hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عاداتی که به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند

عاداتی که به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند

استفاده بیش از حد از مسکن‌ها، مصرف نمک زیاد، مصرف غذاهای فرآوری شده، دهیدراته شدن بدن، خواب ناکافی و سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.

کلیه‌ها نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کنند؛ به دفع مواد زائد و مایعات اضافی بدن کمک می‌کنند، تعادل بین آب، نمک و مواد معدنی را حفظ می‌کنند و در غیر این صورت اعضای بدن نمی‌توانند به درستی وظایف خود را انجام دهند. در ادامه به بررسی عادات روزانه می‌پردازیم که سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازند:

استفاده بیش از حد از مسکن‌ها

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که بدون نسخه پزشک در دسترس است به کاهش درد کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد از این داروها به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند به خصوص در صورتی که فرد به بیماری‌های کلیوی مبتلا باشد.؛ بنابراین نباید بیش از حد از داروهای مسکن استفاده کنیم، بلکه باید تا حد ممکن میزان مصرف آن‌ها را کاهش دهیم.

مصرف نمک زیاد

رژیم‌های غذایی سرشار از نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. افراد می‌توانند به جای نمک از سبزیجات و ادویه‌جات دیگر استفاده کنند و به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک شایانی کنند.

مصرف غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده سرشار از سدیم و فسفر است؛ افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند باید از مصرف غذاهای بسته بندی شده خودداری کنند. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی فسفر برای کلیه و استخوان‌ها خطرآفرین است.

دهیدراته شدن بدن

هیدراته نگه داشتن بدن باعث می‌شود کلیه‌ها بتواند به آسانی سدیم و مواد سمی موجود در بدن را دفع کند. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی به از بین بردن سنگ کلیه کمک شایانی می‌کند. البته توصیه شده است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی از مایعات کمتری استفاده کنند، اما افرادی که کلیه‌های سالم دارند باید روزانه بین سه تا چهار لیتر آب بنوشند.

خواب ناکافی

خواب کافی و با کیفیت به بهبود سلامت عمومی افراد کمک شایانی می‌کند. عملکرد کلیه با توجه به چرخه خواب و بیدار افراد تنظیم می‌شود؛ بنابراین لازم است افراد خواب با کیفیت و کافی داشته باشند تا کلیه‌ها بتوانند به درستی وظایف خود را انجام دهند.

خوردن مقدار زیادی شکر

مصرف بیش از حد قند می‌تواند باعث بروز چاقی شود و متعاقباً خطر ابتلاء به فشار خون بالا و دیابت را افزایش دهد. در این صورت فرد در معرض ابتلاء به بیماری‌های کلیوی قرار خواهد گرفت، به همین دلیل توصیه شده است که افراد از مصرف بیسکوئیت، غلات و نان سفید که حاوی قند پنهان هستند دوری کنند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. معمولاً مقداری پروتئین در ادرار افرادی که سیگار می‌کشند وجود دارد که نشان دهنده بروز بیماری کلیوی است.

نداشتن فعالیت فیزیکی

نشستن برای مدت طولانی خطر ابتلاء به بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد، بی تحرکی تأثیر بسیار منفی بر سلامت افراد می‌گذارد. توصیه شده است تا افراد به صورت منظم ورزش کنند تا فشار خون و سوخت و ساز بدن آن‌ها تنظیم شود، در این صورت سلامت کلیه‌ها نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

مصرف بیش از حد گوشت

پروتئین حیوانی باعث تولید مقدار زیادی اسید در خون افراد می‌شود، این اسید تولید شده برای کلیه‌ها خطرناک است و خطر ابتلاء به اسیدوز را افزایش می‌دهد. اسیدوز زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها نمی‌توانند تعادل PH خون را حفظ کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد