hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خواص شنبلیله و فواید برگ و روغن آن در زیبایی و سلامت بدن

خواص شنبلیله و فواید برگ و روغن آن در زیبایی و سلامت بدن

شنبلیله گیاهی گیاهی با ارزش غذایی بالایی است که سرشار از مواد مغذی می باشد، در ادامه با تمام خواص برگ های سبز گیاه شنبلیله، دانه های شنبلیله و روغن شنبلیله آشنا خواهید شد.
شنبلیله نوعی از گیاه است، که در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر، یونان و ... بسیار زیاد یافت می شود، همچنین از گیاهان بومی کشور ایران به شمار می آید.

علاوه بر برگ های سبز گیاه شنبلیله، دانه شنبلیله نیز سرشار از مواد مغذی می باشد و ارزش غذایی بالایی دارد.
این گیاه سرشار از مواد معدنی، مانند: مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، سلنیوم، روی، منگنز و منیزیم می باشد و از نظر ویتامینی نیز دارای انواع ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، فولیک اسید و نیز ویتامین A و C است. با ما در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک همراه شوید تا با خواص آن بیشتر آشنا شده و بهره ببرید.

کنترل دیابت

این گیاه برای افرادی که از دیابت رنج می برند، بسار مفید است، زیرا هیپوگلیسمی آن بر میزان قند خون تاثیر می گذارد و باعث کاهش می شود و آنطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است علاوه بر این، محتوای فیبر موجود در شنبلیله جذب قندها و کربوهیدرات ها را کاهش می دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، ثابت شده است که تنها مصرف 10 گرم از دانه های خیس شده در آب جوش از شنبلیله، در واقع کمک شایانی به کنترل قند خون بالا می کند. فراموش نکنید که حتما با مشورت پزشک و تحت نظر از این گیاه استفاده کنید.

درمان زخم ها

برای مقابله و درمان زخم ها، می توانید هم از دانه ها و هم برگهای شنبلیله استفاده کنید.

درمان اسهال

نوشیدن یک لیوان آب، همراه با دانه های شنبلیله می تواند برای بیماران مبتلا به اسهال مفید باشد.
فواید شنبلیله

اختلالات خوردن 

به عنوان یک عامل طعم دهنده و تقویت کننده، باعث افزایش اشتها می شود. بر اساس یک مطالعه انجام شده، عصاره این گیاه در هنگام مصرف غذا، به طور قابل توجهی باعث افزایش انگیزه و اشتها می شود.
توصیه می شود که برای مقابله با بی اشتهایی عصبی، 3 بار در روز، به میزان 250 تا 500 میلی گرم از این گیاه را مصرف کنید. گیاه شنبلیله برای کودکان امن نیست.

رفع ناراحتی های شکمی

استفاده از ترکیب شنبلیله با ماست، البته با مشورت پزشک، ممکن است در درمان مشکلات معده و شکم مفید باشد.

درمان فشارهای سینوسی

شما فقط نیاز دارید، تا مقداری از دانه های شنبلیله را برای درمان و رفع فشار های سینوسی تهیه و مصرف نمایید.

افزایش میزان تحریکات جنسی در مردان

بر اساس یک مطالعه و تحقیقات فیتوتراپی، 60 مرد در سن 25 تا52 سالگی بدون سابقه اختلال نعوظ، به مدت 6 هفته 600 میلی گرم عصاره شنبلیله دریافت کردند. آنها اعلام کردند که مصرف این مکمل تاثیر مثبتی بر میزان تمایل جنسی آنها داشته است.
این مطالعه نشان داد که عصاره شنبلیله بر روی تحریکات جنسی، استقامت و انرژی اثر مثبت گذاشته و سطح تستوسترون را در حد نرمال حفظ خواهد کرد.

درمان ذات الریه

شما می توانید با استفاده از دانه های شنبلیله، یا با ترکیبات دیگر مثل:زنجبیل سیر، فلفل کاین و لیمو یک نوشیدنی و ترکیب مناسب برای مقابله با ذات الریه تهیه کنید.
فواید روغن شنبلیله

خلاص شدن از عفونت

برای تسکین عفونت می توانید دانه های شنبلیله را در آب خیس کنید و سپس آنرا میل نمایید.

بهبود مشکلات گوارشی 

شنبلیله ممکن است در درمان مشکلات گوارشی مختلف، التهاب معده و یبوست کمک کند. به عنوان مثال:فیبر موجود در آب شنبلیله باعث کاهش یبوست می شود.
همچنین به خوبی برای درمان اختلالات دو قطبی کاربرد دارد و به طور کلی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به کولیت یافت می شود، که به دلیل خواص ضد التهابی آن می باشد. یک فنجان از برگ شنبلیله را به مدت پنج دقیقه در مقدار کافی آب جوش بجوشانید و سپس اجازه دهید تا مخلوط سرد شود و به آن عسل اضافه کنید. مخلوط را دو بار در روز تا زمانی که یبوست به طور کامل درمان شود، مصرف کنید.

درمان گرفتگی و احتقان بینی

فقط کافی است تا دانه های شنبلیله را با آب ترکیب کنید و سپس به عنوان یک درمان طبیعی برای احتقان بینی مصرف نمایید.

حفظ سطح کلسترول

به نظر می رسد که شنبلیله برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، از جمله سطح بالای خون و سفت شدن شریان ها مفید است.
در واقع در یک مطالعه در هند تجویز می شود که در روز به مدت 3 ماه دو و نیم گرم از مکمل های شنبلیله را به افراد مبتلا به دیابت و غیر وابسته به انسولین بدهید، که باعث می شود کلسترول را به طور قابل توجهی کاهش دهد و هیچ تاثیری بر کلسترول خوب ندارد.
برای پایین آوردن سطح کلسترول بالا، کافی است تا مقدار کمی از دانه های شمبلیله را در طول روز مصرف کنید و یا می توانید آنها را خشک کنید و به صورت پودر در بیاورید و پودر را روی غذای خود به بپاشید و یا با آب مخلوط کنید و مصرف نمایید.

درمان بی خوابی با شنبلیله

مخلوط کردن آب شنبلیله و عسل، درمان موثر برای بی خوابی است.
درمان بی خوابی

بهبود کیفیت و میزان شیر در زنان شیرده

شنبلیله کمک می کند تا میزان شیر در زنان شیرده افزایش پیدا کند، زیرا ماده ای به نام گالاکتوگل دارد و باعث افزایش شیر میشود و و کانال های شیر را تحریک میکند.

درمان ورم لوزه

دانه های شنبلیله و آب دو عنصر مهم برای درمان ورم لوزه ها می باشد.

برگ های شنبلیله برای درمان جوش های سرسیاه

برگهای شنبلیله ممکن است برای از بین بردن جوش های سرسیاه بسیار مناسب باشند.

دانه های شنبلیله برای درمان مسمومیت غذایی

دانه های شنبلیله، همراه با ماست می توانند تاثیر بسزایی برای مقابله با مسمومیت غذایی داشته باشند.

دانه های شنبلیله برای تقویت سلامت قلب

مزایای آنتی اکسیدانی در پوسته شنبلیله به بهبود سلامت قلب کمک می کند. همچنین از لخته شدن خون جلوگیری می کند و جریان خون را به قلب بهبود می بخشد و همچنین فشار خون را کاهش میدهد.
بر اساس یک مطالعه در سال 2011، شنبلیله همچنین دارای اثرات محافظتی بر روی قلب و سیستم دفاع آنتی اکسیدان و پراکسیداسیون لیپید است. برای بهبود سلامت قلب، یک یا دو فنجان چای دانه شنبلیله را در روز مصرف کنید.
برای تهیه این چای، یک قاشق چای خوری برگ شنبلیله را با آب ترکیب نمایید اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه به جوش آید و سپس کمی عسل اضافه کنید و مصرف کنید.
 شنبلیله برای قلب

دانه های شنبلیله برای درمان اسیدیته

برای درمان اسیدیته بدن، نیاز دارید تا مقداری از دانه های شنبلیله را با باترمیلک مصرف کنید.

 درمان آرتروز با شنبلیله

شمبلیله برای اولیه برای افراد مبتلا به درد مفصلی ناشی از آرتروز بسیار مفید است. دیسوژنین موجود در شنبلیله به تولید کورتیزون و دیگر کورتیکو استروئیدها برای درمان درد آرتریت، کمک میکند.
برای این وضعیت، بهتر است که مقداری از پودر شنبلیله، ریشه خشک زنجبیل را با یکدیگر ترکیب کنید، تا بهترین و نتیجه را به دست آورید.

برای بهبود تنفس بدبو

مصرف یک فنجان چای تهیه شده از شنبلیله یک ایده آلی برای افراد مبتلا به نفس بد بو می باشد.

درمان نقرس با شنبلیله

شنبلیله، پودر زردچوبه و ریشه زنجبیل مواد اصلی برای درمان نقرس هستند.

مبارزه با سرماخوردگی

خواص آنتی اکسیدانی شنبلیله برای مبارزه با علائم سرماخوردگی بسیار مفید می باشد و ضد باکتری قوی ضد ویروس و سایر خواص دارویی آن در کشتن میکروارگانیسم هایی که مسئول بیماری سرماخوردگی هستند، موثر می باشند. علاوه بر این، عناصر موجود در این گیاه به کاهش سرفه و درد ناشی از گلودرد کمک می کند.
یک قاشق چایخوری از پودر شنبلیله، عسل و آبلیمو را با یکدیگر ترکیب کنید و دو بار در روز برای مبارزه با علائم سرماخوردگی مصرف کنید.
برای افزایش اثربخشی، می توانید 2 یا 3 فنجان چای شنبلیله را در روز مصرف نمایید. برای درمان گلو درد، به راحتی مقداری از چای شنبلیله را 2 بار در روز قرقره کنید. 
 شنبلیله برای سرماخوردگی

کاهش گرفتگی های قاعدگی

دانه های شنبلیله، در ترکیب با آب به طور موثری در کاهش گرفتگی های قاعدگی مفید هستند. 

پایین آوردن فشار خون بالا

دو روش برای استفاده از دانه های شنبلیله برای درمان فشار خون بالا وجود دارد. 

دانه های شنبلیله برای مبارزه با آنفولانزا

ترکیب دانه های شنبلیله و زنجبیل و عسل، یک راه حل ساده برای مبارزه با آنفولانزا است. 

درمان سوزش معده و رفلاکس اسید با شنبلیله

موکیلاژ موجود در پوشش شنبلیله، برای کمک به التهاب و مشکلات دستگاه گوارشی مناسب میباشد. برای یک درمان موثر، به سادگی یک قاشق چای خوری از پودر خشک شده زنجبیل را روی غذای خود بپاشید یا یک قاشق چایخوری از دانه ها را در آب بخیسانید و قبل از هر وعده غذایی بنوشید. 

 درمان درد زانو

ثابت شده است که شنبلیله در کاهش تب، به خصوص هنگامی که با عسل و آبلیمو ترکیب شود، بسیار مناسب می باشد. در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم که برای کاهش تب به سادگی یک تا دو قاشق چای خوری از دانه های شنبلیله را سه بار در روز به عنوان چای مصرف کنید و با عسل و آبلیمو ترکیب نمایید. 

دانه های شنبلیله برای درمان تیرگی های چشم 

برای حلقه های تیره دور چشم، فقط باید مخلوطی از دانه های شنبلیله و آب را روی پوست تمیز زیر چشم خود اعمال نمایید. 
 شنبلیله برای تیرگی چشم

برگ های شنبلیله برای از بین بردن چین و چروک

برگ های شنبلیله برای از بین بردن چین و چروک بسیار مفید هستند.

دانه های شنبلیله برای بهبود سلامت پوست

یک قاشق غذاخوری از دانه های خیس شده شنبلیله را با یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید و یک خمیر به دست آورید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید، 30 دقیقه صبر کنید و بعد با آب بشویید و این برای از بین بردن سلول های مرده پوست بسیار مناسب هستند و این درمان را یک بار در هفته تکرار نمایید.

دانه های شنبلیله برای درمان جوش

ماسکی را با استفاده از برگ های شنبلیله یا دانه های شنبلیله در خانه تهیه کنید و آن را مستقیماً روی جوش های خود اعمال نماید.

دانه های شنبلیله برای از بین بردن آکنه

هر دو دانه های شنبلیله و برگ های آن، به از بین بردن آکنه در خانه کمک می کنند.

جلوگیری و درمان مو خوره

با استفاده از یک ماسک تهیه شده از شنبلیله و آب می توانید از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

افزایش رشد مو

برای افزایش رشد و تقویت موها، کافی است تا از دانه های شنبلیله خشک شده ماسکی تهیه نمایید و روی موهایتان اعمال نمایید.
روغن شنبلیله برای مو

از بین بردن شوره سر

کافی است تا دانه های شنبلیله را به یک ماسک تبدیل کنید و برای یک درمان طبیعی روی موهای خود اعمال نمایید.

درمان موهای خشک

برای خلاص شدن از خشکی موها، نیاز دارید تا مقداری از ترکیب پودر شنبلیله و آب را روی موهای خود اعمال نمایید.

عوارض جانبی استفاده از شنبلیله

به نظر می رسد که شنبلیله برای افراد سالم به میزان قابل توجهی برای اهداف دارویی به مدت شش ماه، ایمن میباشد. اما عوارض جانبی آن ممکن است، اسهال، نفخ، گاز و ناراحتی معده باشد.
همچنین ممکن است باعث ورم صورت، سرفه، گرفتگی بینی، سینه و برخی از واکنش های آلرژی در افراد حساس شود. همچنین ممکن است باعث کاهش قابل توجهی در سطح خون شود و در صورتی این اتفاق ها می افتد، که از حد توصیه شده غافل شوید و زیاده روی نمایید.

هشدارهای ویژه بارداری

به نظر می رسد که استفاده از شنبلیله در دوران بارداری ایمن است، اما تا زمانی که در حد توصیه شده مصرف شود، در غیر این صورت ممکن است باعث انقباضات اولیه شود.
مصرف قرص شنبلیله قبل از زایمان، سبب ایجاد یک بوی غیر معمول از بدن نوزاد می شود و اثرات دراز مدت ایجاد می کند.

دوران شیردهی

به نظر می رسد که مصرف شنبلیله به مدت کوتاه باعث افزایش جریان شیر می شود. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از 1725 میلی گرم شنبلیله در طی 21 روز، باعث هیچ گونه عوارض جانبی در نوزاد و یا مادر نمی شود.

کودکان

استفاده از شنبلیله برای کودکان بی خطر است. برخی از گزارشات نشان دادند که چای شنبلیله، ممکن است باعث از دست رفتن هوشیاری و آگاهی در کودکان سالم شود.

آلرژی 

اگر به سایر گیاهان متعلق به این خانواده آلرژی دارید، از جمله سویا، بادام زمینی و غیره.. از مصرف شنبلیله نیز اجتناب کنید.
دانه های شنبلیله

خواص و فواید استفاده از روغن شنبلیله

روغن شنبلیله، از دانه و یا گیاه شنبلیله به دست می آید. هر گیاه حدود 10 تا 20 دانه را ایجاد می کند، که دارای عطر قوی و طعم تلخ است و اسیدهای چرب با مواد مغذی دارد. 
این دانه ها برای بوجود آمدن روغن پردازش می شود، و روغن استخراج شده، حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضد تشنجی، ضد دردی و غیره دارد، که بسیار مفید می باشد.

کمک به بزرگ شدن سینه

روغن شنبلیله دارای مزایای مختلفی است. بزرگ شدن سینه یکی از محبوبترین مزایا برای زنان می باشد. روغن شنبلیله به معنای طبیعی برای سفت کردن سینه ها است و به بزرگ شدن آنها کمک می کند.
محصولات مرتبط ،مانند کرم ها و روغن های حاوی این گیاه، روی سینه ماساژ داده میشود.
فواید و خواص شنبلیله

آروماتراپی

یک فرآیندی است که خصوصیات آروماتیک روغن شنبلیله را مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به بخار تبدیل می شود و بخار به دست آمده، کمک می کند تا فشار خون بالا کاهش یابد و سیستم عصبی را آرام کند.
این درمان همچنین برای کاهش تب مورد استفاده قرار می گیرد. فقط چند قطره از این روغن را به اندازه کافی به بخار تبدیل کنید.

محافظت از کلیه

استفاده از روغن شنبلیله به بهبود سلامت کلیه ها کمک می کند. اجزای موجود در این روغن، باعث بهبود عملکرد لوزالمعده و کلیه می شود.

 مراقبت از مو

با این منبع طبیعی به راحتی می توان از موهای خود مراقبت کرد. ترکیبات موجود در این روغن، باعث افزایش استقامت مو میشود و شوره مو را به میزان زیادی کاهش می یابد.

کنترل دیابت

یکی دیگر از مزایای مهم برای روغن شنبلیله این است که به کنترل دیابت کمک می کند. این روغن حاوی ترکیباتی است که به طور موثر سطح گلوکز خون را در حد نرمال نگه می دارد و همچنین تاثیرات مثبتی بر لوزالمعده و انسولین دارد، که افراد مبتلا به دیابت می توانند چند قطره از این روغن را با هر روغن دیگری مخلوط کنند و یک قاشق غذاخوری را مصرف نمایند.
خواص روغن شنبلیله

کاهش التهاب پوستی 

التهابات پوستی، یک مشکل رایج است که در حال حاضر بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند. شرایط سخت زیست محیطی و شرایط آب و هوایی، می تواند این مشکلات را ایجاد کند. در چنین شرایطی روغن شنبلیله به یک درمان طبیعی تبدیل می شود.
هنگامی که روغن شنبلیله با سایر روغن های پایه مانند:روغن زیتون مخلوط شود و روی صورت ماساژ داده شود پوست را تغذیه می کند و باعث آرام بخشی و کاهش خارش و ورم می شود.

کاهش آکنه

آکنه به علت ورم دردناک است. روش طبیعی از بین بردن این نوع جوش ها این است که روغن شنبلیله را روی آن اعمال کنید. چند قطره روغن دیگری که می توانید مخلوط کنید و روی آکنه های خود اعمال نمایید.
این روغن قرمزی و ورم را کاهش می دهد و درد را نیز کم می کند. خواص آنتی اکسیدانی آن باعث کاهش رشد جوش ها و جلوگیری از جوش های سر سیاه و سفید می شود.

سلامت متابولیک بدن و کاهش وزن

روغن شنبلیله اثر دوگانه ای دارد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. این روغن عملکرد متابولیک را بهبود می بخشد و همچنین نیاز به غذا را کاهش می دهد. در نهایت باعث کاهش وزن میشود.

کمک به اختلال نعوظ

مردان مبتلا به اختلال نعوظ ،از عصاره شنبلیله بهره مند می شوند. این گیاه سطح مطلوبی از تستوسترون را به صورت طبیعی فراهم می کند و باعث افزایش میل جنسی و سطح عملکرد می شود.
بنابراین به عنوان یک درمان طبیعی برای ناتوانی جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر اختلالات جنسی، همچنین در کاهش طاسی، فتق و و سایر مشکلات دیگر مفید است. راه مناسب استفاده از این روغن برای اهداف باید توسط پزشک توصیه شود.

بهبود هضم

افرادی که از مشکلات مختلف معده مانند سوء هاضمه، یبوست، التهاب و سایر مسائل رنج می برند با استفاده از روغن شنبلیله آن را تسکین دهند. کمک می کند تا هضم بهبود یابد و منجر به بهبود سلامت بدن می شود.

تقویت قلب

روغن شنبلیله قدرت قلب را فراهم می کند و باعث می شود که شریان ها بسیار قوی باشند. عملکرد آنها را افزایش می دهد، و تا حدود 2 تا 5 گرم شنبلیله هر روز به کنترل میزان کلسترول بد کمک می کند.
تقویت قلب

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از روغن شنبلیله

اگرچه روغن شنبلیله مزایای مختلفی را برای ما ایجاد می کند و بسیار مفید است، اما اگر در میزان بسیار زیاد مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است که باعث آلرژی های مختلف مانند بثورات و سایر مسائل دیگر شود.
از این رو مشورت با پزشک ضرورت دارد و مصرف این روغن همچنین ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود و در صورت مصرف با سایر داروهای خاص ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند.
از این رو افرادی که دارای داروهای تجویزی هستند قبل از استفاده از این روغن باید با پزشک خود مشورت نمایند و زنان در دوران بارداری ای که از روغن شنبلیله استفاده می کنند نیز باید با پزشک خود او در این باره صحبت کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد