hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان غرق در سیلاب

لرستان غرق در سیلاب

9روز از وقوع سیلاب در لرستان گذشته اما به‌رغم همه تلاش‌ها، حجم انبوهی از مشکلات و خسارت‌های زیرساختی و جاده‌ای در اکثر شهر‌های این استان وجود دارد.

براثر بروز سیلاب در استان لرستان، با توجه به اینکه بارش‌های اخیر، بیش از ۳ برابر میانگین بارش‌های استانی است، منجر به وقوع سیلاب در ۱۱ شهرستان استان شد که دراین‌بین، شهر‌های پل‌دختر و معمولان متحمل خسارات بیش‌تری شدند و در چند روز گذشته مراکز درمانی و خدمات‌رسانی از سایر استان‌ها، هلال‌احمر، گروه‌های جهادی، سپاه پاسداران و سایر نهادهای دولتی تلاش‌های شبانه‌روزی را در جهت تسهیل و رفع مشکلات مردم سیل‌زده داشته‌اند.

خسارت وارده به منازل مسکونی

مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: در جریان سیل اخیر خساراتی به ۳۵ هزار مسکن شهری و روستایی وارد آمده است. رضایی تأکید کرد: در زمینه احداث منازل، بر اساس مصوبات، سقف پرداخت به واحد‌های شهری ۷۲ میلیون تومان است که از این میزان ۱۷ میلیون در قالب کمک بلاعوض در نظر گرفته‌شده است.

او افزود: سقف پرداخت تسهیلات به واحد‌های روستای نیز ۷۰ میلیون تومان است که از این میزان ۱۵ تومان در قالب کمک بلاعوض به سیل‌زدگان پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اینکه سقف پرداخت تسهیلات تعمیری به واحد‌های شهری و روستایی ۴۰ میلیون تومان است در ادامه تصریح کرد: تسهیلات معیشتی به سیل‌زدگان نیز شامل ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض است.

خسارات وارده به بخش کشاورزی

عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، میزان خسارت واردشده به بخش کشاورزی را ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیش‌ترین میزان خسارت‌ها در برآورد‌های اولیه با رقم ۴۲۰ میلیارد تومان مربوط به زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان بوده است. او خسارات به زیر بخش زراعت استان لرستان را ۱۵۰ میلیارد تومان، آب‌وخاک ۲۷۰ میلیارد تومان و باغبانی را ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

آسیب‌های ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای

میزان آسیب‌دیدگی جاده‌ها در لرستان به دلیل شدت بارندگی و ایجاد سیلاب، بسیار بالا بوده است و بیش‌ترین آسیب در محدوده شهرستان پل‌دختر و محور ترانزیتی این محدوده است و راه و شهرسازی استان میزان این خسارات را ۱۰۰۰ میلیارد تخمین زد.

خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سرتاسر محور خرم‌آباد به معمولان و سپس پل‌دختر که در حاشیه رودخانه‌های کشکان قرار داشته و سال‌ها محور ترانزیتی شمال- جنوب کشور بوده است ده‌ها پل تخریب کامل شد و جاده اصلی حدفاصل خرم‌آباد به پل‌دختر به طول ۶۰ کیلومتر تخریب‌شده است.

خادمی در ادامه گفت: در حال حاضر با انتقال ۲۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی توسط راهداری و بخش خصوصی شاغل در پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل به لرستان، در بازگشایی محور‌های تخریب‌شده شهرستان‌ها و روستا‌های خرم‌آباد، پل‌دختر، الشتر، نورآباد اقدام خواهد شد.

تهیه اقلام موردنیاز در شهر‌های سیل‌زده استان

صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان با اشاره به تهیه اقلام موردنیاز در شهر‌های سیل‌زده استان، اظهار داشت: امدادرسانی‌ها تاکنون در ۶۰۶ روستای سیل‌زده انجام‌شده است که همه دستگاه‌های خدمات رسان و ۹۱۳ نفر نیروی هلال‌احمر در قالب ۱۴۰ تیم عملیاتی در این مناطق حضور دارند. رضایی از اسکان ۱۷ هزار نفر از سیل‌زدگان و از اعزام نیرو‌های هلال‌احمر استان‌هایی مانند کردستان، مرکزی، تهران و اصفهان خبر داد. هم‌چنین علی بیرانوند، مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان، بابیان اینکه ۳۳۱ گروه جهادی با بیش از ۵۶۰۰ جهادگر در حال خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هستند در ادامه گفت: در حال حاضر گروه‌های جهادی کار پاک‌سازی و معابر، منازل و ترمیم سیل بند‌ها را انجام می‌دهند و هم‌چنین پل‌های کوچک برای دسترسی و عبور مردم نصب می‌شوند. مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل در مورد اقلام موردنیاز مردم سیل‌زده گفت: اقلام خوراکی، بهداشتی، گرمایشی، پتو، زیرانداز، لباس، آب‌معدنی و چادر اسکان برای سیل‌زدگان ضروری است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد