hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دُز بوستر به چه افرادی تزریق می‌شود؟

دُز بوستر به چه افرادی تزریق می‌شود؟

یک داروساز در خراسان جنوبی با بیان اینکه وقتی ایمنی جمعی ایجاد و بالغ بر ۷۵ درصد مردم واکسینه می‌شوند، میزان ویروس در حال چرخش در جامعه نیز کاهش زیادی پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر نیز دز بوستر ابتدا برای کادر درمان و سالمندان و سپس برای تمامی مردم آغاز خواهد شد.
فرزانه شمشیرگران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اکنون بیش از ۵۰ میلیون ایرانی دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؛ این تعداد معادل حدود ۷۳ درصد از کل جمعیت ایران است.
 وی با بیان اینکه همچنین حدود ۳۵ میلیون ایرانی دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند، بیان کرد: واکسن سینوفارم و سینوواک جزء بیشترین واکسن‌های تزریق شده در دنیا هستند.
وی با بیان اینکه وقتی ایمنی جمعی ایجاد و بالغ بر ۷۵ درصد مردم واکسینه می‌شوند، میزان ویروس در حال چرخش در جامعه نیز کاهش زیادی پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر نیز دز بوستر ابتدا برای کادر درمان و سالمندان و سپس برای تمامی مردم شروع خواهد شد.
شمشیرگران ادامه داد: اگر همین روند با سرعت بیشتری انجام گیرد، احتمال می‌رود بتوان کنار یکدیگر بودن را دوباره بدون نگرانی تجربه کنیم، البته به شرطی که به ایمنی جمعی برسیم؛ لازم است یادآوری شود که اگر بیش از ایمنی جمعی به زندگی عادی برگردیم و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، امکان بروز جهش و کم شدن اثر واکسن‌ها و تلفات بسیاری است.
وی افزود: اگر چه جهش در ویروس همیشه وجود دارد، اما وقتی ایمنی جمعی ایجاد شود احتمال بروز تلفات نسبت به زمانی که فقط بخشی از جامعه واکسینi شده‌اند بسیار کمتر است.
این داروساز ادامه داد: بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که تا چه میزان بالایی زندگی‌هایمان در گرو رفتارهای اجتماعی است، پس برای عبور از این ایام خاکستری حتما باید واکسن بزنیم.
شمشیرگران با اشاره به اینکه برای تزریق دز دوم بوستر باید حداقل شش ماه از دز دوم واکسن گذشته باشد، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که با ایجاد تمهیدات لازم برای تزریق دز یادآور کرونا برای کادر درمان(اعضای سازمان نظام پزشکی) و با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه مورخ 29 مهرماه و توافقات به عمل آمده مستدعی است ترتیبی اتخاذ شود که برای اعضای سازمان نظام پزشکی با رعایت ضوابط ذیل(در صورت تمایل) دز دوم بوستر واکسن کرونا تزریق شود.
وی با بیان اینکه در این نامه آمده است که افراد برای تزریق واکسن باید کارت سازمان نظام پزشکی و کارت واکسن(خطی) خود را به همراه داشته باشند، تصریح کرد: باید حداقل شش ماه از تزریق دز دوم آنان گذشته باشد و بر اساس فرمت و اطلاعات کارت واکسن خطی، ضروری است افراد به پایگاه‌های واکسیناسیون بیمارستانی دانشگاه مربوطه مراجعه کنند.
شمشیرگران ادامه داد: اگر به هر دلیل اطلاعات واکسن در سامانه سیب و سینا ثبت نشده است باید براساس اطلاعات کارت واکسن مربوطه تزریق نوبت سوم صورت گرفته و اقدامات لازم در خصوص ثبت دو دز قبلی واکسن متعاقبا به عمل آید.
وی با اشاره به خوراکی‌های مفید در ایام کرونا، یادآور شد: یکی از بهترین خوراکی‌هایی که می‌توان در ایام ابتلا به بیماری کرونا یا دوران نقاهت پس از بیماری استفاده کرد، میوه‌های خشک مخصوصا کیوی و موز خشک شده است که سرشار از منیزیم و کلسیم بوده و به رفع دردهای عضلانی و احساس ضعف بدنی کمک می‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد