hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| شیلات کردستان در مسیر توسعه

کردستان| شیلات کردستان در مسیر توسعه

این روزها قزل‌آلای کردستان به برند کشوری تبدیل‌شده است؛ استان کردستان در سال‌های اخیر با استفاده درست و بهینه از منابع آبی خود توانسته با افزایش 9.5 برابری تولیدات شیلاتی علیرغم چالش‌های پیش رو، خود را به یک‌قدمی توسعه برساند.

 به گزارش ایرنا، ایجاد زمینه برای افزایش تولید محصولات شیلات و آبزی‌پروری از جمله این گام‌هاست که با تلاش‌های گسترده مردم و حمایت دستگاه‌های اجرایی میزان تولید محصولات آبزی در این استان از حدود یک هزار تن اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اکنون به تولید بیش از 9 هزار و 700 تن انواع ماهی سرد آبی و گرم آبی رسیده است. این صنعت در شهرستان‌های مختلف با اتکا به منابع آبی از جمله 12 سد در حال بهره‌برداری و 17 رودخانه دائمی در قالب مزارع و مجتمع‌های مختلف پرورش ماهی برای حدود 2 هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

افزایش قیمت‌ها و کاهش مصرف

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این زمینه گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها بخصوص ماهی قزل‌آلا میزان مصرف به‌صورت محسوس کاهش داشته اما این کاهش در مصرف سرانه نمی‌تواند زیاد تأثیرگذار باشد. محمدحسین پور اضافه کرد: این سازمان در راستای جبران این افزایش قیمت با هماهنگی تعاونی‌های صیادی نسبت به ارائه ماهی تازه از نوع کپور ماهیان و ماهیان بومی با قیمت مناسب کرده و می‌توان گفت کاهش ملموسی در مصرف آبزیان نداشته‌ایم. او در خصوص دلیل این گرانی‌ها گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها (خوراک آبزیان، بچه ماهی، مکمل‌ها و بخش خدمات) از دلایل اصلی افزایش قیمت ماهی پرورشی از جمله قزل‌آلا است. برخی بر این باورند صادرات ماهی به کردستان عراق از دیگر دلایل گرانی است که مدیر امور شیلات کردستان تأکید کرد: با توجه به شرایط خاص ماهی در فسادپذیری سریع آن و امکان صادرات به‌صورت قانونی از مبادی مرزی احتمال قاچاق ماهی اصلا وجود ندارد. حسین پور گفت: جلوگیری از افزایش قیمت ماهی از طریق کاهش یا تثبیت قیمت نهاده‌ها به‌خصوص در تولید ماهیان پرورشی مانند قزل‌آلا در دست اقدام است.

تولید ماهی کردستان در مسیر رشد

مدیر امور شیلات کردستان یادآور شد: تولید آبزیان این استان در 40 سال گذشته رشد 5/9 برابری داشته به‌طوری‌که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید در این استان کمتر از یک هزار تن بوده است.

حسین پور با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده این میزان اکنون به 9 هزار و 700 تن در سال رسیده است، اظهار داشت: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و دسترسی آسان مردم به فرآورده‌های آبزی که منجر به رشد پنج برابری سرانه مصرف در استان شده از جمله مزایایی افزایش این تولید است.

او افزود: هم‌اکنون تولید آبزیان در این استان به 2 صورت گرم آبی و سرد آبی است که تولید ماهیان گرم آبی در 6 منبع آبی در قالب 6 تعاونی صیادی برای 487 نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

حسین پور اضافه کرد: در بخش تولیدات سرد آبی نیز اکنون 256 مزرعه پروش ماهیان سرد آبی در قالب سه مجتمع و 130 مزرعه خرد و 2 منظوره و انفرادی در استان فعالیت دارند که در این مراکز پرورش بیش از یک هزار و 500 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد