hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ماجرای دنباله‌دار بحران آب در همدان ادامه دارد

ماجرای دنباله‌دار بحران آب در همدان ادامه دارد

بحرانی شدن مقدار ذخایر آب شرب در همدان سبب شده مسئولان مربوطه علاوه بر اجرای طرح اضطراری آبرسانی به دنبال راهکارهای دیگر مانند عدم بارگذاری در بالا دست سد اکباتان، اجاره چاه‌های آب کشاورزی و تنظیم فشار آب در نوبت روزانه و شبانه باشند.
مشکل کمبود آب در شهرستان همدان به دلیل عدم تمهید مسئولان مربوطه برای تامین آب شرب پایدار به مسئله‌ای دنباله‌دار تبدیل شده و هر بار ابعاد تازه‌ای می‌یابد.
چندی پیش بود که با بحرانی شدن ذخایر آب شرب در همدان طرح اضطراری تامین آب از چاه‌های خالق وردی اجرایی شد تا لااقل تا پایان مهرماه مشکل آب همدان تا حدی برطرف شود.
اگر چه مسئولان امید داشتن با بارش باران در ماه ابتدایی پاییز و همچنین صرفه‌جویی مردم بحران کم آبی همدان به بحران بی‌آبی تبدیل نشود اما این مهم رخ نداده و حالا مسئولان مربوطه در تلاش هستند از راهکارهای دیگر این مشکل را مدیریت کنند.
در همین راستا تغییر برنامه مدیریت فشار آب شبانه به روزانه و عدم بارگذاری جدید در بالادست سد اکباتان در دستور کار مسئولان  مربوطه قرار گرفته است.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به تداوم اعمال مدیریت فشار اظهار داشت: تا زمانی که وضعیت مخازن ذخیره آب به مقدار قابل قبول نرسد این نوع از مدیریت فشار ادامه‌دار خواهد بود.
حمیدرضا نیکداد افزود: موضوع اعمال مدیریت فشار در ساعاتی که نیاز آبی مشترکین کمتر احساس می‌شد در دستور کار قرار گرفت که بر همین اساس اعمال مدیریت فشار از ساعت 11 شب تا 4 صبح اجرایی شد.
وی با اشاره کاهش دمای هوای در استان ادامه داد: هم اکنون با توجه به کاهش دما و استفاده از پکیج لازم است برنامه مدیریت فشار آب شبانه به روزانه تغییر کند.
این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر انتقال آب از چاه‌های خالق‌وردی، دو حلقه چاه آب از آق حصار نیز به‌زودی وارد مدار می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای همدان با بیان اینکه به هیچ عنوان در بالادست سد اکباتان نباید بارگذاری جدیدی که منجر به مصرف آب ذخیره سد اکباتان شود صورت گیرد اظهار داشت: دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی، شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان و غیره باید برای جلوگیری از این کار همکاری کنند.
وی ادامه داد: تامین آب برای شهرستان همدان با روند سختی در حال تامین است بنابراین نباید این آب که برای شرب تامین شده به سمت دیگری سوق داده شود.
ستوده عنوان کرد: به هیچ عنوان نباید اقداماتی مانند توسعه باغات، تغییر کاربری اراضی و تبدیل آن ها به باغات و غیره صورت گیرد.
وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان می‌تواند در این محدوده وارد کار شده و طرح‌های آبخیزداری را به انجام برساند.
ستوده درباره اجرای طرح گردشگری در این منطقه نیز تاکید کرد: طرح های گردشگری باید در محل‌هایی استقرار یابند که کوچکترین تاثیری به لحاظ کمی و کیفی بر روی آب سد اکباتان نداشته باشند.
وی بیان کرد: در این راستا با دستگاه‌های اجرایی مختلف جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا دستگاه‌های متولی وارد کار شده و براساس مصوبات استانی اقدامات لازم انجام شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد