hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > معضل انتقال آرامستان در تویسرکان/ مکانیابی دچار چالش شد

معضل انتقال آرامستان در تویسرکان/ مکانیابی دچار چالش شد

مدت‌هاست انتقال آرامستان در تویسرکان مورد بحث محافل و مجالس قرارگرفته است و گویی ادارات مربوطه برای پیدا کردن محلی برای دفن اموات دچار چالش شده اند.
 تصمیم گیری اصلی جانمایی آرامستان برعهده شهرداری و شورای شهر است و با در نظر گرفتن نظر کارشناسی می‌توانند نظر دقیق و کاملی را ارائه نمایند و ملاک انتخاب مکان مناسب باید درخور و سلایق مردم تویسرکان باشد و سیاسی کاری را کنار بگذارند.
۵ گزینه معرفی شده برای آرامستان تویسرکان
فرماندار تویسرکان پیش از این در جمع خبرنگاران این شهرستان گفته بود که استعلام مکان‌های پیشنهادی که شامل امامزاده کوه در محل سرابی، منطقه امامزاده ناصر (ع)،روستای کلنجان و آریکان است باید کارشناسی دقیق شوند.
سید رسول حسینی بیان کرد: اخیراً گزینه پنجم در آرتیمان به ۴ گزینه سابق اضافه شده است و استعلام‌های جدید را در اختیار مشاور طرح جامع شهر قرار خواهیم داد تا به استناد گزارش‌های مکتوب دستگاه‌های اجرایی اعم از آب و فاضلاب، امور آب، محیط زیست، راهداری و راه و شهرسازی تعیین جایگاه آرامستان با نظر کارشناسی انجام دهد.
وی تاکید کرد: به‌عنوان کسی که در تدوین طرح‌های هادی روستایی، شهری، جامع و تفضیلی شهر تجربه دارد اعلام می‌کنم وضع کنونی آرامستان و استمرار آن در مکان فعلی و اطراف آن اشتباه است چراکه آرامستان باید در شعاع ۱۰ کیلومتری شهر باشد.
با توجه به صحبت‌های فرماندار تویسرکان فعلاً ۵ گزینه بصورت کارشناسی در اختیار مسئولین و کارشناسان زیر ربط قرار گرفته است و با توجه به اینکه باید به آداب و سنت و رفت و آمد مردم تویسرکان در این زمینه دقت شود از نظرات مردم استفاده شود تا هرچه زودتر تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.
طبق آمار و شواهد، در آرامستان تویسرکان با توجه به ویروس کرونا دیگر جای برای دفن مردگان ندارد و متأسفانه از فواصل بین قبور برای دفن اموات استفاده می‌کنند وجایی خالی دیگری وجود ندارد.
قوانین مرتبط با آرامستان‌ها
طبق آئین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها فاصله آرامستان تا محدوده شهر کمتر از ۱۰ کیلومتر نباید باشد همچنین آرامستان باید در محلی انتخاب شود که امکان توسعه شهر در آن جهت وجود نداشته باشد.
ماده قانونی بالا نشان از آرامستان فعلی تویسرکان دارد که متأسفانه در کنار مسکن مهر قرار گرفته است و از لحاظ روحی و روانی و اجتماعی مشکلاتی را برای افراد ساکن دراین مسکن‌ها بوجود آورده است و باید به این نکته دقت کرد که این اشتباه دوباره در این شهر تکرار نشود.
معضل انتقال آرامستان در تویسرکان/ مکانیابی دچار چالش شد
همچنین آرامستان باید در محلی انتخاب شود که دسترسی به آن راحت باشد و راههای ارتباطی از حداقل تقاطع ممکن برخوردار باشد تا رفت و آمد در هر شرایطی کاملاً ایمن صورت گیرد.
مساحت آرامستان با در نظر گرفتن ۲ متر مربع برای هر متوفی و برای ۳۰ سال انتخاب شود و این نکته قابل تأمل بیشتری باید قرار گیرد که جایی برای آرامستان دوم تویسرکان باید در نظر گرفته شود که از لحاظ بزرگی جوابگویی چندین سال متوفیان این شهرستان باشد.
انتخاب آرامستان یک کار کارشناسانه است
در این رهگذر امام جمعه تویسرکان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جانمایی آرامستان تویسرکان باید کارشناسانه انجام گیرد.
حجت الاسلام مرتضی موحدی افزود: موضوع جا به جای آرامستان یک کار کارشناسانه است و امکان ندارد بدون در نظر گرفتن ابعاد و مسائل مرتبط با آن اظهارنظر کرد.
موحدی تأکید کرد: از این رو باید جانمایی آرامستان مطابق با نظر کارشناسان مربوط انجام گیرد.
طبق قوانین ذکر شده باید سلایق شخصی و گروهی را نادیده گرفت و آرامستانی برای اموات تویسرکان انتخاب کرد که جوابگوی سالیان دراز برای تویسرکان باشد و نظر شخصی و فردی را کنار گذاشته و با نظرات کارشناسانه و دور از تعصب فردی و جناحی بهترین تصمیم را برای مردگان این دیار گرفته شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد