hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > "میدان‌داری فعالان گردشگری" راه خروج از رکود/ درآمدهای گردشگری فارس باید به استان بازگردد

"میدان‌داری فعالان گردشگری" راه خروج از رکود/ درآمدهای گردشگری فارس باید به استان بازگردد

تعطیلی همه فعالیت‌های گردشگری در دو سال شیوع کرونا سبب شده این صنعت در استان به یک رکود برسد، رکودی که سبب گلایه فعالان گردشگری و صنایع دستی شده است.
گردشگری در ابعاد مختلف یکی از ظرفیت‌های استان فارس است که توجه درست و استفاده مناسب از این ظرفیت می‌تواند استان را از لحاظ اقتصادی و توسعه متحول کند. کمتر شهرستان یا نقطه‌ای در استان فارس را می‌توان سراغ گرفت که یکی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی در آن وجود نداشته و برای گردشگران به ویژه گردشگران خارجی جالب و دیدنی نباشد. 
از تخت جمشید باشکوه گرفته تا حرم مطهر شاهچراغ و بافت زیبا و منحصر به فرد تاریخی شهر شیراز، از آبشار زیبای مارگون و طبیعت بکر سپیدان تا آتشکده تاریخی فیروزآباد و مناطق بکر و دست نخورده در جنوب فارس همه گویای این ظرفیت است. 
حال در کنار همه این‌ها شیراز و استان فارس این ظرفیت را نیز دارد که جاذبه‌های تازه‌ای در آن خلق شود از جمله تله کابین و پارک آبی  یا آکواریوم اما تعطیلی همه فعالیت‌های گردشگری در این دو سال شیوع کرونا سبب شده که این صنعت در استان به یک رکود برسد، رکودی که سبب گلایه فعالان گردشگری و صنایع دستی شده است. 
فعالان این عرصه معتقدند که با وجود کرونا نیز می‌شد از گونه‌های گردشگری مانند گردشگری روستایی یا کشاورزی بهره برد به گونه‌ای که فعالیت این صنعت در 2 سال گذشته به صورت کامل تعطیل نشود اما نبود نگاه حمایتگر از این عرصه سبب شد که گردشگری در این مدت از بین برود. 
تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی به دلیل رکورد صنعت گردشگری 
صنایع دستی نیز که متاثر از گردشگری است همچنین در 2 سال گذشته دچار رکورد بی‌سابقه شد به‌گونه‌ای که به گفته حسین همتی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس در این 2 سال بیش از نیمی از کارگاه‌های صنایع دستی در استان فارس و شهر شیراز به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدند. 
وی در گفت‌وگو با تسنیم از زنجیره متاثر گردشگری و صنایع دستی سخن گفت که تا مادامی که حال صنعت گردشگری خوب نشود، صنایع دستی نیز رونق نمی‌گیرد. همتی معتقد است که اگر گردشگری دوباره رونق بگیرد می‌توان به رونق صنایع دستی نیز امیدوار بود. 
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس از بیکاری قشر عظیمی از فعالان این عرصه و سختی زندگی این دسته در این دو سال سخن گفت که هیچ حمایت جدی نیز از آنها از سوی دولت نشده است. 
همتی در پاسخ به سوالی درباره موثر بودن تسهیلات حمایتی که از سوی دولت برای رفع آسیب کرونا داده شده بود، این تسهیلات را مسکن موقت ذکر کرد که تاثیر چندانی نیز نداشته است علاوه بر آن به دلیل رکود فعالیت‌ها بازپرداخت این تسهیلات خود مشکلی دیگر بر مشکلات فعالان این عرصه است. 
شیراز به جاذبه‌های گردشگری جدید نیاز دارد 
در همین راستا محمد فرخ‌زاده، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز در دیداری که فعالان گردشگری با عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس داشتند اعلام کرد که برای حل مشکلات گردشگری باید اهتمام جدی وجود داشته باشد. 
وی معتقد است که در گردشگری شیراز فقط به بحث‌های تاریخی نیاز نیست بلکه باید گردشگری با رویکردهای جدید را تعریف کرد و مورد توجه قرار داد. فرخ‌زاده در این دیدار گفت: باید رویدادها را در شیراز فعال کنیم اگر این رویدادها تقویت شود حتما هتل و مراکز اقامتی ما و اماکن گردشگری و سوغات و صنایع دستی ما نیز رونق می‌گیرد اما اگر زیرساخت‌ها را فراهم کنیم ولی برای ماندگاری گردشگر کاری نکنیم،به نتیجه نمی‌رسیم. 
به گفته رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گردشگری و بازگشت درآمدهای اماکن گردشگری به استان می‌توان تا حدود زیادی به رونق گردشگری کمک کند چراکه از محل بازگشت درآمدها هم می‌توان پروژه‌های نیمه تمام را انجام و هم دیگر کارها را سامان داد. 
اوراق مشارکت و صکوک در پروژه‌های نیمه تمام گردشگری دیده شود
فرخ‌زاده معتقد است که اوراق مشارکت و صکوک دو موضوع مهمی است که پروژه‌های نیمه تمام را ظرف 2 سال تکمیل می‌کند علاوه بر آن در شیراز نیاز به جاذبه‌های جدید است همانگونه که کارهای مرمتی برای جاذبه‌های فعلی انجام می‌شود باید جاذبه‌های جدید نیز تعریف شود. 
آنگونه که رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز می‌گوید: شیراز از گذشته نقطه بارانداز و اتصال بوده اما اکنون با جاده‌سازی‌هایی که شده، شیراز در بن بست قرار می‌گیرد اما باید به خاستگاه اصلی خود بازگردد.
احداث پارک آبی، شهربازی بزرگ، تله کابین و دیگر جاذبه‌ها از جمله مواردی است که فرخ‌زاده در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد. به اعتقاد وی باید جاذبه‌های گردشگری را در کنار جاذبه‌های تاریخی ایجاد کرد تا به کسب و کار مولد منجر شود. 
نگاه به گردشگری ناقص و غلط است 
در همین رابطه ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در این دیدار نوع نگاه به گردشگری را ناقص و دارای اشکال دانست. به گفته وی تا زمانی که نگاه یک نگاه تهدید محور باشد میراث فرهنگی و گردشگری راه به جایی نمی‌برد. 
عزیزی که معتقد است که تا این نگاه برطرف نشود در این مسیر همچنان با مشکل روبه‌رو هستیم توپ را به زمین فعالان این عرصه انداخت و خواستار مشارکت بیشتر آنان در رفع مشکلات شد. به گفته وی اشکال کار اینجاست که فکر می‌کنید فقط دولت است که باید نگاهش را عوض کند و خود ما هیچ مسئولیتی نداریم. 
آنگونه که نماینده مردم شیراز و زرقان در این دیدار گفت: جذب گردشگر بخشی با قوانین ما اجرایی، بخشی با تسهیل‌گری دولت پیگیری می‌شود اما ایا همه جذب گردشگر دست دولت است؟ سهم فعالان این عرصه در جذب گردشگر کجاست. 
گردشگری فارس متکی بر ظرفیت‌های محلی و مردمی باشد 
وی که معتقد به اقتصاد متکی بر مردم است در ادامه افزود: صنعت گردشگری ما اگر متکی بر ظرفیت‌های بومی محلی و مردمی نباشد با نگاه صرفا دولتی و تشکیلاتی به جایی نمی‌رسد، همه نگاه ما در این بخش نباید متکی به دولت باشد باید خود ما برای احیا، توسعه، رونق و پیشرفت و رشد بیشتر این بخش وارد شویم. 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین بر لزوم کار کارشناسی و تخصصی در تدوین قوانین تاکید کرد و گفت: قانونی که متکی بر کار کارشناسی نباشد و متکی به رویکردها، توانمندی‌ها و نظرات نخبگان این بخش نباشد این قانون به چه کار شما می‌آید، قانونی که بدون در نظر گرفتن دیدگاه فعالان حوزه نوشته شود به چه کار می‌آید پس فعالان حوزه گردشگری باید خود نیز وارد میدان شوند طرح و ایده بدهند تا تبدیل به قانون شود آنگاه اگر اجرا نشد مجلس در بعد نظارتی وارد شود. 
عزیزی با بیان اینکه ضعف در حوزه قوانین یک واقعیت است و برخورد بدبینانه نسبت به سرمایه‌گذار امروز وجود دارد بیان کرد: صنعت گردشگری ما تا زمانی که نگاه را به سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار اصلاح نکند مشکل حل نمی‌شود، نگاه به گردشگری و قوانین، نگاه به سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود و تلاش کنیم از این پراکندگی و موازی‌کاری فاصله بگیریم که خود این مشکل بزرگ است. 
 بانک‌ها نگاه تهدیدی به گردشگری نداشته باشند  
وی با اشاره به مشکلاتی که بانک‌ها برای صنایع مختلف از جمله گردشگری ایجاد کرده‌اند تصریح کرد: بانک‌های ما امروز هیچکدام تسهیلگر نیست، وقتی می‌گوییم صنعت گردشگری بهترین فرصت برای تولید درآمد است بانک‌ها نیز باید همین نگاه را داشته باشند، نگاه تهدیدی نداشته باشند حامی باشند. 
نماینده مردم شیراز درباره بازگشت درآمدهای گردشگری به استان نیز خاطرنشان کرد: اینکه هیئت امنای اماکن گردشگری استان فارس در تهران است و از آنجا برای آن تصمیم گرفته می‌شود درست نیست باید هیئت امنا در خود استان باشند و در همین استان تصمیم بگیرند. 
عزیزی بیان کرد: بازگشت منابع بخش گردشگری به استان موضوع دوم است، اینکه اینجا تولید درآمد شود اما در استانی غیر از فارس هزینه شود قابل پذیرش نیست و باید درآمدها به استان بازگردد که رئیس جمهور نیز در شورای اداری این موضوع را مطرح کردند. 
فعالان گردشگری خود به میدان بیایند 
وی در پایان این دیدار از فعالان گردشگری خواست که موارد لازم را به نمایندگان پیشنهاد دهند تا در قالب طرح یا لایحه مطرح شود همچنین مشکلات با سایر دستگاه‌ها نیز احصا و به نمایندگان منتقل شود تا برای حل آن چاره‌جویی کنند. نماینده مردم شیراز همچنین بیان کرد که مسائل حوزه گردشگری از طریق پارلمان شهری برای مواردی که مربوط به شهرداری شیراز است، پیگیری شود. 
وی در پایان با بیان اینکه بخش هزینه‌ای و جاری آنقدر زیاد شده که به بخش عمرانی و زیرساختی عددی نمی‌رسد اما در عین حال باید سهم استان را از بودجه میراث فرهنگی کشور بیشتر بگیریم، گفت: همه اینها در کنار تغییر نگاه می‌تواند مشکلات میراث فرهنگی و گردشگری را حل کند. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد