hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > مازندران| قیمت مرغ در سراشیبی

مازندران| قیمت مرغ در سراشیبی

قیمت مرغ در مازندران به عنوان یکی از قطب های تولید این ماده پروتئینی کشور که زمانی نه چندان دور تا 170 هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده بود، همزمان با ماه مبارک رمضان و ورود برداشتی های جدید مرغداری ها در سراشیبی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، هم اکنون هر کیلوگرم گوشت مرغ آماده طبخ در بازارهای مازندران حدود 10 تا 11 هزار تومان عرضه می شود که دستکم 10 تا 15 درصد کمتر از قیمتی است که ستاد تنظیم بازار تعیین کرده است.
روند کاهشی قیمت مرغ که از هفته پیش آغاز شده بر اساس پیش بینی کارشناسان و دست اندرکاران بازار به خاطر پیشی گرفتن عرضه از تقاضا طی روزهای آینده هم ادامه خواهد یافت.
از آنجایی که قیمت گوشت مرغ در سال های گذشته همزمان با ماه رمضان با وجود اتخاذ تدابیر مختلف افزایشی می شد ، کاهش قیمت در رمضان سال جاری با توجه به وضعیت بازار برای مصرف کنندگان تعجب برانگیز شده است.
بر اساس آمارهای رسمی ، روزانه 180 تا 200 تن گوشت مرغ در مازندران مصرف می شود.
رئیس اتحادیه مرغداران مازندران با تایید روند کاهشی قیمت مرغ در این استان ، علت آن را افزایش عرضه اعلام کرد.
عطاالله حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که تداوم این روند کاهشی باعث ضرر مرغداران شده و کاهش تولید را برای دوره های بعدی به همراه خواهد داشت.
وی توضیح داد : قیمت تمام شده مرغ در مرغداری ها 81 هزار ریال است که با هزینه های بعدی اگر قرار باشد به صورت پیش سرد به دست مصرف کننده برسد باید 125 هزار ریال عرضه شود.
او افزود : در حال حاضر قیمت مرغ در فروشگاههای حدود 100 تا 110 هزار ریال است و با این روند مرغداران در هر کیلوگرم بین 10 تا 11 هزار ریال متضرر می شوند.
**کم شدن مصرف در جامعه 
حسن زاده علت به هم ریختن تعادل در بازار و کاهشی شدن قیمت مرغ در مازندران را تحریک هر دو سر عرضه و تقاضا در ماههای گذشته دانست و توضیح داد : در پی افزایش قیمت مرغ در اواخر سال گذشته ، انگیزه مرغداران به خاطر افزایش سوددهی بالا رفت که نتیجه آن جوجه ریزی بیشتر بود که هم اکنون به عرضه بیشتر انجامیده است.
وی افزود : در عین حال افزایش قیمت مرغ در همین مدت اگر چه به تحریک تولید بیشتر انجامید ولی باعث کاهش میزان مصرف در جامعه شد و بازار در حال حاضر کشش میزان عرضه را ندارد و قیمت کاهشی شده است.
رییس اتحادیه مرغداران آمار جوجه ریزی دوره ای مرغ در کشور را حدود 150 میلیون قطعه اعلام کرد و گفت که 10 تا 11 درصد از این تولید مربوط به استان مازندران است.
وی افزود : اگر ستاد تنظیم بازار بموقع برای خرید تولید مازاد وارد عمل نشود ، تولیدکنندگان برای دوره بعد رغبتی برای جوجه ریزی نخواهند داشت و نیمه دوم سال بار دیگر با کاهش تولید ، قیمت ها نیز افزایشی خواهد شد.
حسن زاده در عین حال قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای خرید مرغ پیش سرد در هر کیلوگرم 110 هزار ریال را به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده ناشی از گرانی نهاده ها از جمله سویا و جوجه یکروزه غیر کارشناسی دانست و گفت : در شرایط فعلی تولیدکنندگان رغبتی برای فروش مرغ با این قیمت به ستاد تنظیم بازار را ندارند.
** شروع خرید مرغ مازاد از بازار 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم گفت : با روند کاهشی قیمت مرغ از دو هفته پیش ، این شرکت فراخوان خرید تولید مازاد تولیدکنندگان را به اتحادیه ارسال کرد.
سید مصطفی ابراهیمی قیمت مصوب ستادتنظیم برای خرید مرغ مازاد از مرغداران را برای هر کیلوگرم 110 هزار ریال اعلام کرد و افزود : برای خرید 700 تن مرغ مازاد تولیدکنندگان با ستاد تنظیم بازار قرارداد منعقد شد ، ولی تاکنون به دلیل اعتراض مرغداران به این قیمت، خرید به میزان تعهد انجام نشده است.
برابر آمارهای رسمی ، بیش از 2 هزار و 300 واحد مرغداری در استان مازندران وجود دارد که سالانه با تولید بیش از 180 هزار تن گوشت مرغ حدود 12 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.
** کاهشی شدن قیمت گوشت قرمز
از بازار مازندران همچنین نشان می دهد که این روزها با کاهش تقاضا برای خرید ، قیمت گوشت قرمز هم در این استان کاهشی شده است.
بر اساس این گزارش ، هر کیلو گوشت گوسفندی که سال گذشته افزایش بیش از دو برابری را تجربه کرد و از از 400 تا 450 هزار ریال به یک میلیون تا یک میلیون و 110 هزار ریال رسیده بود ، اکنون بین 750 تا 850 هزار ریال عرضه می شود.
همچنین هر کیلوگرم گوشت گوساله هم که تا یک میلیون و 200 هزار ریال عرضه می شد ، هم اکنون به 800 تا 900 هزار رسال کاهش یافته است .
رئیس اتحادیه قصابان مازندران با تایید روند کاهشی قیمت گوشت قرمز ، علت آن را کاهش تقاضا در بازار از یک سو و توزیع گوشت منجمد و تازه با نرخ ستاد تنظیم بازار از سوی دیگر اعلام کرد.
سید کاظم اصغرنژاد گفت : هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و بره به طور میانگین 950 تا یک میلیون ریال ، گوشت گاو و گوسفند میش هم 900 هزار ریال است.
وی گفت : البته در بعضی از قصابی ها نیز گوشت قرمز مخلوط با نرخ 600 تا 700 هزار ریال نیز عرضه می شود که علت آن لاغر بودن گوسفند و گاو ذبح شده است.
اصغرنژاد با اعلام این که قیمت گوشت قرمز نسبت به اوایل سال جاری حدود 10 تا 15 درصد کاهش نشان می دهد ، افزود : قیمت هرکیلوگرم گوسفند زنده در حال حاضر 390 تا 430 هزار ریال در میادین دام استان است.
در مازندران افزون بر 350 واحد صنعتی پروار بندی گوساله و گوسفند فعال است که سالانه 57 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد