hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سایه بیماری های واگیر بر سر سیل زدگان

سایه بیماری های واگیر بر سر سیل زدگان

سیل آمد و رفت. حالا انبوهی از گل، آلودگی و بیماری های مختلف واگیردار پوستی، عفونی و گوارشی سیل زدگان را تهدید می کند. مانده اند با درد بی خانمانی و خطر بیماری هایی که احتمال بروز آنها هر روز بیشتر می شود.
سیل آمد و رفت. حالا انبوهی از گل، آلودگی و بیماری های مختلف واگیردار پوستی، عفونی و گوارشی سیل زدگان را تهدید می کند. مانده اند با درد بی خانمانی و خطر بیماری هایی که احتمال بروز آنها هر روز بیشتر می شود.
سیل خانه برانداز حالا که فروکش کرده، آن روی دیگر خود را نشان می دهد. رویی که نشان از بیماری، درد و رنج دارد. سیل به دلیل ویرانی هایی که به بار آورده، حیوانات خزنده را هم از خانه هایشان بیرون کشیده و هر آن سیل زدگان در معرض گزش آنها قرار دارند.
کمترین بیماری که ممکن است گریبان سیل زدگان را بگیرد، حشره زدگی ناشی از روان شدن فاضلاب در میان سیل و گل و لای باقیمانده است، بر این اساس نیاز است تا سیل زدگان را دریابیم و از بروز اتفاقی ناگوارتر از سیل و همه گیر شدن بیماری های واگیر ناشی از آلودگی های سیل جلوگیری کنیم.
یکی دیگر از فجایعی که سیل‌ها با خود به همراه می‌آورند، بیماری‌هایی است که معمولا جان انسان ها را به خطر می‌اندازد. زیرا معمولا انواع بیماری‌ها از طریق آبی که مانند رودخانه‌ای در شهر جریان یافته است، به راحتی منتقل می شوند و به همین شیوع بیماری ها در هنگام سیل بسیار بیشتر از سایر مواقع می کند.

 بیماری های روده ای ارمغان سیل
ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: مشکلات سیل زدگان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند، در هنگام وقوع سیل بیماری های روده ای به دلیل مصرف آب آلوده ممکن است در میان مردم مناطقی که سیل ایجاد شده است، شیوع فراوانی یابد.
وی می افزاید: وبا یکی از بیماری های خطرناک روده ای است که این بیماری سبب بروز اسهال شدید و کم‌آبی بدن شده و حتی می‌تواند موجب مرگ فرد شود. 
خسرونیا، ادامه می دهد: تهوع، سردرد و دردهای شکمی از علایم بیمای وبا است؛ به همین دلیل باید آب های بسته بندی سالم آشامیدنی در اختیار سیل زدگان قرار گیرد تا آنها دچار وبا نشوند.
این پزشک با بیان اینکه اسهال بر اثر عفونت‌های روده‌ای ناشی از مسمومیت غذایی یا نوشیدن آب آلوده با فاضلاب‌های انسانی و حیوانی به وجود می‌آید، می گوید: اسهال توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن انسان منتقل شده و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده است و سبب از دست دادن آب بدن و کاهش الکترولیت‌های آن شده و می‌تواند سبب مرگ افراد سیل زده به ویژه کودکان شود.

تیفوئید یک عفونت خطرناک
خسرونیا، تیفوئید را یک عفونت خطرناک باکتریایی می داند که موجب زخم‌های شدید روده‌ای می‌شود و می گوید: ممکن است افراد سیل زده بر اثر شست‌وشو یا مصرف آب آلوده به این بیماری مبتلا شوند و تهوع، کاهش اشتها و سردرد از علایم آن است که در اثر آشامیدن آب آلوده بروز می یابد.
رئیس انجمن متخصصان داخلی اضافه می کند: سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز از دیگر بیماری های واگیردار شایع در مناطق سیل زده است که مسئولان بهداشت و درمان باید به این بیماری ها توجه اساسی کنند.
خسرونیا اظهار می دارد: برخی از بیماری های واگیردار نیز بعد از ماه ها در مناطق سیل زده بروز می یابد؛ به عنوان مثال بیماری مالاریا به وسیله پشه ای به نام آنوفل ناشی از آب سیل باقی مانده که به گنداب تبدیل شده است، به افراد منتقل و شیوع می یابد.

نتقال بیماری های انگلی از طریق آب آلوده 
وی می گوید:‌ بیماری های انگلی و اسهال خونی نیز از طریق آب آلوده که ممکن است به چاه های زیرزمینی نفوذ کرده باشد، افراد سیل زده را مبتلا کند. از این رو، مسئولان و سازمان هایی که در این مناطق در حال کمک رسانی هستند باید به مسایل بهداشتی، آب آشامیدنی و تغذیه مردم بسیار توجه کنند و با کمک کردن در مدت کوتاه، آنها را به حال خود رها نکنند زیرا برخی از این بیماری ها بعدها بروز می یابند و ممکن است جان مردم سیل زده را به خطر بیاندازد.

رعایت بهداشت فردی 
عباس مرادی متخصص بیماری های عفونی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بیماری های عفونی در مناطق سیل زده یا زلزله زده بسیار شیوع می یابد، مهمترین نکته اساسی برای مقابله با این بیماری ها رعایت بهداشت فردی است.
وی ادامه می دهد: این روزها مردم مناطق سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند، نبود امکانات برای زندگی و تغذیه ای از مهمترین دغدغه های آنها است البته مردم و مسئولان از زمان وقوع سیل در این مناطق تاکنون از لحاظ وسایل و مایحتاج زندگی، آب آشامیدنی سالم و مواد غذایی کمک های بسیار فراوانی کرده اند و هنوز هم در حال کمک رسانی هستند، اما شرایط آنان سخت است و نباید از شیوع بیماری های واگیردار در این مناطق غافل شد.
این متخصص بیماری های عفونی اظهار می دارد: دسترسی مردم سیل زده به آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم مهمترین اصل در پیشگیری از بیماری های واگیردار به ویژه عفونی مانند وبا، اسهال های خونی و روده ای است، اما نباید از شیوع بیماری های ناشی از حیوان گزیدگی مانند مالاریا و سالک نیز غافل شد.

ضرورت بسیج مردم برای جلوگیری از بیماری های واگیردار
مرادی می گوید: شپش نیز ممکن است در میان مردم مناطق سیل زده شیوع یابد. لازم است همه تیم های بهداشتی و پزشکی برای جلوگیری از خطر شیوع بیماری های عفونی و واگیردار در این مناطق بسیج شوند و مردم سیل زده را تا مدت ها به حال خود رها نکنند زیرا آنان نیاز به حمایت زیاد دارند.
این پزشک خاطرنشان می کند: لازم است آب های بطری سالم برای آشامیدن در اختیار همه مردم سیل زده قرار گیرد تا آنها مجبور نباشند آب های دیگری بنوشند. همچنین باید به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون شستشو دهند.
مرادی اظهار می دارد: حتما آب را قبل از مصرف بجوشانند و پس از سرد شدن برای آشامیدن و پخت و پز مصرف کنند. 
وی ادامه می دهد: کاهش سطح بهداشت محیط می‌تواند سبب افزایش حشرات، افزایش بیماری و سرعت انتقال آنها ‌شود و لازم است بلافاصله مناطقی مانند محل‌های دفع فاضلاب، کارخانجات و انبارهای غذا، محل نگهداری حیوانات و اجساد که محل ازدیاد حشرات و جانواران موذی است، مورد نظارت و کنترل سریع قرار گیرند.

پیشگیری بهتر از درمان 
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به خبرنگار ایرنا در این زمینه می گوید: بیشترین نگرانی ما شیوع بیماری های واگیردار از طریق آب و غذای آلوده است که باید با همکاری مردم سیل زده اجازه ندهیم این بیماری ها افزایش یابد.
وی اظهار می دارد: کمک و همکاری مردم سیل زده با تیم های بهداشتی و درمانی مستقر در این مناطق برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار بسیار مهم است. البته آب هایی که بین مردم توزیع می شود، از طریق همکاران آب و فاضلاب شهری و روستایی مراکز بهداشتی و درمانی کنترل می شود و این کار به صورت مداوم باید ادامه یابد.
گویا تصریح می کند: لازم است آب سالم تضمین شده به دست مردم برسد. اگر سیل زدگان از سلامت آب آشامیدنی مطمئن نبودند، آن را استفاده نکنند یا بجوشانند و سپس مصرف کنند.
وی ادامه می دهد: شستشوی میوه و سبزیجات نیز با آب سالم بسیار اهمیت دارد زیرا بیماری های عفونی مانند وبا از این طریق منتقل می شود و مردم باید کاملا مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

شیوع بیماری های واگیردار تاکنون نداشته ایم
گویا تاکید می کند: مواردی از شیوع بیماری های واگیردار از طریق آب و غذا در مناطق سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان نداریم اما با گرم شدن هوا ممکن است این بیماری ها شیوع یابد که همکاران ما تلاش می کنند آب مصرفی سالم را به دست مردم برسانند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت خاطرنشان می کند: شیوع بیماری های ناشی از حشرات که به انسان ها منتقل می شود، با گرم شدن هوا در مناطق سیل زده وجود دارد و ما باید مراقب افزایش سالک و حشرات جونده باشیم.

ضرورت آموزش مردم برای پیشگیری
گویا می گوید: ضرورت دارد مردم این مناطق برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سالک، مالاریا و دیگر مواردی که ناشی از حیوان گزیدگی بروز می یابد، آموزش ببینند و مراکز بهداشتی باید نکات مهم را در این زمینه به مردم اطلاع دهند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد