hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > وزارت بهداشت آلوده به سیاست نمی‌شود

وزارت بهداشت آلوده به سیاست نمی‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است، مطلقا نباید به سیاست آلوده شود و امور خیرین سلامت هیچ ارتباط و ضرورتی ندارد که در یک معاونت خاص، ادغام شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است، مطلقا نباید به سیاست آلوده شود و امور خیرین سلامت هیچ ارتباط و ضرورتی ندارد که در یک معاونت خاص، ادغام شود.
سعید نمکی در دیدار رئیس و مدیران مجمع خیرین سلامت کشور افزود: باید ساختار مستقل مردم‌نهاد با تصمیم‌گیری بیرون از وزارت بهداشت برای خیرین، متولی باشد، آن سازمان برای وزارت بهداشت تصمیم بگیرد و این وزارتخانه بهداشت باید نقشه‌ها و استانداردها را مشخص کند.
او با بیان این جمله که حق ندارم وزارت بهداشت را به سیاست آلوده کنم، افزود: البته ممکن است دیدگاه‌هایی داشته باشم، اما بنا دارم که از تمام ظرفیت‌های کشور و همه اندیشه‌هایی که دل آنها برای آینده این مملکت می‌طپد، استفاده کنم.
نمکی ادامه داد: اگر تمام ظرفیت‌های کشور را در این وزارتخانه به کار بگیریم، بازهم راه نرفته زیاد داریم، واگن وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست نخواهم بست و وزیر بهداشت هر ایرانی هستم.
او تصریح کرد: دولت در سال‌های آینده بدون کمک مردم، خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد کار مؤثری نمی‌تواند انجام دهد، دورانی با پنج دلار، فرزندانمان را علیه شش بیماری مهلک مسری قابل‌پیشگیری با واکسن، واکسینه می‌کردیم و عوامل تهدیدکننده سلامت، محدود بود، اما امروز عواملی مانند فشارخون، دیابت، حوادث جاده‌ای، سرطان‌ها، سلامت روان و شیوه زندگی نادرست، نظام سلامت را دچار بحران‌های شدید کرده است.
وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی از 6 به حدود 9 درصد، افزود: این حفره بازهم پر شدنی نیست درحالی‌که این شاخص در برخی کشورها ازجمله حاشیه خلیج‌فارس شاید کمتر است و باید بدانیم که بضاعت کشور در حل‌وفصل مسائل نظام سلامت، محدود است.
نمکی ضمن تقدیر از تلاش‌های وزرای بهداشت پیشین، خاطرنشان کرد: در امور خیرین دو - سه خطای استراتژیک داشته‌ایم، اول اینکه از آنها با برنامه کمک نگرفته‌ایم، هفته پیش به استان فارس سفر کردم و در شهرهای مختلف آن حاضر شدم و احساس کردم که چه پتانسیل عظیمی از خیرین سلامت در کشور داریم که مغفول مانده و نه‌تنها یک منطقه یا استان، بلکه ایران را می‌توان با استفاده از ظرفیت خیرین، ساخت.
او با بیان اینکه به سرمایه برخی از خیرین سلامت، جفا کرده‌ایم، گفت: می‌بینیم گاهی در فاصله 15 کیلومتر در دو شهرستان، دو کار جزیره‌ای موازی انجام داده‌ایم و منابع را به هدر داده‌ایم درحالی‌که اگر به خیرین می‌گفتیم که بر اساس نقشه راه سلامت، می‌توانید در این مکان یا این حوزه مشارکت داشته باشید، به مردم هر منطقه و کلیت نظام سلامت خیر می‌رساندیم.
خیرین سلامت را دولتی کرده‌ایم
وزیر بهداشت تأکید کرد: به‌جای اینکه سازمان خودمان را غیردولتی کنیم، خیرین سلامت را دولتی کرده‌ایم، می‌خواهیم خیرین را هم به این معضل مبتلا کنیم و ساختار مردم‌نهاد جامعه‌محور را می‌خواهیم دولتی کنیم.
نمکی خاطرنشان کرد: سومین خطای ما در وزارت بهداشت در استفاده از ظرفیت خیرین این بود که با سرمایه و منابع پاک خیرین، در برخی موارد آلودگی ایجاد کرده‌ایم و خیرین را این‌قدر پشت درهای بسته نگه‌داشته‌ایم.
او اضافه کرد: سیاسی‌کاری، انسان را به کج قضاوتی می‌اندازد و عینک سیاسی‌کاری، انسان را از انصاف دور می‌کند، وقتی عینک سیاست نباشد و عینک مصلحت و منافع ملی باشد، مسائل را شفاف‌تر می‌توان دید، اما نگاه سیاسی کارانه، انسان را به بیراهه می‌برد.
نمکی گفت: به‌شدت امور خیرین را بیش از قبل دنبال خواهم کرد و متولی این کار، بیشتر از قبل، دیدگاه‌های خیر محور و مردم محور خواهد داشت و مستقیما این حوزه را اداره خواهم کرد و با واسطه این حوزه را اداره نمی‌کنم و امانت‌دار سرمایه افرادی خواهیم بود که منابع مالی خود را برای مردم هزینه خواهند کرد.
خیرین اتاق فکر وزارت بهداشت
او تأکید کرد: نمی‌گذارم که کسی چوب لای چرخ خیرین سلامت بگذارد و فردی که بخواهد ترمز کار خیر را بکشد، برکنار خواهم کرد و با هیچ‌کسی هم تعارف ندارم.
وزیر بهداشت از مجمع خیرین سلامت به‌عنوان اتاق فکر وزارت بهداشت یادکرد و گفت: مجمع خیرین سلامت، برای مشارکت خیرین در حوزه سلامت، مرامنامه تهیه کند که ما باید چه کنیم، در استان فارس از خیرین خواستم که نقشه راه برای آینده نظام سلامت این استان تهیه کنید که می‌خواهم به چه چیزی برسیم.
نمکی با اشاره به گشایش 18 خانه بهداشت سیار عشایری در استان فارس، افزود: روز اول که به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت مسئولیت گرفتم، تأکید کردم که عشایر باید خدمت مستمر بهداشتی دریافت کنند و از بین عشایر، فرزندانی را انتخاب و به‌عنوان بهورز تربیت کردیم و یک کانکس به همراه پانل خورشیدی و وانت به همراه عشایر، کوچ می‌کند و در آینده، تعداد خانه‌های بهداشت عشایری حتی به 400 خانه بهداشت افزایش می‌یابد و هزینه این کار، چه‌بسا کمتر از ساخت 10 تخت بیمارستانی خواهد بود و با این کار جمعیت مولد عشایری را در برابر بسیاری از خطرات و بیماری‌ها، بیمه می‌کنید.
او یادآور شد: از مجمع خیرین سلامت می‌خواهم که در کنار خیرین استان‌ها، نقشه راه توسعه پنج سال آینده نظام سلامت هر استان را تهیه کند و سهم خیرین و دولت مشخص باشد و نیازی به اخذ مجوز و مراحل بوروکراسی اداره نداشته باشد.
وزیر بهداشت افزود: وقتی برای دیابت، چاقی و فشارخون باید سبک زندگی را تغییر دهیم، بهترین مکان تغییر سبک زندگی، مدرسه است، وقتی در سازمان برنامه‌وبودجه بودم، طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزی) را تصویب کردیم و یا طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس نوشتیم که تبدیل به یک مگا پروژه می‌شود، باید اقدامات خود را از مدارس آغاز کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد