hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| بازار راکد مسکن در مشهد

خراسان رضوی| بازار راکد مسکن در مشهد

رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: متاسفانه قیمت تمام شده آپارتمان افزایش یافته و حبابی در کار نیست که منتظر تخلیه آن شود.

به گزارش ایسنا،علی مرادزاده در رابطه با وضعیت بازار مسکن، اظهارکرد: در اسفند97 با یک جهش قیمت مواجه شدیم و قیمت‌ها کمی افزایش یافت، ولی طی چند روز اخیر بازار مسکن راکد شده و در تعداد معاملات و مبلغ معاملات با کاهش روبه رو شده است. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این وضعیت رکود روزهای اخیر بازار مسکن به دلیل نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان باشد زیرا هر ساله در این ماه ما با رکود بازار مواجه هستیم و از طرفی ایام ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ماه قرار دارد که همیشه در اواسط بهار معاملات و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. 
رئیس اتحادیه املاک مشهد تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بعد از ماه مبارک رمضان و آغاز فصل تابستان شاهد رونق بازار مسکن باشیم و تا حدودی افزایش قیمت‌ها را در پیش داشته باشیم به دلیل این‌که قیمت اجاره‌ها افزایش می‌یابد و خرید و فروش رونق پیدا می‌کند و قیمت‌ها کمی بالا می‌رود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رکود در بازار مسکن نسبت به سال‌های اخیر هم‌چنان شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، گفت: علت اصلی این وضعیت بیماری هلندی است و ما با رکود تورمی مواجه هستیم و پس از این‌که نرخ دلار افزایش یافت و چهار برابر شد؛ قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش یافت و این باعث شد قیمت تمام شده ساختمان بالا رود. 
مراد زاده ادامه داد: در سال 96 قیمت ساخت آپارتمان معمولی برای هر متر حدودا 700 تا 900 هزار تومان بود ولی بعد از افزایش 3.5 تا4 برابری نرخ دلار، هزینه ساخت هم افزایش یافت، البته باید یادآور شد که هزینه‌های ساخت به شدت دلار بالا نرفته و تقریبا 2.5 برابر شده است. 
رئیس اتحادیه املاک مشهد عنوان کرد: علاوه بر مسائل ذکر شده طی چند ماه اخیر شهرداری و تامین اجتماعی به میزانی سهم خود را افزایش دادند و نهادهای اداری مانند پروانه خلافی، نظام مهندسی و بیمه ساختمان نیز افزایش پیدا کرده و نهایتا قیمت ساخت گران شده و اگر ساخت آپارتمان برای سازنده قبلا 1.5 میلیون تومان تمام می‌شد امروزه کمتر از 3 میلیون تومان تمام نمی‌شود. 
وی افزود: وجود تمامی موارد باعث شده که به طور کلی قیمت آپارتمان افزایش و معاملات کاهش پیدا کند و این کاهش معاملات به دلیل این است که مردم توان خرید سابق را ندارند و بسیاری از خریداران و مصرف کننده‌های معمولی از این بازار خارج شدند و به حاشیه‌های شهر می‌روند که این موضوع به افزایش رکود دامن می‌زند. 
مرادزاده با تاکید بر این‌که متاسفانه قیمت تمام شده آپارتمان افزایش یافته و حبابی در کار نیست که منتظر تخلیه آن باشیم، بیان کرد: در فصل تابستان آپارتمان‌های در دست ساخت آماده فروش و ارائه به بازار می‌شود و در آن زمان مشخص می‌شود که قیمت تمام شده به چه میزان است، من فکر می‌کنم قیمت‌ها از آن میزانی که الان است مقداری افزایش یابد و در اواسط تابستان افزایش تردد مشتری، رهن و اجاره در بنگاه‌ها به خرید و فروش املاک هم دامن بزند و معاملات مسکن افزایش یابد. 
رئیس اتحادیه املاک مشهد با اشاره به این‌که روی تسهیلات نمی‌توان حساب باز کرد، اظهار کرد: هیچ کس امیدی به بانک مسکن ندارد و طبق گزارش‌های منتشر شده در سال 97 حدود60 هزار نفر از دریافت وام مسکن اولی انصراف دادند و این نشان می‌دهد نسبت سهم وام‌های مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است. 
وی یادآور شد: طرح‌های جدیدی که دولت ارائه می‌دهد مانند طرح مسکن امید و این‌که 400 هزار واحد مسکونی در برنامه دولت برای ساخت است و هم‌چنین قرار دادن زمین بدون قیمت در اختیار سازندگان شاید به کاهش قیمت تمام شده کمک کند ولی نهایتا قیمت واحدهای شخصی‌ساز را نمی‌تواند پایین آورد و تنها ممکن است از التهابات شدید و ایجاد موج‌ گرانی جلوگیری کند ولی قیمت املاک از این نرخ پایین‌تر نمی‌آید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد