hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| تب تند مدرک‌گرایی

سمنان| تب تند مدرک‌گرایی

سال‌هاست صحبت از حذف کنکور به میان آمده اما انگار قرار نیست این موضوع اجرایی شود و دانش‌آموزانی که 12 سال از زندگی خود را در نظام آموزشی کشور می‌گذرانند، ناخواسته، تمام سرنوشت و آینده خود را گره‌خورده به دقایق آزمونی به نام کنکور می‌بینند، درحالی‌که روند اشتغال در جامعه و سعادتمندی افراد ارتباطی به این آزمون ندارد. 

به گزارش ایرنا، امسال هم کنکور سراسری 98 روزهای 13 و 14 تیرماه برگزار می‌شود و سمنان بین استان‌های کشور در شاخص کسب رتبه‌های برتر به نسبت جمعیت رتبه دوم را کنکور سراسری دارد.

افزایش خشونت و پرخاشگری دانش آموزان در اثر استرس

روانشناس خانواده و جوانان اظهار داشت: جامعه،‌ خانواده و همسالان بیشترین فشار روانی را به داوطلبان کنکور وارد می‌کنند. ندا قلی پور افزود: فشار واردشده از سوی مدرسه‌ها و آموزشگاه‌های علمی در سال‌های اخیر به علت رقابت تنگاتنگ برای تثبیت موقعیتشان با افزایش ظرفیت، بیشتر بر دوش دانش آموزان سنگینی می‌کند. او با بیان اینکه بیشترین میزان استرس بر داوطلبان در 2 ماه پیش از برگزاری کنکور است، تصریح کرد: داوطلبان براثر سخت‌گیری‌های مدارس به‌ویژه مدرسه‌های غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های علمی،‌ در ماه‌های نزدیک به کنکور حجم زیادی از استرس را تحمل می‌کنند. قلی پور با اشاره به دریافت هزینه‌های هنگفت مدرسه‌های غیرانتفاعی و اجبار در پاسخگویی به خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نیز به خاطر مخارج بالا برای قبولی فرزندان کنکوری خود، به آن‌ها فشار می‌آورند. این روانشناس خانواده و جوانان ادامه داد: استرس، افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز نتیجه فشارهای ناشی از این رقابت‌های شدید، به داوطلبان کنکور است. قلی پور اظهار داشت: فشارها و استرس‌های وارده به داوطلبان در صورت قبول نشدن در کنکور زمینه تمایل به اقدام به حرکت‌های نادرست را فراهم می‌کند. این روانشناس خانواده و جوانان یادآور شد: برخورد خانواده‌ها و جامعه سبب شده دانش آموزان تصور کنند که تمام آینده وزندگی‌شان در ورود به دانشگاه خلاصه می‌شود.

سرخوردگی‌های اجتماعی هزینه پنهانی کنکور

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان با بیان اینکه شخصیت بسیاری از دانش آموزان به خاطر کنکور تضعیف‌شده، گفت: این آزمون در سال‌های اخیر سبب سرخوردگی‌های اجتماعی، ناکارآمدی و تنش‌های درونی خانواده شده است. فرشته سراج با بیان اینکه تب کنکور و قبولی در رشته‌های خاص دانشگاهی بیماری‌ای است که خانه به خانه منتقل می‌شود، افزود: بسیاری از خانواده‌ها بعد از اعلام نتیجه کنکور از رتبه دانش آموزان پرس‌وجو می‌کنند و آن را ملاک شخصیت این قشر قرار می‌دهند. او تصریح کرد: از بین رفتن اعتمادبه‌نفس نوجوانان و ناکامی این نسل، هزینه پنهانی کنکور در کشور است که با معیارهای مادی قابل‌سنجش نیست. او با اشاره به اینکه کنکور جایگزین رویکردهای درست و منطقی آموزشی شده است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان به خاطر نگاه جامعه به‌خصوص علایق خانواده‌ها به دنبال قبولی در رشته‌های خاص هستند، بدون آنکه به فکر کسب دانش و علم باشند. سراج، به لزوم تغییر نگرش جامعه به‌ویژه خانواده‌ها در برابر کنکور، یادآور شد: خانواده‌ها باید به خودآگاهی برسند و بدانند که فرزندان با قبولی در یک‌رشته خاص، نباید ناکامی‌های آنان را جبران و یا آرزوهای آنان را برآورده کنند.

اصلاح نگاه خانواده‌ها با هدف بازآفرینی نظام تعلیم و تربیت

مشاور تحصیلی دبیرستان‌های سمنان گفت: ارزش‌های اجتماعی جوانان و سقف آرزوهای آنان در سال‌های اخیر به قبولی دانشگاه‌ها خلاصه می‌شود. ابراهیم قزوینیان افزود: اهداف تعلیم و تربیت در نظام آموزشی، آماده‌سازی فرزندان برای داشتن زندگی بهتر در آینده است که این مهم دست به فراموشی سپرده شد. این مشاور تحصیلی، تغییر در رویکرد خانواده‌ها و جامعه را لازمه اجرایی شدن درست تعلیم و تربیت برشمرد و بیان کرد: نظام آموزشی به کنکور ختم نمی‌شود، بلکه یاددهی مسائل زندگی به دانش آموزان است که برخی‌ها در تقابل محقق شدن این مسئله هستند. او با اشاره به‌ضرورت ارائه مشاوره شغلی به دانش آموزان در آغاز دوران ابتدایی، خاطرنشان کرد: مشاوره تحصیلی و شغلی در سال‌های اخیر برای آشنایی هر چه‌بهتر دانش آموزان ارائه می‌شود که نیازمند همکاری خانواده‌ها است. مشاور تحصیلی دبیرستان‌های سمنان تأکید کرد: والدین به‌منظور زمینه‌سازی زندگی و آینده بهتر کودکان نیازمند آموزش هستند.

کنکور آخرین ایستگاه سرنوشت نیست

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان سمنان گفت: دانش آموزان، قشری که به آموزش و فراگیری شور و نشاط اجتماعی و مهارت‌های زندگی در دوران جوانی نیاز دارند، ناخودآگاه درگیر مسائلی مانند کنکور می‌شوند که گویی آینده آنان را رقم می‌زند. حسین رشیدی افزود: هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول نظام آموزشی با هدف توزیع متوازن علمی و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی به دانش آموزان گنجانده‌شده تا این قشر با آگاهی از استعدادها و توانایی‌های خود در کنار کسب اطلاعات در نحوه گزینش دانشگاه‌ها اضطراب کمتری را متحمل شوند. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان سمنان بیان کرد: فرصت‌های شغلی در کشور وجود دارد اما جامعه به‌ویژه خانواده‌ها، شغل‌ها را بر اساس معیارهای انتخابی و ارزش‌گذاری شده خود قبول می‌کنند.

تب کنکور نتیجه مدرک‌گرایی در جامعه است

رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان سمنان با اشاره به سابقه برگزاری کنکور در ایران، گفت: تب کنکور در کشور از دوران دبستان به دانش آموزان تحمیل می‌شود. علی دارابیان افزود: آموزش‌های مدارس و موسسه‌های علمی تنها برای گذر از سد کنکور است و این مسئله خلاقیت را از دانش آموزان گرفته است. او با بیان اینکه مدرک‌گرایی از آسیب‌های نظام آموزشی کشور است، تصریح کرد: تعدد دانشگاه‌ها در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته قابل قیاس نیست و این نشان از مدرک‌گرایی در بین جامعه ایرانی می‌دهد. رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان سمنان، به لزوم فراگیری مهارت‌آموزی در دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور تأکید و خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی دانش آموزان به‌صورت دانشگاهی زمینه داشتن آینده‌ای درخشان را برای نسل جوان کشور فراهم می‌سازد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد