hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > انتظار ۳ هزار نفری ساکنان نوار مرزی برای آب؛ تانکرهایی که کفاف ساکنان نیست

انتظار ۳ هزار نفری ساکنان نوار مرزی برای آب؛ تانکرهایی که کفاف ساکنان نیست

در حالی ۳ هزار نفر در ۲۰ آبادی نوار مرزی سربیشه با مشکل آب روبه‌رو هستند که تانکرهای آبرسانی هم کفاف این افراد را نمی‌کند.

بارها قلم به دست گرفتیم و رنج بی‌آبی در جای جای استان خراسان جنوبی را به تحریر در آوردیم.
بارها از رنج و عطش بی‌آبی در سایه 20 سال خشکسالی درد و دل مردمان کویرنشین را بازگو کردیم بارها و به طور مکرر از خساست آسمان و سیل مهاجرت و تخلیه هزار و 700 آبادی به دلیل بی‌آبی گزارش در خبرگزاری تسنیم بیرجند منعکس کردیم و از مرگ تدریجی قنات‌ها و چشمه‌ها گفتیم.
حکایت تلخ خشکسالی که روایتگر اوج تشنگی برخی از مردم در نوار مرز است، روستائیانی که دست خشک روزگار تمام دارایی‌هایشان را به یغما برد و راه کسب و درآمدشان را سد کرد.
حکایت تلخی است اینکه برای رسیدن به آب آشامیدنی سالم یک نگاهت به جاده و نگاه دیگر بر لب‌های خشکیده کودکانت باشد که چشم انتظار تانکرهای آبرسانی باشند.
مردمانی که دیگر یارای مقابله با سختی‌ها و کم آبی را ندارند 
زنان و مردانی که تاکنون صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند اما دیگر یارای مقابله با سختی‌ها و کم آبی را ندارند.
امروز می‌خواهیم رنج 3 هزار نفری مردمی را برایتان روایت کنیم که در 20 آبادی در نوار مرز سربیشه ساکن هستند روستائیانی که قناتشان آخرین بارقه امید را به مردمانش هدیه می‌دهد.
گواه این ماجرا روستای لانو است که با وجود اینکه جمعیت آن زیاد است اما از کمبود آب رنج می‌برند و چشمشان به مجمتع آبرسانی است که بارها وعده بهره‌برداری آن داده شده بود.
یکی از ساکنان روستای لانو از مشکلات بی آبی گفت و افزود: مادر چهار فرزند است و با دبه به دست به دنبال قنات روستا می‌رود قنات روستا هم که مدتی است زیر تازیانه‌های خشکسالی آبی را بیرون نمی‌دهد تا مردمان را سیراب کند.
کار زنان این است که از ابتدای صبح دبه در دست راهی قنات می‌شوند تا در صف نوبت بایستند که اگر بخت یارشان باشد و نوبت به آنها برسد اندک آبی را برداشت کنند.
این مردم از مسئولان می‌خواهند هر چه زودتر همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری برسد.
یکی دیگر از شهروندان این روستا هم به خبرنگار ما گفت: 3 هزار نفر از اهالی روستاهای مرزی سربیشه از نعمت آب آشامیدنی سالم  و بهداشتی محروم هستند.
مصرف آب آلوده صدای مردم را در آورد 
وی با بیان اینکه بی آبی در نوار مرزی امانمان را بریده است، افزود: 20 پارچه آبادی در نوار مرزی دغدغه اصلیشان آب است چرا که وضعیت آب در روستای لانو حتی با تانکر هم پاسخگو نیست و خشکسالی‌های پیاپی و مصرف آب آلوده صدای مردم را در آورده است.
 وی گفت: در برخی نقاط هم با وجود اینکه آبرسانی با تانکر انجام می‌شود اما کفاف اهالی را ندارد.
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات 3 هزار نفر از روستاهای شهرستان سربیشه گفت: لوله مورد نیاز برای آبرسانی به این روستاها تا روستای لانو تامین شده است که به‌زودی عملیاتی می‌شود.
حسین امامی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با قرارگاه شهید ناصری عملیاتی شده است که تا فصل بهار به اتمام می‌رسد افزود: 35 میلیارد تومان مورد نیاز است که 5.5 میلیارد تومان توسط کمیته امداد تامین شده و با مشارکت قرارگاه شهید ناصری 30 میلیارد تومان تامین شده تا بتوانیم عملیاتی کنیم.
وی بیان داشت: امید است با توجه به اختصاص 202 میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی به استان بتوانیم با تخصیص اعتبار دغدغه مردم منطقه را برطرف کنیم.
80 روستای استان به چرخه آبرسانی پایدار می‌پیوندند  
وی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال 80 روستای استان به چرخه آبرسانی پایدار می‌پیوندند گفت: تلاش داریم تا پایان سال آب پایدار همه روستاهای بالای 20 خانوار استان را به سرانجام برسانیم.
امامی افزود: تاکنون آبرسانی پایدار برای نزدیک به 30 روستا اجرایی شده و تا پایان مهرماه 15 روستای دیگر عملیاتی می‌شود که در این راستا از نهادهایی مانند کمیته امداد، بنیاد علوی و بنیاد ابراهیمی کمک گرفتیم.
وی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال 4 هزار و 903 انشعاب آب جدید واگذار شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد