hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان شرقی| جشن عروسی که 80 میلیون نفری شد

آذربایجان شرقی| جشن عروسی که 80 میلیون نفری شد

در روزهایی که بعضی‌ها ازدواج را یک معامله مالی می‌دانند و تجملات بلای جانشان شده است، حالمان خوب می‌شود وقتی زوج‌هایی را می‌بینیم که نخستین قدم زندگی مشترک‌شان را با اقدامی خیرخواهانه بر می‌دارند.

به گزارش فارس ، این روزها چشم و هم چشمی‌ها و هزینه برای جهیزه‌‌های سرسام‌آور و برگزاری جشن عروسی لاکچری باعث شده است تا خرج عروسی‌ها بالا برود.
چشم و هم چشمی‌هایی که ازدواج جوانان را به تاخیر می‌اندازد و یا آنها را از ازدواج منصرف می‌کند.
هر دختری پوشیدن لباس عروسی، تزئین ماشین عروس، برگزاری آیین ازدواج با سلیقه خود و شیوه‌های خاص و تشکیل خانواده را از آرزوهای بزرگ خود می‌داند.
برای پسرها نیز علاوه بر ماشین عروس، کت و شلوار دامادی، ساقدوش و سولدوش، پذیرایی، موسیقی خوب و در حالت کلی معیارشان رضایت عروس است.
 مراسم‌های عروسی دیگر از شکل و شمایل گذشته دور شده و دختران و پسران راضی به یک مراسم ساده نیستند، چراکه اکثراً به دنبال لاکچری بازی و یک جشن عروسی باشکوه هستند.
به طوریکه در بیشتر عروسی‌ها با یک کارت دعوت بسیار شیک از میهمانان دعوت می‌کنند تا در عمارتی شاهانه و پر از دسته گل‌های طبیعی، لوسترهای چشم نواز با اجرای بهترین گروه موسیقی شهر، ساعتی نظاره‌گر عروس و دامادی باشند که گران‌ترین لباس‌های شهر را بر تن کرده اند.
برخی میهمان‌ها هم متعجب به اطراف نگاه می‌کنند و عموماً در حال ارزیابی خرجی هستند که روی دست داماد گذاشته شده است.
حتی در برخی موارد عروس و دامادهایی که خیلی وقت‌ها سبک زندگی و سطح درآمدشان، هیچ جوره به ضیافت عروسی‌شان نمی‌آید، جشن‌های باشکوه و آنچنانی برگزار می‌کنند و ماه‌ها و حتی سال‌ها، اقساط برگزاری مراسم عروسی را می‌پردازند!
در روزهایی که بعضی‌ها ازدواج را یک معامله مالی می‌دانند و تجملات بلای جانشان شده است، حالمان خوب می‌شود وقتی زوج‌هایی را می‌بینیم که نخستین قدم زندگی مشترک‌شان را با اقدامی خیرخواهانه بر می‌دارند.
با شروع سال نو اتفاق ناگواری چون سیل اکثر مناطق ایران را فرا گرفت، ظاهراً سال ۹۸ برای ایرانیان، «سال سیل» است.
سیل ویرانگری که زمینه بی‌خانمانی و تحمیل ضرر و زیان مالی گسترده‌ای برای تعدادی از هموطنان‌مان را فراهم کرد.
نوعدوستی و همدلی مردم ایران و به خصوص آذربایجانی‌ها در جای جای این خطه صحنه‌های درخشانی از انسانیت را به نمایش گذاشت. 
کارت عروسی که کسی را برای شرکت در عروسی دعوت نمی‌کند
در این میان زوج جوان ساکن میانه در اقدامی خداپسندانه و انسان دوستانه برای همدردی با سیل‌زدگان، علاوه بر اینکه هزینه برگزاری جشن عروسی خود را به هموطنان سیل زده اهدا کردند، در کارت دعوت عروسی از بستگانشان خواسته‌اند تا هدایای عروسی را به حساب هلال احمر[۹۹۹۹] واریز و تصویر فیش واریزی را برای‌ آنها ارسال کنند تا در آلبوم زندگی‌شان به عنوان یادگاری نگهداری کنند.
 کبر ساجد، ۳۴ ساله و اهل میاندوآب است. او در مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی تحصیل‌ می‌کند ولی به علت کار در فولاد میانه راهی دیار دهقان فداکار شده است و زندگی مشترک خود را نیز در این شهر آغاز می‌کند.
فرزانه نعمتی نیز ۲۳ سال دارد، اهل میاندوآب و بزرگ شده شهر ارومیه از اقوام دور آقای ساجد است.
آنها در ۲۱ تیر‌ماه ۹۷ به عقد هم درآمدند. زمان جشن عروسی خود را تعیین و برای برپایی مراسم عروسی در اول اردیبهشت ۹۸ برنامه‌ریزی کرده بودند.
لغو رزرو تالار و وقت آرایشگاه برای کمک به سیل‌زدگان
عروس جوان در این خصوص می‌گوید: «تالار رزرو شده و لیست میهمانانی که قرار بود دعوت کنیم را نوشته بودیم، حتی لباس عروسی مد نظرم را نیز انتخاب کرده بودم».
او ادامه می‌دهد: «من هم مانند دختران دیگر آرزوهایی برای عروسی خود داشتم که یک لباس سفید پُفی تن کرده و ساعاتی خوش را در کنار عشق زندگی‌ام و میهمانان دعوت شده بگذرانم، ولی روز اول سال جدید ورق را عوض کرد و تصمیم گرفتیم تا شادی زندگی‌مان را به چند ساعت و به میهمانان کم، محدود نکنیم بلکه این شادی را با یک جمعیت ۸۰ میلیونی تقسیم کنیم».
این زوج از قید برگزاری عروسی گذشته و با حضور در هلال احمر میانه هزینه جشن عروسی خود را برای امدادرسانی به سیل‌زدگان به این نهاد اهدا کردند و حتی عضو افتخاری جمعیت هلال احمر معرفی شدند.
خودشان می‌گویند که این اقدامشان با استقبال گرم خانواده عروس و داماد روبه رو شده‌ است.
این‌که چه می‌شود یک زوج جوان در آستانه شروع زندگی مشترک‌شان، پا روی رویاهایشان می‌گذارند و در یک تصمیم ‏خیرخواهانه هزینه مراسم را صرف کمک به هموطنان‌ سیل‌زده می‌کنند، خود ساجد بهتر توضیح می‌دهد: «من وظیفه داشتم تا برای همسرم یک عروسی بگیرم و مقدمات عروسی نیز فراهم شده بود ولی وقتی هموطنانم در گوشه‌ای از کشورم دچار بلایی شدند، همسرم پیشنهاد لغو عروسی را داد تا هزینه آن را به سیل‌زدگان بدهیم».
برگزاری جشن عروسی با حضور ۸۰ میلیون نفر
او می‌‌گوید: «قرار بود تا یکم اردیبهشت ماه سال ۹۸ با حضور ۸۰ نفر و چند ساعتی جشنی بگیریم ولی الان با ۸۰ میلیون جشن گرفتیم که شیرینی و برکت آن تا آخر عمر در زندگی‌مان جاری خواهد بود».
آقا داماد معتقد است که همسرش با این کار ایثار مالی و روحی کرده است چراکه  هر دختری آرزو دارد تا بهترین لباس عروس را پوشیده و به آرایشگاه برود و عکس‌های آتلیه‌ای زیبا داشته باشد».
عروس خانم در ادامه صحبت‌های همسرش می‌گوید: «ما هیچ‌گاه از این کار خود پشیمان نخواهیم شد و یقین دارم برکت این ایثار چندین برابر بیشتر در زندگی‌مان روانه خواهد شد».
خانم نعمتی ادامه می‌دهد: «حوادث سیل به قدری ناراحت کننده بود که نمی‌توانستم قبول کنم که من شاد باشم ولی بخشی از وطنم در گرفتاری و سختی باشد از این‌رو تصمیم گرفتم تا شادی خود را با آنها تقسیم کنم».
او از تاثیری که این‌گونه اقدامات در پی دارد، می‌گوید: «درست است که مبلغ هزینه عروسی ما به قدری نیست که مشکلات سیل‌زدگان را حل کند ولی چندین حُسن داشت که جوانان ازدواج را آسان بگیرند و فرهنگسازی ایثار بین مردم رواج یابد».
اختصاص هزینه تولد و مراسم ختم به سیل‌زدگان
عروس توضیح می‌دهد: «ابتدا مخالف رسانه‌ای شدن این موضوع بودیم ولی وقتی دیدیم که این کار، تاثیرات مثبتی از جمله اختصاص هزینه تولد فرزند و مراسم ختم پدر به سیل‌زدگان را به همراه داشته، خوشحال شدیم» .
داماد جوان نیز می‌گوید: «از قدیم گفته‌اند که پشت هر مرد موفقی یک زن قوی است و من نیز خوشحالم که با همسرم آشنا شده‌ام که چنین دلی دارد و من را نیز به این کارها هدایت می‌کند» .
مگر می‌شود در شهر دهقان فداکار بود و کمک به هم‌نوع را در شهر دیگر انجام داد
 آقای ساجد ادامه می‌دهد: «از آنجایی که من و همسرم اهل استان آذربایجان‌غربی هستیم ولی به علت شغل من در فولاد میانه به این شهر آمده‌ایم و هزینه عروسی را نیز از طریق هلال احمر میانه به دست سیل‌زدگان رساندیم که بسیاری از دوستان و آشنایان می‌گفتند که کاش این کار را از استان آذربایجان‌غربی انجام می‌دادیم ولی مگر می‌شود در شهر دهقان فداکار بود و چنین کاری را در شهر دیگر انجام داد».
آغاز زندگی مشترک در اولین سفر خود به مشهد مقدس
عروس خانم این کار را برکتی برای آغاز زندگی‌‌اشان می‌داند.او از سفر جشن ازدواج دانشجویی خودشان به مشهد مقدس تعریف می‌کند: «من تا الان به مشهد نرفته‌ام و با خود گفته بودم که امام رضا(ع) خودش دعوتم کند و وقتی ما این کار را انجام دادیم این سفر برای ما فراهم شد که دعوت خود امام رضا.(ع) بود و ماه عسل ما هم شد».
تقسیم عشق / بیایید شادی‌هایمان را تقسیم کنیم
آنچه این زوج خَیِر باور دارند این است که: «کمر مردم زیر مشکلات خم شده است ولی وقتی می‌توانیم با یک لبخند دلی را به دست بیاوریم چرا آن را دریغ کنیم».
اول و آخر عشق همین است دو دریا به هم می‌پیوندند در قداستی بی‌نظیر تا کشتی زندگی‌اشان به ساحل آرامش برسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد