hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > از آبگیری تا حیات دوباره سدهای سمنان در پی بارش‌های اخیر

از آبگیری تا حیات دوباره سدهای سمنان در پی بارش‌های اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: با بارندگی‌های نسبتاً شدید در فروردین‌ماه سال جاری، بالغ‌بر 9/14 میلیون مترمکعب به حجم آبگیری کلیه تأسیسات آبی استان سمنان افزوده شده است.

ایرج حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کلیه تأسیسات آبی استان سمنان، شامل 27 طرح تغذیه مصنوعی، شبکه آبیاری گرمسار و سدهای مجن، دامغان و کالپوش و... با بارش‌های متوالی فروردین‌ماه سال جاری، بالغ‌بر 14.9 میلیون مترمکعب به حجم آبگیری آنها افزوده شده است.

او اضافه کرد: دراین‌بین سهم سد مخزنی شهید شاه‌چراغی دامغان، 6 میلیون مترمکعب بوده است، حجم آبگیری این سد تا قبل از بارندگی‌های فروردین‌ماه، 6 میلیون مترمکعب بوده است که با بارندگی‌های متوالی اخیر، 6 میلیون مترمکعب به حجم آن افزوده شد و در حال حاضر دارای بالغ‌بر 12 میلیون مترمکعب حجم آبگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: سد مخزنی شهید شاه‌چراغی دامغان با ظرفیت 21 میلیون مترمکعب، در حال حاضر دارای 5/16 میلیون مترمکعب حجم مفید است که بدون احتساب رسوبات سد، دارای 12 میلیون مترمکعب حجم آبگیری است که نسبت به روزهای قبل از بارندگی فروردین‌ماه، دو برابر شده است و تا حدود زیادی از بحران خارج شده است.

حیدریان از افزایش 6 برابری دبی پایه ورودی به سد دامغان خبر داد و اظهار داشت: با افزایش دبی پایه ورودی به سد دامغان، پیش‌بینی می‌شود آبگیری از سد بیشتر شود، در حال حاضر ورودی سد، 1800 لیتر در ثانیه است، این در حالی است که دبی پایه ورودی به سد در مدت مشابه سال قبل حدود 300 لیتر در ثانیه بوده است.

او همچنین از آبگیری سد مجن شاهرود هم‌زمان با بارش‌های خوب فروردین‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: با بارش‌های متوالی در اواخر سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری، آبگیری از سد مجن شاهرود نیز آغاز شده است، این سد با ظرفیت 75/3 میلیون مترمکعب، قبل از بارندگی‌ها، تنها دارای 650/1 میلیون مترمکعب حجم آبگیری بود که در حال حاضر یک‌میلیون مترمکعب به حجم آبگیری سد مجن افزوده شده و آبگیری از آن نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دبی ورودی و خروجی سد مجن به میزان و برابر شده است و کشاورزان و بهره‌برداران منطقه مجن شاهرود، در حال حاضر دو برابر سال گذشته از منابع آبی این سد منتفع می‌شوند.

حیدریان اضافه کرد: سد کالپوش میامی نیز با ظرفیت 7/16میلیون مترمکعب، در حال حاضر دارای حجم آبگیری 5/15 میلیون مترمکعب است که در پی بارش‌های متوالی برف و باران در اواخر سال گذشته و فرودین ماه سال جاری حجم آبگیری این سد افزایش پیدا کرده است.

او با اشاره به افزایش حجم آب ورودی به شبکه آبیاری گرمسار نیز، گفت: در خصوص شبکه آبیاری گرمسار، حجم آب ورودی به این شبکه، 11 مترمکعب در ثانیه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5/2 برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تصریح کرد: با فروکش کردن سیلاب، بسیاری از طرح‌های تغذیه مصنوعی، دارای حجم آبی قابل‌قبول و خوبی هستند که برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره‌سازی می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد