hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ترفند‌های خانگی درمان قطعی یبوست

ترفند‌های خانگی درمان قطعی یبوست

هر فردی که یکبار درد و عذاب یبوست را کشیده باشد، قطعا بدنبال راه حلی سریع برای درمان آن است.
یبوست، دردی است که تنها مبتلایان به آن متوجه عذابش می‌شوند.
درست زمانی که بدنبال هر راهکاری می‌گردند تا شاید از این شر که دامنشان را گرفته رهایی یابند.
امروز قصد داریم چند ترفند ساده را از میان هزاران ترفند پیشنهاد شده برای رفع این مشکل برای شما بازخوانی کنیم.
یبوست یا خشکیِ مزاج چیست؟
یبوست یا خشکیِ مزاج در حقیقت عارضه‌ای است در دستگاه گوارش است که در پی آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت شده و در نتیجه دفع آن‌ها سخت و دردناک می‌شود.
یکی از انواع یبوست، یبوستِ حاد است که امکان دارد سبب بسته‌شدن روده شده و فرد را راهی اتاق عمل کند!
از جمله دلایلی که سبب بروز این عارضه می‌شود می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی دارو‌های مصرفی یا آناتومی بدن اشاره کرد که در نتیجه اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی این مشکل حل خواهد شد.
چند نوع یبوست داریم؟
اما اگر بخواهیم به معرفی و بررسی انواع یبوست بپردازیم می‌توانیم بگوییم، یبوست شامل ۳ نوع:
یبوست تنبلی (یبوست اتونیک)
یبوست انسدادی
یبوست اسپاستیک‌

می‌شود که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم:
یبوست تنبلی (یبوست اتونیک)
این نوع از یبوست در پی تنبلی یا ضعف و سستی درحرکت یا ناتوانی بدن دردفع پس مانده‌ها بروز پیدا می‌کند و به همین علت، دارو‌های ملین دربهبود آن تاثیری نخواهد داشت.
فقدان یا حساسیت طبیعی راست‌روده دلیل دیگر بروز این نوع از یبوست است، بطوری که افراد در این مورد با آنکه راست‌روده و رکتوم پر از مدفوع است، احساس اجابت مزاج صورت نمی‌گیرد.
حرکات پریستالیس (انقباض و انبساط مکرر) روده در این نوع یبوست ضعیف بوده و مدفوع با حرکتی آرام در ناحیه‌ی سگموئید یا قبل از آن متوقف می‌شود.
جالب است بدانید افراد در دوران سالمندی و یا افراد چاق و یا افرادی که عمل جراحی انجام داده اند و یا بانوان در دوران بارداری و پس از تب‌های طولانی مدت، یا افرادی که تغذیه‌ی ناکافی و فاقد فیبر و مصرف کم آب یا مایعات دارند، به این عارضه دچار می‌شوند.
یبوست انسدادی
در صورتی که فرد دچار انسداد یا تنگی روده شود اصطلاحا می‌گوییم فرد دچار یبوست انسدادی شده و از جمله رایج‌ترین نوع یبوست محسوب می‌شود که معمولا دیر تشخیص داده می‌شود.
از این رو طبق توصیه پزشکان، هرگاه افراد در میانسالی تغییراتی را در عادات دفع خود مشاهده کردند، باید این احتمال را بدهند که دچار یبوست انسدادی شده اند و برای رسیدن به تشخیص نهایی وارد عمل شوند، زیرا جراحی، تنها راه درمان این قبیل یبوست‌ها است و رژیم غذایی در بهبود آن‌ها اثری نخواهد داشت.
یبوست اسپاستیک
مدفوع، کوچک، تکه تکه و سفت نشانه‌های ابتلا به این یبوست است و در نتیجه تحریک زیاد عصب روده‌ای رخ می‌دهد و در نهایت حرکات پریستالیس روده‌ای را نامنظم می‌کند.
در واقع عدم نظم درقسمت سیگموئید و فقدان حساسیت در راست‌روده سبب بروز درد‌های شکمی، اسهال و یبوست متناوب می‌شود.
اسپاسم کولون در کولون-اسپاستیک به دلیل ازدیاد انقباض، سبب ایجاد وقفه در عمل تخلیه و منجر به یبوست می‌شود و به دلیل درد ناشی از یبوست، اغلب اینگونه بیماران، کم غذا می‌خورند که نتیجه‌ی آن، لاغری است.
مواد غذایی در یبوست اسپاستیک باید بگونه‌ای انتخاب شود که اثر تحریکی روی غشای مخاطی روده نداشته باشد و از این رو برای این بیماران گاهی غذای نرم و فاقد فیبر تجویز می‌شود.
ترفند‌های خانگی برای درمان یبوست
استفاده از لیمو
آب نصف لیمو را به لیوان آب گرم اضافه کنید ویا کمی سنگ نمک (نصف قاشق چای خوری نمک) و کمی عسل را نیز به آن اضافه کنید و در نهایت این نوشیدنی را باشکم خالی بنوشید، در صورتی که شب این نوشیدنی را مصرف کنید نتیجه آن بهتر است.
توصیه می‌شود این روند را بصورت روزانه دنبال کنید.
ترفند‌های آسانسوری برای درمان قطعی یبوست در خانه
انجیر و درمان یبوست
چند بادام و انجیر خشک را چند ساعتی در آب خیس کنید و بعد پوست بادام‌ها را گرفته و با انجیر له کنید و در نهایت خمیر بدست آمده را به همراه یک قاشق عسل شب‌ها مصرف کنید.
روغن کرچک
زمانی که معده تان خالی است، یک تا دو قاشق چایخوری روغن کرچک مفید را میل بفرمایید و اگر طعمش شما را آزار می‌دهد می‌توانیدد آن را با آب میوه‌هایی مانند آب پرتقال مصرف کنید و تنها در عرض چند ساعت متوجه می‌شوید که آبی بوده است بر روی آتش، اما مراقب باشید، زیرا زمانی که از بیش از حد از روغن کرچک استفاده کنید حکم سم را پیدا می‌کند.
کاربرد عسل در درمان یبوست
اگر بتواند سه بار در روز دو قاشق چای خوری عسل مصرف کنید متوجه تاثیر آن خواهید شد.
البته یک قاشق غذا خوری عسل و آب لیمو محلول در یک لیوان آب گرم نیز هر روز صبح و با معده خالی معجزه می‌کند.
شما می‌توانید، ۱ قاشق غذاخوری عسل را با ۱/۲ یا ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید و برای آماده سازی سیستم گوارش هضم آن را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.
ترفند‌های آسانسوری برای درمان قطعی یبوست در خانه
معجزه تخم کتان در درمان یبوست
شما می‌توانید برای درمان یبوست ۱ قاشق غذاخوری تخم کتان را در یک قهوه خرد کن، خرد کنید، پس از آن تخم کتان پودری را با ۱-۲ فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و پیش از رفتن به رختخواب، روزانه این محلول را بخورید خواهید دید که در صبح، حرکت روده‌ای شما خیلی بهتر است و یا اینکه می‌توانید دو تا سه قاشق غذاخوری تخم کتان خام را با یک لیوان آب بخورید البته به این نکته نیز توجه کنید که در زمان خوردن تخم کتان، مقدار زیادی آب بنوشید تا سبب بروز ناراحتی شکمی نشود.
آلو خشک
اگر آلو خشک ندارید روزانه ۱-۲ عدد آلو و اگر دارید روزانه ۳-۴ عدد آلوخشک میل کنید حتی می‌توانید، ۲-۳ عدد آلوخشک را در کمی شیر بادام قرار دهید و در شب برای گرفتن فیبر اضافی و تسکین یبوست بخورید، البته می‌توانید، ۳-۴ عدد آلوخشک شده را تکه تکه کنید و روزانه با یک فنجان ماست بخورید.
اسفناج؛ راهکاری برای درمان یبوست
بسته به اینکه اسفناج را به چه صورت دوست دارید، می‌توانید آن را خام یا پخته مصرف کنید و یا در صورت داشتن یبوست شدید، مخلوطی از یک لیوان آب اسفناج و نیم لیتر آب را دو بار در روز بنوشید.
درمان یبوست به کمک رازیانه
یک فنجان دانه رازیانه را بو دهید و سپس آن‌ها را خرد کنید. این پودر خوشمزه را در یک کوزه نگه دارید.
نصف قاشق چای خوری از این پودر را روزانه با آب گرم بخورید.
کارایی انگور در درمان یبوست
روزانه یک کاسه کوچک انگور یا نیم لیتر آب انگور تازه میل کنید و یا حتی می‌توانید، ۱۰ تا ۱۲ انگور خشک بدون دانه را در شیر قرار دهید و آن‌ها را برای چند دقیقه جوش داده و این مخلوط را در شب میل کنید. این دارو مخصوصا برای کودکانی که دارای یبوست هستند، عالی عمل می‌کند.
درمان یبوست با منیزیم‌‌
می‌توانید نیاز روزانه منیزیم را از منابع غذایی رژیمی همانند بادام، آوکادو، سبزیجاتی مانند بروکلی، اسکواش و سبزیجات برگ سبز یا حبوباتی مانند لوبیا سیاه و یا در قالب مکمل‌های منیزیمی مانند سیترات منیزم دریافت کنید.
 
ترفند‌های آسانسوری برای درمان قطعی یبوست در خانه
درمان یبوست با سنا
سنا یک گیاه است و برگ و میوه آن به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می‌شود و به طور گسترده‌ای در دسترس است.
این گیاه حدود ۸ ساعت طول می‌کشد تا کار کند. اگر فردی تصمیم بگیرد قبل از خواب از آن استفاده کند، نصف شب عمل خواهد کرد. این به این معنی است که آن‌ها می‌توانند در صبح حرکت روده‌ای داشته باشند.
تاثیر ورزش بر درمان یبوست
ورزش می‌تواند عضلات قسمت پایینی سیستم گوارش را تحریک کند، در حقیقت این قسمت بخشی از روده است که مواد دفع بدن در قالب مدفوع خارج می‌کند.
باید بدانید که، باید پیاده روی سریع و یا دیگر گزینه‌ها را انتخاب کنید، زیرا ورزش می‌تواند حرکت روده را تسریع کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد