hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > دریافت مجوز 98 پرونده اسباب‌بازی

دریافت مجوز 98 پرونده اسباب‌بازی

 در هشتمین کمیسیون دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، ثبت طرح و صدور مجوز 98 نمونه کلید خورد تا معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولید کنندگان، سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات ارزنده داخلی در کشور باشد.

به گزارش ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این کمیسیون که اسفند سال 1397 برگزار شد، از میان پرونده‌های ثبتی، 88 اسباب‌بازی از نظر ثبت بلامانع تشخیص داده شد و10 مورد نیز مجوز تولید دریافت کرد.
بر اساس این گزارش، پرونده‌های متقاضی مجوز تولید در این کمیسیون از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، یک سرگرمی در گروه فکری و چهار نمونه آموزشی و کمک‌آموزشی و پنج اسباب‌بازی در گروه حرکتی مهارتی قرار داشت.
هم‌چنین نمونه‌های خواستار ثبت از نظر گروه بندی اسباب‌بازی‌ها، 2 مورد در گروه حرکتی مهارتی، 7 سرگرمی در گروه آموزشی و کمک‌آموزشی، 12 اسباب‌بازی فکری و 69 پرونده در گروه فرهنگی‌هنری است.
در مجموع در سال 1397 تعداد 358 پرونده مجوز ثبت و 108 نمونه مجوز تولید در 6 گروه حرکتی مهارتی، آموزشی و کمک‌آموزشی، فکری، فرهنگی‌-هنری، کمک درمانی و الکترونیکی و رایانه‌ای از شورای نظارت اسباب‌بازی دریافت کردند.
دبیرخانه شورای نظارت با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌های جدید و در سال حمایت از تولید ملی و کالاهای ایرانی اقدام به تهیه فهرستی از اسباب بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی کرده است که از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
هدف از این کار، معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولیدکنندگان است تا سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات ارزنده داخلی در کشور باشد، امری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتکارات تولیدکنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.

**ایده‌های آزاد و خلاق زمینه‌ساز تولید اسباب‌بازی‌های بومی است
«امیرحسن سلام‌زاده» معاون سابق مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طراحی بر اساس نیازهای بومی بر اساس ایده‌پردازی خلاق را اولین گام در تولید محصول بومی دانست و گفت: ایده‌های آزاد، فارغ از تعامل‌های سازمانی و شرکتی و با نگاهی متکثر می‌تواند به طراحی محصولات بکر داخلی و تنوع بخشیدن به حوزه تولید بیانجامد.
سلام‌زاده با اشاره به برگزاری رویداد ملی ایده آزاد در اسباب‌بازی یادآور شد: ناگفته پیداست که سرمایه‌گذار، خواهان طرح‌های نویی است که ارزش و قابلیت سرمایه‌گذاری (به دلیل قابلیت ایجاد سود و بازگشت سرمایه) را داشته باشد و خریدار نیز به‌دنبال طرح‌های جدید و متنوع است.
این طراح و کارشناس اسباب‌بازی ظرفیت‌های صنعت اسباب‌بازی را در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه بسیار بالا عنوان کرد و در عین حال تاکید کرد: به طور کلی در ایران، صنعت اسباب‌بازی، مشابه صنایع کشورهای پیشرفته و مطابق با مفهوم صنعت هنوز شکل نگرفته و فاصله زیادی با آن‌ها به‌ویژه در زمینه تجهیزات تولید و طراحی داریم.
سلام‌زاده معتقد است: برای پیشرفت این صنعت باید بخش دولتی تکلیف خود را با مساله اسباب‌بازی به‌عنوان کالا و حامل فرهنگی روشن و با آن مانند سایر کالاهای فرهنگی مثل کتاب برخورد کند.
این کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی گفت: در قدم‌های بعدی، باید ارتباط موثری بین بخش‌های مختلف و بازیگران حوزه تولید اسباب‌بازی نظیر ایده‌پردازان، طراحان، سرمایه‌گذاران، صنعت‌گران و توزیع کنندگان برقرار شود و متولی اصلی این مهم بی‌تردید دولت به‌ویژه وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گفته وی تسهیلات دولتی مانند معافیت‌های مالیاتی و تسهیل واردات تجهیزات از مهم‌ترین موارد است و در نهایت ارتباط توزیع‌کنندگان با مصرف‌کنندگان داخلی و کشورهای همجوار بسیار مهم است.
این کارشناس تولید اسباب‌بازی در پایان در مورد مشکلات صنعت اسباب‌بازی عنوان کرد: عمده مشکل، عدم هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی با یکدیگر و فعالان حوزه اسباب‌بازی با همدیگر است. همچنین روشن نبودن تکلیف اسباب‌بازی در حوزه محصولات و کالاهای فرهنگی، اهم خلاءهای موجود در این زمینه محسوب می‌شود.
دومین رویداد ملی ایده آزاد توسط اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون و با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزارشده است و نشست اولیه این رویداد ملی روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با حضور ۴۲ منتخب برگزار می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد