hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کمبود ویتامین C باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

کمبود ویتامین C باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

کمبود ویتامین C باعث بروز بیماری‌هایی مانند اسکوروی، پرکاری تیروئید، کم خونی، خونریزی لثه و بیماری‌های پوستی می‌شود.

 مواد مغذی و مواد معدنی نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کنند؛ بنابراین افراد باید از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنند. ویتامین C یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی است که به بهبود عملکرد بدن کمک شایانی می‌کند. این ماده نه تنها مسئول تشکیل کلاژن در بدن است، بلکه باعث رشد استخوان، بهبود سلامت رگ‌های خونی و ترمیم زخم نیز می‌شود. مرکبات و سبزیجات سرشار از ویتامین C است؛ برخی افراد نیز به تجویز پزشک از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند. کمبود ویتامین C باعث بروز بیماری‌های زیادی می‌شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

اسکوروی

اسکوروی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به کمبود ویتامین C است که منجر به کم خونی، خستگی، خونریزی خود به خودی، درد در اندام‌ها به خصوص پاها، ورم در برخی از قسمت‌های بدن و گاهی اوقات زخم لثه و از بین رفتن دندان‌ها می‌شود. علائم هشداردهنده اولیه این بیماری شامل خستگی بی دلیل، کاهش اشتها و درد مفاصل می‌شود که در صورت عدم درمان باعث بروز کم خونی، التهاب لثه و خونریزی‌های پوستی می‌شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید هورمون‌های اضافی ترشح کند، ویتامین C به همراه سایر مواد مغذی به حفظ سلامت غده تیروئید کمک شایانی می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین C باعث می‌شود غده تیروئید هورمون‌های بیش از حدی تولید کند و منجر به پرکاری تیروئید شود. علائم پرکاری تیروئید شامل کاهش وزن ناخواسته، تپش قلب، افزایش اشتها، عصبی شدن، لرزش اندام‌های بدن، تغییر در الگوی قاعدگی زنان و غیره می‌شود.

کم خونی

گنجاندن ویتامین C در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد زیرا به جذب آهن در بدن بسیار کمک می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند کم خونی که به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون رخ می‌دهد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علائم کم خونی شامل خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس، کاهش وزن و غیره می‌شود.

خونریزی لثه

ویتامین C به بهبود سلامت دهان و دندان کمک شایانی می‌کند، این ماده مغذی نه تنها دندان‌های شما را تقویت می‌کند؛ بلکه از لثه نیز محافظت می‌کند. بنابراین کمبود ویتامین C در بدن باعث بروز خونریزی لثه و بیماری‌های لثه می‌شود.

بیماری‌های پوستی

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد، این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است و نقش کلیدی در تولید کلاژن دارد، کلاژن پروتئینی است که در بافت‌های همبند مانند پوست، مو، مفاصل و… به میزان زیادی وجود دارد. کمبود ویتامین C ممکن است باعث بروز ضایعات پوستی شود، یکی از علائم آن نیز خونریزی زیرپوستی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد