hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردبیل| صنعت پلاستیک چشم‌به‌راه روزهای خوب

اردبیل| صنعت پلاستیک چشم‌به‌راه روزهای خوب

اگرچه پلاستیک‌سازی ازجمله صنایعی است که می‌تواند به یکی از صنایع اشتغال‌زا تبدیل شود و رونق تولید را به ارمغان آورد اما آن‌طور که بایدوشاید به این صنعت بهاداده نشده است.

 این صنعت بعد از محصول سیب‌زمینی در بخش کشاورزی اولین محصول صادراتی استان در حوزه صنعت است و حدود ۹۵ درصد محصولات واحدهای تولیدی پلاستیک‌سازی استان صادراتی هستند.

البته در این میان مشکلات و موانعی ازجمله تأمین مواد اولیه و ارز موردنیاز برای خرید این مواد، بازاریابی بخصوص در بازارهای اروپایی مشکلاتی را برای صنایع پلاستیک‌سازی و فعالان این حوزه به وجود آورده است که امید می‌رود با همکاری و حمایت مسئولان و رفع این موانع و مشکلات مسیر رونق و توسعه این صنعت هموارتر از گذشته شده و پیشرفت و توسعه اقتصادی استان را باعث شود.

اشتغال ۲ هزار نفر در صنعت پلاستیک استان

معاون امور صنایع اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل وضعیت صنعت پلاستیک استان را مطلوب عنوان کرد و گفت: صنایع پلاستیک جزو صنایع مهم و برتر استان اردبیل بوده و بیشترین محصول صادراتی استان بعد از سیب‌زمینی محصولات پلاستیکی است.

عابدی میزان اشتغال‌زایی این صنعت در استان را دو هزار و ۹۲۵ نفر ذکر کرد و افزود: 111 واحد تولیدی پلاستیک در استان با تولید انواع محصولات پایین‌دستی صنعت پلاستیک در استان با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش سهم مهمی در اقتصاد استان ایفا میکند و یکی از صنایع اشتغال‌زا در استان اردبیل است.

او با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه برای واحدهای پلاستیک‌سازی استان عمده‌ترین مشکل این واحدها است بیان داشت: تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی صنایع پلاستیک از طریق بورس کالا و برای واحدهایی صورت میگیرد که متوسط تولید ماهانه آن‌ها بیش از ۲۲ تن در ماه باشد.

پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای پلاستیک‌سازی استان

معاون صنایع اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه هیچ‌یک از واحدهای تولیدی فعال در این صنعت مشکل ارزی ندارند اظهار داشت: در سال جاری ۹۱ واحد تولیدی صنعتی در حوزه‌های مختلف تولیدی برای دریافت تسهیلات در سایت بهینیاب ثبت‌نام کردهاند که مبلغ ثبت‌نامی آن‌ها سه هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال بود که از این ۹۱ واحد ۷۲ واحد با مبلغ یک هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال در کارگروه فنی استان مصوب و به بانک‌های عامل معرفی گردید.

عابدی بیان داشت: تعداد ۱۲ واحد با مبلغ ۴۶۵ میلیارد ریال در بانک تصویب و از این میان برای شش واحد تولیدی که چهار مورد در بخش پلاستیک‌سازی بود تسهیلاتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

سهم ۱۰ میلیون دلاری صنایع پلاستیک از صادرات ۷۰ میلیون دلاری!

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل نیز گفت: عمده تولیدات صنایع پلاستیک استان ظروف آشپزخانه و صنایع متوسط و پایین‌دستی این صنعت است که عمدتا به چند کشور همسایه صادر میشود. مسعود تبادلی تجهیز نبودن واحدهای پلاستیک‌سازی استان به ماشین‌آلات به‌روز و به کار نگرفتن تکنولوژی روزبه دلیل گرانی این تکنولوژی را از دلایل پایین بودن سهم صادرات صنعت پلاستیک استان دانست و بیان داشت: از مؤلفههای بازارپسندی و رقابت‌پذیری محصولات تولیدی بالاخص در بازارهای بین‌المللی کیفیت و نوآوری در تولید است که این امر نیازمند استفاده از تکنولوژی روز و دستگاه‌های پیشرفته برای تولید محصولات باکیفیت و مشتری‌پسند است. او اذعان داشت: تحریم‌های به وجود آمده و نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را در این راستا برای واحدهای تولیدی پلاستیک که عمدتا صنایع کوچک میباشند به وجود آورده و توان واردکردن ماشین‌آلات پیشرفته را از آن‌ها گرفته است و همین موضوع باعث شده تا حضور محصولات تولیدی این واحدها محدود به چند کشور همسایه شده و رقابت‌پذیری لازم برای رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشند. معاون سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار بود که سهم استان اردبیل از این میزان صادرات ۷۰ میلیون دلار بود.

آینده مبهم صنعت پلاستیک استان

مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی پلاستیک استان با اشاره به اینکه آینده این صنعت به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور چندان روشن نیست، گفت: گرانی مواد اولیه و عدم ثبات قیمتها، مشکلات بی‌شماری را برای فعالان این بخش به وجود آورده است و این صنعت از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. عسگر فرید که از فعالان با سابقه در این صنعت است، چند نرخی بودن ارز را عامل بسیاری از گرانیها و بی‌ثباتی‌های به وجود آمده عنوان کرد و افزود: بسیاری از صنایع ازجمله صنعت پلاستیک رقبای قدرتمندی را در کشورهای همسایه دارد که در صورت حمایت نکردن و نگرفتن تصمیم به‌موقع تصمیم گیران، همین چند بازار اطراف نیز از دست می‌رود. فعال اقتصادی که برای ۲۲ نفر زمینه اشتغال فراهم کرده است گفت: برای توسعه واحد، اقدام به احداث سوله چهار هزار متری کرده بودیم که در صورت ایجاد ۵۰ نفر نیز مشغول به کار میشدند که شرایط اقتصادی ادامه فعالیت را برای ما ناممکن ساخت.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد