hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۷۰روستای بالای ۲۰خانوار استان زنجان همچنان محروم از اینترنت/ آیا داستان "آموزش دانش‌آموزان روستایی بر فراز کوه‌ها" دوباره تکرار می‌شود؟

۷۰روستای بالای ۲۰خانوار استان زنجان همچنان محروم از اینترنت/ آیا داستان "آموزش دانش‌آموزان روستایی بر فراز کوه‌ها" دوباره تکرار می‌شود؟

با اینکه زمزمه بازگشایی مدارس در مناطق روستایی به گوش می‌رسد اما آموزش در بستر شاد پای ثابت فراگیری علم خواهد بود و انگار قصه هزار و یک شب استفاده از اینترنت و یادگیری دانش‌آموزان روستایی بر فراز کوه‌ها از سر نقل خواهد شد.
با فراگیر شدن واکسیناسیون احتمال بازگشایی مدارس بالاتر رفته است این در حالی است که طبق اعلام مسئولان استانی تمام دانش‌آموزان در مدارس حضور نخواهد داشت و احتمال اینکه همچون چندین سال گذشته بدون هیچ محدودیتی تمام دانش‌آموزان در یک کلاس کنار هم باشند نیز بسیار پایین است. بنابراین باز هم آموزش در فضای مجازی شاد پای ثابت تدریس معلمان برای دانش‌آموزان است.
اما در طول دو سال گذشته که آموزش در فضای مجازی انجام می‌گرفت دانش‌آموزان روستایی با مشکلات بسیاری در آموزش و استفاده از اینترنت مواجه شدند و همواره مجبور بودند برای دستیابی به شاد مسیر طولانی را سپری کنند بلکه با قرارگیری در یک نقطه مرتفع بتوانند به سیگنال‌های بهتری از اینترنت دسترسی یابند.
با اینکه از سال گذشته تداوم این مشکلات سبب شد تا سرعت اتصال روستا‌ها به اینترنت افزایش یابد اما هنوز برخی از روستا‌ها نتوانسته‌اند از این امکانات استفاده نمایند و نمونه بارز آن روستا‌های چسب، گنبد، قوشچی، بهمن و قوریه در شهرستان ایجرود است که دانش‌آموزان دوباره با آغاز سال تحصیلی جدید نگران مشکلات آموزش در فضای مجازی هستند.
با این حال اصل اساسی برای بازگشایی مدارس واکسیناسیون تمام افراد در ارتباط با دانش‌آموزان و خود آن‌ها است تا بلکه امکان حضوری دانش‌آموزان حداقل در مدارس روستایی فراهم شود.
در این خصوص پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون اصل مهم برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس است و در این بین قدم نخست واکسیناسیون معلمان، اساتید و فرهنگیان است گفت: این امر در استان در حال انجام بوده ‌و درصد بالایی از معلمان و فرهنگیان واکسینه شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تمام افرادی که در ارتباط با دانش‌آموزان هستند طی پروتکل‌هایی واکسینه می‌شوند ادامه داد: رانندگان حمل و نقل، خدمه مدارس، کارمندان در ارتباط با دانش‌آموزان نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.
قزلباش با تاکید بر اینکه یکی از مباحثی که وجود دارد بحث واکسیناسیون دانش‌آموزان است و باید این امر نیز انجام شود، گفت: طبق ضوابطی واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز در استان آغاز شده است.
در همین راستا حسن مظفری، مدیر‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز اظهار داشت: تا حال حاضر 200 هزار نفر دانش‌آموز در مقاطع مختلف در مدارس استان ثبت نام کرده‌اند و 110 هزار نفر از تعداد مذکور در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل خواهند بود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، در سه محور شبکه شاد، مدرسه تلوزیونی و حضوری در سال تحصیلی جدید آموزش دانش‌آموزان را در استان آغاز خواهد کرد، گفت: طبق هماهنگی که با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده مقرر شده تا در روستاهایی که تعداد دانش‌آموزان در مدارس کم و حداکثر به 15 نفر می‌رسد بازگشایی انجام شود و با رعایت پروتکل‌ها آموزش حضوری باشد.
مظفری با تاکید بر اینکه ما تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در بازگشایی مدارس هستیم و خارج از آن اقدامی انجام نمی‌دهیم، تصریح کرد: 220 مدرسه در سطح استان وجود دارد که اغلب آن‌ها مدارسی هستند که تعداد دانش‌آموزان بیشتری دارند اما مقرر است تا در صورت بازگشایی مدارس بیش از 150 دانش‌آموز در مدرسه حضور نداشته باشد و مدرسه با دو شیفت فعالیت کند.
با این وجود آنچه که نمود دارد این است که فضای مجازی و بستر شاد پای ثابت آموزش دانش‌آموزان استان زنجان در فضای مجازی است اما اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات چه تمهیدی برای دسترسی به اینترنت دانش‌آموزان روستایی در تمام روستا‌های بالای 20 خانوار خواهد داشت؟
در این زمینه حامد سرائی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در این زمینه اظهار کرد: همزمان با شیوع کرونا، در قالب همکاری بین اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش استان طرح اتصال مدارس دولتی به شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی از اینترنت پر سرعت آغاز شد. 
وی گفت: در سال گذشته تمام مدارس شهری و تعداد 822 مدرسه روستایی با تخصیص مودم و بهره‌مندی از ترافیک ماهانه رایگان به اینترنت پر سرعت متصل شدند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان افزود: این تلاش همچنان ادامه داشت و از بین یک هزارو 605 مدرسه شهری 100 درصد و یک هزارو 127 مدرسه روستایی معادل بیش از 91 درصد مدارس، به اینترنت پر سرعت متصل شدند.
وی بیان کرد: حتی دانش‌آموزان بعد از تعطیلی مدارس نیز از طریق بی‌سیم می‌توانند در محوطه مدرسه حضور داشته باشند و از اینترنت مدارس بهره‌مند شوند.
سرائی عنوان کرد: شرکت فناوری اطلاعات تمام سعی خود را به کار گرفته تا تمام مدارس را به سیستم فناوری اطلاعات مجهز کند تا تمام دانش‌آموزان سراسر استان بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.
وی عنوان کرد: در سال گذشته در چنین روز‌هایی در سطح استان از مجموع 712 روستای بالای 20 خانوار استان فقط 454 روستا از اینترنت پر سرعت بهره‌مند بودند اما در طول این یک سال مجموع 188 روستا با جمعیت بالغ بر 26 هزار خانوار روستایی از این امکانات بهره‌مند شدند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه حجم محرومیت از اینترنت در سطح روستا‌های استان بالا بود و این محرومیت همچنان تا حدودی ادامه دارد گفت: در حال حاضر هم 70 روستای بالای 20 خانوار استان از اینترنت پر سرعت بی‌بهره هستند اما برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که تا پایان سال 1401 تمام روستا‌های بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شوند.
با تمام این‌ها مشکلات اینترنت هنوز هم در روستاهای استان زنجان همچنان ادامه دارد و حتی روستا‌هایی که بهره‌مند از اینترنت پر سرعت هستند در برخورداری از این امکانات با مشکل مواجه هستند که با از سر گیری آموزش مجدد دانش‌آموزان در بستر شاد این معضلات دوباره چندین برابر خواهد شد و انگار باز‌هم قصه هزار و یک شب آموزش دانش‌آموزان روستایی بر فراز کوه‌ها از سر گرفته خواهد شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد