hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قارچ سیاه در بیماران دیابتی شیوع بیشتری دارد

قارچ سیاه در بیماران دیابتی شیوع بیشتری دارد

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: همه افراد بستری در بیمارستان مبتلا به کرونا احتمال ابتلاء به عفونت قارچ سیاه را دارند و شیوع بیشتر آن در بین دیابتی‌ها اثبات شده است، در حال حاضر اکثر بیماران مبتلا به قارچ سیاه، بیماران دیابتی کنترل نشده هستند.
فرزین خوروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه کرونا ممکن است‌تحریک کننده بعضی بیماری‌های مزمن شود، اظهار کرد: برای مثال ورم تیروئید در بین بیماران کرونایی دیده می‌شود و بعد از گذشت یک ماه وقتی بیمار بهبود پیدا کرد ورم تیروئید پیدا می‌کند، حتی احتمال دارد دچار التهاب قلبی شده و عوارضی برای بدن او به دنبال داشته باشد.
وی افزود: اگر بعد از گذشت یک ماه تب بیمار کرونایی از حالت عادی خارج شود و بیمار حال مساعدی نداشته باشد، باید به پزشک معالج خود مراجعه کند تا وضعیت بدن او مورد ارزیابی قرار بگیرد.

احتمال بروز بیماری روماتیسم بعد از ابتلاء به کرونا

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: حتی ایجاد بیماری روماتیسم هم بعد از کرونا دیده شده، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تیروئیدی با ایجاد التهاب همراه است حتی بعد از بهبودی و گذشت یک ماه منجر به بازگشت علائم و تب بیمار می‌شود و این افراد باید سریع به پزشک مراجعه کرده و ارزیابی‌های لازم برای آنها انجام شود.
خوروش خاطرنشان کرد: مشکل اصلی بین بیماران دیابتی مبتلا به کرونا مصرف زیاد آب میوه‌ها همراه با کورتون برای درمان کرونا است، در نتیجه قند خون بیمار کرونایی دیابتی افزایش پیدا می‌کند، از سوی دیگر باید بیماران دیابتی در دوران نقاهت کرونا برای پیشگیری از عارضه‌های احتمالی به رعایت رژیم غذایی خود توجه کنند.

بروز عفونت قارچ سیاه در بین بیماران دیابتی

وی اضافه کرد: با بهبودی کرونا وقتی قند خون این بیماران بالا می‌رود بعد از گذشت دو هفته دچار تورم یک طرفه صورت می‌شوند که همان عفونت قارچ سیاه است که در سینوس‌های این بیماران رشد پیدا می‌کند، قارچ سیاه بسیار خطرناک، پرهزینه و کشنده است.
این متخصص بیماری‌های عفونی توصیه کرد: باید بیماران دیابتی بهداشت را رعایت کنند و مرتب بینی خود را با آب نمک شستشو دهند، ضروری است بیماران دیابتی قندخون بدن خود را به شدت کنترل کنند، اگر قندخون دیابتی‌ها کنترل نشود و انسولین را کنترل نشده استفاده کنند، با وجود قند خون بالا در بدن بیمار عفونت قارچ سیاه ایجاد شده و احتمال مرگ‌و میر وجود دارد.
خوروش اظهار کرد: خطر بروز این نوع قارچ بیشتر در بین بیماران دیابتی و افرادی است که داروهای کورتون مصرف می‌کنند، همچنین کسانی که شیمی درمانی می‌شوند با ابتلاء به کرونا احتمال زیاد درگیر شدن با عفونت قارچ سیاه را دارند و بیماران مبتلا به این نوع قارچ در بخش بیماران قارچ سیاه بستری می‌شوند.

ابتلاء به کرونا؛ قند خون بالا و بروز دیابت حاد

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: کرونا تا حدودی قند خون بدن را بالا می‌برد و منجر به حمله دیابتی حاد می‌شود، علاوه بر این داروی کورتونی که برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود، قند خون بدن را بالا می‌برد و مصرف زیاد آب میوه‌ها به وسیله بیماران خطر ابتلاء به قارچ سیاه را در بین این گروه بیشتر از مابقی کرونایی‌ها کرده است.
وی افزود: همه افراد بستری در بیمارستان مبتلا به کرونا احتمال ابتلاء به این نوع عفونت را دارند و شیوع بیشتر آن در بین دیابتی‌ها اثبات شده است، در حال حاضر اکثر بیماران مبتلا به قارچ سیاه بیماران دارای دیابت کنترل نشده یا بیماران پیوندی و افرادی که داروهای تضعیف کننده بدن استفاده کرده یا بیماران در حال شیمی درمانی هستند.
این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: درمان عفونت قارچ سیاه با خارج کردن عفونت‌ها از اعضای بدن، چشم‌ها و تراشیدن سینوس‌ها است، حاد بودن عفونت‌های بدن بیمار کرونایی منجر به مرگ‌و میر می‌شود، اگر بیماران کرونایی دچار تورم یک‌طرفه در صورت، درد سینوس و درد دندان‌ها شدند باید احتمال دهند که دچار عفونت قارچ سیاه شده باشند و برای درمان سریع به پزشک مراجعه کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد