hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ابهام در مرگ فک‌های خزری سواحل گیلان

ابهام در مرگ فک‌های خزری سواحل گیلان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: علت مرگ و میر فک‌های پیدا شده در سواحل گیلان در حال بررسی است و به محض دریافت جواب آزمایشات نمونه برداری های انجام شده اطلاع رسانی خواهد شد.   
فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریاچه کاسپین و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریاچه کاسپین به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.
فک‌ها جانورانی دارای اهمیت برای اکوسیستم دریاچه کاسپین به شمار می‌آیند و نابودی این جانوران می‌تواند اکوسیستم کاسپین را به خطر ‌اندازد.فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی کاسپین از جمله ایران زندگی می‌کنند. در گذشته ای نه چندان دور تعداد فک‌های کاسپین نزدیک به یک میلیون قلاده بود اما در سرشماری سال ۲۰۰۸ معلوم شد که این تعداد به یک صد هزار قلاده کاهش یافته‌است.
اخیرا نیز چندقلاده لاشه فک خزر در سواحل گیلان پیدا شده که علت مرگ آنها هنوز به طور دقیق مشخص نیست و در هاله ای از ابهام قرار دارد. 
ساسان اکبری در گفت و گو با ایسنا گفت: امسال ۹ قلاده تلفات این گونه جانوری در سواحل استان به ما گزارش شده است و کارشناسان اداره کل حفاظت زیست گیلان برای نمونه‌برداری‌ها به محل اعزام شدند.  
وی افزود: این فک ها در نوارهای ساحل‌های مختلف استان از جمله انزلی و کیاشهر پیدا شده بودند.
اکبری پور خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری‌های لازم برای بررسی علت مرگ این فک‌ها به آزمایشگاه ارسال شده است و به محض مشخص شدن علت این مرگ و میرها، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه آلودگی آب و گرفتارشدن در تورهای صیادی از جمله دلایل افزایش مرگ و میر فک های خزری می تواند باشد، تصریح کرد: فک‌ها از گونه‌های حمایت شده است و برای جلوگیری از انقراض این گونه لازم است تدابیر لازم نیز اندیشیده شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد