در همدان تعریف‌نشده و همین یکی از مسائلی است که به ناشران و مؤلفین ضربه می‌زند. او در مورد هزینه چاپ کتاب در همدان هم گفت: بهای تمام‌شده چاپ کتاب بستگی به شمارگان کتاب دارد. اگر شمارگان هزار تا و بیشتر باشد با چاپ دیجیتال و کمتر از هزارتا کتاب چاپ افست می‌شود. سلطانی افزود: هزینه چاپ دیجیتال در 6 ماه گذشته افزایش سرسام‌آوری داشته است. در چاپ افست نیز قیمت بند کاغذ از 300 هزار تومان در طول 2 ماه با افزایش 50 درصدی به 600 هزار تومان رسیده است‌‌؛ بنابراین بهای تمام‌شده کتاب امسال نسبت به سال گذشته 2 تا 3 برابر افزایش پیدا می‌کند.

در سال 97 به ازای هر همدانی 7 صدم جلد کتاب چاپ شد

یکی دیگر از فعالان حوزه چاپ و نشر کتاب همدان هم با بیان این‌که وضعیت چاپ، توزیع و فروش کتاب در همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین روزبه‌روز بدتر می‌شود اظهار داشت: گواه ادعا نیز کاهش تعداد کتاب‌فروشی‌ها و ناشران همدان در چند سال اخیر است. عباس عاشوری افزود: تعداد ناشران همدانی از بیش از 100 ناشر در اوایل دهه 90 به 60 ناشر کاهش‌یافته که عملا 20 تا از آن‌ها فعال هستند. بیشتر کتاب‌فروشی‌های سطح شهر در خیابان‌های مهدیه، بوعلی و طالقانی هم تبدیل به فست فود شده‌اند. او با اشاره به این‌که اگر فرض کنیم آمار ارائه‌شده از سوی ارشاد همدان مبنی بر میانگین شمارگان 300 تا 500 جلدی برای هر عنوان کتاب درست باشد گفت: در سال گذشته تقریبا 250 عنوان کتاب چاپ‌شده اگر با نگاه مثبت تیراژ هرکدام را 500 جلد در نظر بگیریم می‌شود 125 هزار جلد که با جمعیت یک‌میلیون و 750 هزارنفری استان تقریبا در سال گذشته برای هر همدانی 7 صدم جلد کتاب چاپ‌شده است. عاشوری با اعلام این‌که توان مالی کم ناشران استان از جمله معضلاتی است که آن‌ها را در راه انجام وظایف و تعهداتشان با مشکل مواجه کرده تصریح کرد: تعیین حداقل سرمایه و اعطای تسهیلات مالی با سود کم و مدت‌زمان بازپرداخت طولانی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند ناشران همدان را احیا کند. عاشوری با اشاره به این‌که جدا از مسئله هزینه بالای چاپ، کیفیت کم چاپ و ناتوانی در طراحی و صحافی مناسب جلد باعث تمایل مؤلفان همدانی برای چاپ اثر خود در تهران و قم شده اظهار داشت: سیستم پخش و توزیع هم در همدان به‌طورکلی وجود ندارد و مؤلف خودش مجبور است که اثرش را توزیع کند و در بیشتر موارد نیز بخش عمده‌ای از کتاب‌ها بر روی دستش می‌ماند. او در رابطه با مشکلات چاپخانه‌های همدان هم گفت: علاوه بر شرایط موجود اقتصادی، گرانی دستگاه‌ها و کاغذ کار هم برای چاپخانه‌ها نیست. ادارات و ارگان‌ها تبلیغات خود را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌سپارند و آن‌ها هم با چاپخانه‌های تهران کار می‌کنند. عاشوری تأکید کرد: هزینه بسیاری از کارهای سفارش شده به چاپخانه‌های استان عمدتاً چکی و با تاریخ وصول طولانی است اما از چاپخانه‌ها هر سه ماه یک‌بار مالیات بر ارزش دریافت می‌کنند و هیچ‌گونه معافیت مالیاتی برای آن‌ها تعریف‌نشده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد