hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کارت سبز سند مالکیت وسایل نقلیه محسوب نمی‌شود

کارت سبز سند مالکیت وسایل نقلیه محسوب نمی‌شود

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به حذف تائیدیه نقل و انتقال جهت تسریع در فرآیند ثبت اسناد قطعی خودروها در دفاتر اسناد رسمی گفت: تاییدیه نقل و انتقال سوای از کارت سبز است و حذف آن توسط معاونت امور اسناد سازمان ثبت صرفا جهت تسهیل در ثبت نقل و انتقال رسمی خودروها در دفاتر اسناد رسمی بوده و برابر با ماده ۲۹ ثبت رسمی اسناد اتومبیل کماکان الزامی و از صلاحیت های ذاتی دفاتر اسناد رسمی بوده و کارت سبز هرگز سند مالکیت وسایل نقلیه محسوب نمیشود.
محمدرضا بزمیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برابر با ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، دارندگان وسایل نقلیه موتوری موظفند قبل از ثبت اسناد وسایل خویش در دفترخانه ها، به مراکز تعویض پلاک جهت تایید اصالت خودرو و فک پلاک قدیم و نصب پلاک جدید مراجعه کنند.
وی افزود: متاسفانه عده ای اعم از افراد حقیقی وحقوقی نسبت به صراحت ماده قانونی فوق ایجاد تردید ها و تشکیک های غیر قانونی می‌کنند که نتیجه ای جز تضییع حقوق دولتی، ایجاد مشکلات حقوقی، خلل در صحت بیع و عقود ناقله، فرار مالیاتی، کمک به قاچاق خودرو و... نداشته و نخواهد داشت.
بزمیان تصریح کرد: از جمله اقدامات تخریبی و تضیعفی نسبت به جریان صحیح ثبت نقل وانتقالات خودروها، میتوان به اقدام اخیر مراکز تعویض پلاک دال بر عدم صدور برگه تاییدیه نقل وانتقال جهت ارائه آن توسط متعاملین به دفاتر اسناد رسمی و ثبت رسمی نقل و انتقال خودروهای خویش، نام برد که این اقدام باعث ایجاد صعوبت و مشکلاتی برای مردم شده بود.
وی افزود: بر این اساس معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در جهت مانع زدایی و تسهیل در فرآیند ثبت رسمی نقل و انتقال خودروها با استناد به ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس، که هیج اشاره ای به لزوم دریافت برگ تاییدیه نقل و انتقال ننموده، اقدام به صدور بخشنامه ای کرده است که مطابق با آن دفاتر اسناد رسمی در جهت تسریع در ثبت اسناد قطعی خودروها، می توانند بدون وجود فیزیکی برگه تاییدیه نقل و انتقال اقدام به ثبت رسمی اسناد خودروهای مردم و سرعت بخشی به انجام مراحل ثبتی این اسناد نمایند.
وی بیان کرد: برخی جریانی رسانه ای که کما فی السابق سعی در انحراف اذهان مردم از مسیر قانونی به طرف حذف اسناد قطعی خودروها دارند، اقدام به تفسیر نادرست و نامعقولی از بخشنامه مذکور کرده و در فضای مجازی اعلام نمودند که سازمان ثبت اسناد و املاک، کارت سبز را بعنوان سند پذیرفته است و با این تفسیر ناصواب و خلاف واقع سعی در جوسازی و انحراف افکار مردم را داشته و دارند که به سمع و نظر مردم گرامی می رساند که تاییدیه نقل و انتقال سوای از کارت سبز است و حذف آن توسط معاونت امور اسناد سازمان ثبت صرفا جهت تسهیل در ثبت نقل و انتقال رسمی خودروها در دفاتر اسناد رسمی بوده و برابر با ماده ۲۹ فوق الذکر ثبت رسمی اسناد اتومبیل کماکان الزامی و از صلاحیت های ذاتی دفاتر اسناد رسمی بوده و کارت سبز هرگز سند مالکیت وسایل نقلیه محسوب نمیشود.
بزمیان با بیان اینکه کارت سبز صرفا مالکیت افراد بر پلاکها را محرز می‌کند ولاغیر گفت: فصل الخطاب قانون بوده و قانون نیز مصوب مجلس شورای اسلامی است و طبق قانون اساسی تفسیر آن نیز از حقوق و تکالیف مجلس است ولاغیر. تاکنون نیز ماده قانونی مذکور به قوت خود باقی و هیچگونه تفسیری که برخلاف صلاحیت ذاتی دفاتر اسناد رسمی باشد نیز، صورت نگرفت‌.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد