hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| حفظ کشاورزی با کشت‌های گلخانه‌ای

کرمان| حفظ کشاورزی با کشت‌های گلخانه‌ای

کشت گلخانه‌ای سال‌هاست که در سطح جهانی به‌عنوان یک روش موفق در کاهش مصرف آب مورد تأکید و توجه قرارگرفته و استان کرمان به دلیل شرایط آب‌وهوایی خشک و نیمه‌خشک با محدودیت منابع آبی در زمینه کشاورزی مواجه است که برای مقابله با آن باید سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های جدید تولید محصول موردتوجه بهره‌برداران این بخش قرار گیرد. 

به گزارش ایرنا، استفاده از روش کشت گلخانه‌ای از جمله راهکارهایی است که در سال‌های اخیر موردتوجه کارشناسان قرارگرفته و آنان اعتقاددارند در صورت توسعه این روش می‌توان بسیاری از تنش‌های محیطی واردشده به محصولات کشاورزی این استان را کاهش داد.

کرمان رتبه دوم کشور را در حوزه کشت گلخانه‌ای دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه ما در کشور به‌غیراز امسال 18 سال سابقه خشکسالی را تجربه کرده‌ایم افزود: البته نباید به این موضوع خوش‌بین باشیم که امسال ترسالی است بلکه باید شرایط کشور را به خشک و نیمه‌خشک تعریف و برنامه‌ها را در این راستا برنامه‌ریزی کنیم تا سعی شود از منابع آبی حداکثر استفاده و بهر ه برداری را داشته باشیم. محمدرضا پورخاتون تصریح کرد: امروزه تغییرات اقلیمی سبب شده که در بسیاری از کشورها برای تولید محصولات باغی به سمت کشت‌های کنترل‌شده پیش بروند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه محیط کشت‌های گلخانه‌ای کنترل‌شده است ادامه داد: در زمینه کشت گلخانه‌ای به دلیل راندمان، بهره‌وری و تغییرات اقلیمی چاره‌ای نداریم که کشاورزی به این سمت‌وسو کشیده شود. پورخاتون تصریح کرد: دنیای جدید کشاورزی به این سمت پیش می‌رود که بسیاری از محصولات سردسیری و مرکبات در گلخانه‌ها تولید شوند. او با تأکید بر اینکه برای حفظ کشاورزی در استانی مثل کرمان چاره‌ای نداریم که به دنبال کشت‌های گلخانه‌ای پیش برویم افزود: خوشبختانه ایران از منابع طبیعی خوبی از جمله 300 روز آفتابی برخوردار و از محدود کشورهای دنیا است که این شرایط خوب را در زمینه کشاورزی دارد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه بیماری‌ها و آفات یک معضل برای کشورهای اروپایی شده، گفت: با توجه به آب‌وهوای کشور، ایران ازلحاظ تولیدات محصولات گلخانه‌ای می‌تواند، بی‌نظیر باشد و تصمیماتی در این حوزه اندیشیده شده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان رتبه دوم کشور را در حوزه کشت گلخانه‌ای دارد ادامه داد: این استان دارای 2 هزار و 400 هکتار کشت گلخانه‌ای در سطح کشور است. پورخاتون با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: کشاورزی از طریق توسعه کمی پیش نمی‌رود بلکه باید کیفیت کار را بالا برود درنتیجه کشت گلخانه‌ای در بحث بهره‌وری نقش اول را دارد. او تولید محصول خارج از فصل را از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: هزینه‌ها در حوزه تولید گلخانه‌ای کمتر از محیط باز است و گلخانه داران گردش مالی سالانه دارند درحالی‌که در کشت‌های باغی این‌چنین نیست. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اشتغال‌زایی را در کشت‌های گلخانه‌ای از دیگر مزایای این نوع کشت دانست و گفت: به ازای هر هکتار 10 نفر مشغول به کار می‌شوند.

کشت گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی توجیه اقتصادی دارد

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: مهم‌ترین امری که کشاورزان را به سمت کشت‌های گلخانه‌ای تشویق می‌کند؛ بحث بهره‌وری از آب است. مهدی آشوری با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی توجیه اقتصادی دارد تصریح کرد: دوره بازگشت سرمایه در کشت‌های گلخانه‌ای حداکثر سه سال و در حال حاضر سرمایه‌گذاری اولیه برای ساخت گلخانه حدود 2 میلیارد تومان است. او با اشاره به تفاوت کشت‌های گلخانه‌ای نسبت به کشت‌های رو باز گفت: در شرایط خشکسالی و ترسالی باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای پیش برویم زیرا محیط کشت‌های گلخانه‌ای کنترل‌شده است ما می‌توانیم عملکرد را در واحد سطح را افزایش دهیم. مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل محیط کنترل‌شده محصولات سالم و ارگانیک هستند و آفات و بیماری‌ها را راحت‌تر می‌توان با وسایل غیر شیمیایی یا بیولوژیک کنترل کرد. او با اشاره به بازار محصولات گلخانه‌ای خاطرنشان کرد: در فروردین‌ماه امسال هفت تعاونی فعال گلخانه‌ای در شهرستان کرمان اتحادیه گلخانه داران را تشکیل دادند تا از این طریق یک برنامه‌ریزی برای بازار محصولات شود این طرح در شهرستان‌های زرند و نرماشیر در گذشته اجرایی شده و نتیجه داده است. مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به کشت‌های گلخانه‌ای و اهمیت و مزایای آن گفت: کشور ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه‌خشک بوده و آب برای تولید محصولات کشاورزی یک عنصر تعیین‌کننده و مهم به شمار می‌آید. او گفت: کمبود آب در سطح باغات و مزارع طی فصل رشد گیاه اثرات چشمگیری در تولید میزان محصولات به‌ویژه محصولات سبزی و صیفی دارد که اصولاً نیاز آبی بالایی دارند و در فصل گرما تولید می‌شوند. آشوری تصریح کرد: با بررسی‌های انجام‌شده سطح اشغال زمین در فضای باز حدود 10 برابر گلخانه‌ها است و میزان مصرف آب به ازای تولید محصول حدود 12 برابر بیشتر از فضای گلخانه‌ای است. او ادامه داد: یک هکتار فضای گلخانه‌ای در کشاورزی برابر 10 هکتار در محیط کشت فضای باز عمل می‌کند که میزان مصرف آب نیز به همین میزان در کشت‌های گلخانه‌ای کاهش می‌یابد. مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: این بدین معنی است که در فضای باز به‌طور متوسط 15 هزار مترمکعب برای تولید 33 تن محصول مصرف می‌شود درحالی‌که با همین میزان آب در کشت‌های گلخانه‌ای ما می‌توانیم 400 تن محصول تولید کنیم که 12 برابر فضای باز است. آشوری تصریح کرد: نگاه ملی با اتکا به شالوده کارشناسی ایجاب می‌کند که گلخانه‌ها در مکان‌های مناسب احداث شوند تا موجب ارتقای بهره‌وری تولید و از سوی دیگر هزینه‌های تولید در واحد سطح را کاهش دهند. او استفاده بهینه از منابع و نهادهای تولید، کاهش ریسک تولید در کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل محیط کنترل‌شده، کاهش هشت تا 10 برابری مصرف آب به نسبت میزان محصول تولیدی در مقایسه با کشت در فضای باز، افزایش 10 تا 12 برابر تولیدات در کشت‌های گلخانه‌ای، امکان تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت برداشت محصولات را از جمله مزایا این نوع کشت عنوان کرد.

مهندسی بودن فرایند تولید از احداث تا بهره‌برداری در کشت‌های گلخانه‌ای

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان نیز با اشاره به وضعیت کشاورزی ایران گفت: کشورمان دارای کشاورزی سنتی و معیشتی است و عوامل متعددی از جمله خردمالکین، کشاورزان کم‌سواد، بی‌سواد و عدم اعتقاد بهره‌برداران به استفاده از دانش فنی در این امر دخیل هستند. محسن کمال‌الدینی با اشاره به اینکه بر اساس این نقاط ضعفی که در وضعیت کشاورزی دیده شد؛ قانون‌گذار در تیرماه سال 80 تصمیم به تأسیس سازمان صنفی و تخصصی بخش کشاورزی به نام سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی منابع طبیعی گرفت افزود: اهداف زیادی برای این سازمان از جمله مهم‌ترین آن افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش و خروج از کشاورزی سنتی و معیشتی و ورود به کشاورزی مدرن دیده‌شده است. او ادامه داد: از تولد این سازمان تاکنون حدود 15 سال می‌گذرد و ظرفیت‌های قانونی از جمله قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و قانون جامع نظام دام‌پروری، گلخانه‌ای و سایر موارد دیده‌شده است. رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان بیان داشت: یکی از دلایلی که وزارت جهاد کشاورزی صدور مجوزها و پروانه‌ها را به این سازمان واسپاری کرد؛ بحث مهندسی نمودن فرایند تولید است. کمال‌الدینی گفت: متقاضیانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه کشت گلخانه‌ای هستند، ابتدا باید به سازمان نظام‌مهندسی مراجعه و کارشناسانی که در حوزه جانمایی فعالیت دارند؛ زمین را کارشناسی و نقشه زمین را تهیه و تحویل مهندسین سازمان نظام‌مهندسی دهند. او افزود: مهندسین مشاور نیز وظیفه تهیه طرح توجیهی، فنی، اقتصادی و نوع سازه را بر عهده‌دارند و سازه را بر اساس توپوگرافی زمین و وزش بادهای غالب منطقه و موقعیت آب‌وهوایی منطقه و سایر عواملی که دخیل هستند؛ تهیه می‌کنند. رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: بعدازآن نقشه طرح به مهندس ناظر برسازه تحویل داده می‌شود و برای ساخت سازه کشاورزان باید از بین پیمانکاران تائید صلاحیت سازمان انتخاب کنند تا سازه‌های غیراستاندارد در این زمینه ساخته نشود. او بیان داشت: در همه مراحل نظارت انجام می‌شود و سازه به اتمام می‌رسد و پروانه توسط سازمان صادر و یک مسئول فنی از بین دانش‌آموختگان رشته کشاورزی و گرایش‌ها به گلخانه دار معرفی می‌شود تا وظیفه نظارت بر مراحل کاشت، داشت و برداشت را بر عهده بگیرد و مهندسی بودن فرایند تولید از احداث تا بهره‌برداری پیش می‌رود. کمال‌الدینی با بیان اینکه ستادی برای رفع موانع تولید تشکیل‌شده است گفت: تمام تلاش سازمان نظام‌مهندسی و جهاد کشاورزی کاهش این موانع است که امیدواریم شاهد رونق خوبی در حوزه کشاورزی باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد