hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سوء هاضمه؛ از علائم اصلی تا درمان های خانگی گیاهی

سوء هاضمه؛ از علائم اصلی تا درمان های خانگی گیاهی

سوء هاضمه یک بیماری شایع است که باعث نفخ شکم و حالت تهوع می شود اما شما می توانید این بیماری شایع را با نسخه های خانگی و طب سنتی درمان کنید.
سوءهاضمه یک مشکل رایج است و معمولا علل اصلی آن شامل بد جویدن غذا، مصرف الکل، یبوست، مصرف غذاهای تند و چرب، سیگار و غیره است. علائم سوء هاضمه شامل حالت تهوع، دل درد، سوزش معده، نفخ، گاز معده، دل درد، قاروقور کردن شکم و غیره است. درمان های مختلفی برای این مشکل وجود دارد. سوهاضمه هم مردان و هم زنان را در همه سنین درگیر می کند.

پس اگر علائم بالا را داشتید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما آزمایش خون و یا عکسبرداری از طریق اشعه ایکس را از روده کوچک و معده می گیرد تا بتواند تشخیص دقیق تری داشته باشد.
اگر سوء هاضمه همراه با کاهش وزن زیاد، حالت تهوع و استفراغ خونی یا بدون خون، کاهش اشتها، مدفوع خونی، درد بسیار زیاد در قسمت بالا و پایین شکم سمت راست، ناراحتی هنگام غذا خوردن و غیره باشد، پزشک حتما باید شما را تحت نظر بگیرد.
سوء هاضمه

درمان های خانگی سوء هاضمه بدون دارو

چنانچه در ابتدای این بخش از سلامت نمناک گفتیم سوءهاضمه به صورت دل درد، نفخ، اسپاسم، ترش کردن معده اسهال، پیوست و یا بد هضم شدن غذا در افراد ظاهر می شود در صورتی که این افراد بخواهند جهت درمان خود از دارو استفاده کنند عوارض مصرف دارو های شیمیائی باعث نگرانی آنها خواهد بود اما همه ما می توانیم با درمان های خانگی بدون عوارض این بیماری شایع را بهبود بخشیم.

1. نوشیدن آب

یکی از راهکارهای عالی برای درمان سوء هاضمه هیدراته نگه داشتن بدن است. بدن برای اینکه همه بخش ها را به اندازه کافی به کار بگیرد، به آب نیاز دارد. آب همچنین سیستم گوارش را بهبود می بخشد، جذب مواد مغذی را افزایش می دهد و ضربان قلب را تسکین خواهد داد. حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید.
از مصرف نوشیدنی های اسیدی هم خودداری کنید. بهتر است قبل از مصرف غذا یک لیوان آب بنوشید تا خطر سوء هاضمه کاهش پیدا کند. البته آب را جرعه جرعه و آرام بنوشید تا نتیجه بهتری بگیرید. بعد از غذا هم حداقل باید نیم ساعت صبر کنید و بعد آب بنوشید.
نوشیدن آب

2. چای انیسون

انیسون یک چای پرخاصیت است. ویژگی های درمانی زیادی دارد. و بنابراین یک ماده طبیعی و درمانی برای مشکلات گوارشی محسوب می شود. چای انیسون برای سیستم گوارش و عصبی بسیار مفید است. این چای می تواند مشکلاتی مثل درد گوارشی، دل درد، اسپاسم داخلی، سوءهاضمه، مشکلات روده ای، نفخ و اختلالات مربوط به غذا خوردن را بهبود ببخشد.
برای تهیه چای انیسون یک قاشق غذاخوری از دانه انیسون را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد و سپس دانه های انیسون را جدا کنید و چای را به آرامی بنوشید. بهتر است که این چای را نیم ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از این روش بگیرید، باید سه فنجان چای انیسون را به صورت روزانه به مدت 2 هفته استفاده کنید.
چای انیسون

3. چای گلپر

گلپر یکی از این درمان هایی است که بوی شیرینی دارد و همچنین خواص اعجاب انگیزی دارد. چای گلپر برای درمان مشکلاتی مثل دل درد و بهبود اشتها به کار می رود. روغن گلپر فواید زیادی برای مشکلاتی مثل سوءهاضمه دارد. نوشیدن ریشه گلپر به صورت دم شده شما را از دل درد خلاص می کند.
برای تهیه این درمان خانگی یک قاشق غذاخوری پودر ریشه گلپر را در یک فنجان آب بریزید. 2 الی 4 دقیقه آن را بجوشانید و سپس بگذارید تا خنک شود. گلپر ها را از آن جدا کنید و آرام آرام بنوشید.
این ترکیب را نباید بیشتر از دو فنجان در طول روز مصرف کنید. خانم های باردار و شیرده هم نباید از این چای استفاده کنند. اگر هم در این باره شک دارید، بهتر است از قبل با پزشک مشورت کنید.
چای گلپر

4. چای کنگر فرنگی

کنگر فرنگی یکی از بهترین محصولات خانگی برای درمان سو هاضمه است. این چای خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و نوشیدن آن به تنظیم حرکات معده و روده، کاهش کلسترول و کاهش قند خون کمک می کند. این دمنوش همچنین می تواند خواص زیادی برای افراد مبتلا به سوء هاضمه داشته باشد.
بیماری هایی مثل مشکلات پانکراس، برونشیت، نارسایی روده، نفخ و غیره را نیز درمان می کند. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری کنگر فرنگی را در 30 میلی لیتر آب تازه بریزید و آن را بجوشانید و سپس زیر گاز را کم کنید و 20 دقیقه صبر نمایید.
یک فنجان دمنوش کنگر فرنگی را قبل از هر وعده غذایی بنوشید. اگر به مدت 2 هفته به خوردن این دمنوش ادامه دهید، می توانید تاثیرات آن را مشاهده کنید. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید زیرا میزان بالای این چای در بدن به سم تبدیل می شود.
چای کنگر فرنگی

5. چای بادرنجبویه

این دمنوش خواص بسیار زیادی دارد و ضد باکتری و ضد عفونی کننده است و همچنین وضعیت هاضمه و گوارش را بهبود می بخشد و نفخ را از بین میبرد. مصرف دمنوص بادرنجبویه سوء هاضمه شما را به شدت بهبود می بخشد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چای خوری برگ بادرنجبویه را داخل یک عدد ماهی تابه بریزید.
200 میلی لیتر آب تازه را به برگ های بادرنجبویه اضافه کنید و سپس آن را بجوشانید و 20 دقیقه صبر کنید. پیشنهاد می کنیم که دو فنجان چای را صبح و عصر در طول روز میل کنید که مصرف این دمنوش بیش از دو هفته می تواند نتایج خوبی را برای شما به جا بگذارد.

6. میوه مرکبات

مرکباتی مثل لیمو، پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و لیمو ترش گزینه های مناسبی هستند. علائم سوء هاضمه را بهبود می بخشند و این میوه ها همچنین حاوی ویتامین c و آنتی اکسیدان می باشند و برای بهبود سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری های مختلف مناسب می باشند. دارای خواص آنتی بیوتیک می باشند اما باید آن ها را به مقدار محدود مصرف کرد.
مرکبات

7. چای بابونه

در مطلب خواص بابونه در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک کامل گفتیم که بابونه دارای خواص دارویی است. برای درمان بسیاری از مشکلات در تمام سنین به کار می رود. یکی از فواید بابونه، درمان سوء هاضمه است.
بابونه خواص بسیار زیادی دارد و عضلات را آرام می کند و وضعیت معده و روده را بهبود می بخشد. برای سوء هاضمه و مشکلاتی مثل اسهال، نفخ، سندروم روده بیقرار، انقباضات شکمی نیز بسیار مناسب است و همچنین درد قاعدگی را از بین می برد و باعث می شود که راحت بخوابید زیرا خواص آرامش بخش دارد.

برای استفاده از چای بابونه به این صورت عمل کنید:

نصف قاشق چای خوری برگ بابونه خشک شده را داخل یک ماگ بریزید. سپس آب جوش را به این برگ ها اضافه کنید. روی ماگ را بپوشانید و اجازه دهید که برگ ها به طور کامل در آب جوش غوطه ور شود و کمی صبر کنید تا این ترکیب خنک شود و سپس آن را جرعه جرعه بنوشید و همچنین می توانید مقداری عسل هم به چای بابونه اضافه کنید. پیشنهاد می کنیم که دو بار در روز به مدت دو هفته این چای را بنوشید.
چای بابونه برای درمان سوء هاضمه و دیگر مشکلات گوارشی مفید است و هیچ عوارض جانبی ندارد. اگر چه افراد مبتلا به مشکلات گوارشی باید در مصرف چای گیاهی کاملاً محافظه کار باشند و خانم های باردار یا شیرده نباید از این دمنوش استفاده کنند. پس برای این که از عوارض جانبی جلوگیری شود، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
چای بابونه

8. پوست لیمو شیرین

پوست لیمو شیرین حاوی لیمونن است که یک ماده فعال است و به تسکین سوء هاضمه و بهبود درد آن کمک می کند. کافی است دو هفته از دمنوش پوست خشک لیمو شیرین استفاده کنید.

9. پوست گریپ فروت

پوست گریپ فروت مانند پوست لیمو یکی از درمان های خانگی برای سوء هاضمه است, همچنین می تواند به پروسه گوارش کمک کند. خواص آنتی بیوتیک گریپ فروت در پوست آن ها وجود دارد و محیط اسیدی و قلیایی را تنظیم می کند. به مدت دو هفته پوست گریپ فروت مصرف کنید تا علائم بهبودی را در سوءهاضمه خود مشاهده کنید.
گریپ فروت را دو روز قبل از مصرف برای خشک شدن مقابل آفتاب قرار دهید و سپس آن را داخل مخلوط کن ریخته و به پودر تبدیل کنید و سپس آن را آسیاب کنید. یک قاشق چای خوری پودر پوست گریپ فروت را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و آن را به خوبی هم بزنید و قبل از هر وعده غذایی این ترکیب را بنوشید تا علائم سوء هاضمه بهبود پیدا کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد