hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مهمترین فواید درمانی و خواص یونجه را بشناسید

مهمترین فواید درمانی و خواص یونجه را بشناسید

یونجه از جمله گیاهانی است که در طول سال می روید و دارای مواد مغذی و ویتامین های فراوان می باشد. تمام بخش های این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان اکثر بیماری ها موثر می باشد. در این مقاله خواص یونجه و فواید درمانی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
یونجه حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی می باشد. خشک شده این گیاه بسیار مفید است و دارای فواید درمانی بسیار زیاد می باشد. این گیاه پادشاه تمام غذاها نامیده می شود. در این مطلب خواص یونجه را به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار خواهیم داد، بنابراین به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان ملطلب همراه ما باشید.
یونجه اسم گیاهی است که تقریبا هر فردی آن را شنیده است. گیاه یونجه ابتدا در آسیا پرورش می یافت و یکی از مشهور ترین گیاهان برای بشر می باشد. عضو خانواده است. و اغلب به عنوان تغذیه حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد از آنجا که حاوی بیشترین مقادیر مواد مغذی می باشد. نام آن از زبان عربی مشتق گرفته شده است بویژه عبارت al-fa-facah که به معنای پدر تمام غذاهاست زیرا غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن می باشد.
در زمان های باستان یونجه به عنوان یکی از مواد غذایی حیاتی برای زندگی روزانه افراد محسوب می گردید. در زمان های باستان نه تنها برای مصرف خود آن را پرورش می دادند بلکه حیواناتشان نیز از آن تغذیه می کردند و زمین های کشاورزی خود را برای پرورش آن بارور می کردند. سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. اگر چه آن در ابتدا در آسیا پرورش می یافت اما امروزه در آمریکا، اروپا و کانادا نیز شهرت خاصی یافته است و بیش از هر زمان دیگری استفاده از این گیاه پرخاصیت مورد تایید پزشکان و دانشمندان قرار گرفته است. در ادامه فواید درمانی یونجه را می خوانیم.
 خواص و فواید درمانی یونجه

خواص یونجه و فواید درمانی عالی آن

این گیاه غنی از ویتامین هایی مثل A, C, B1, B6, E, K و همچنین پروتئین، کلسیم، کاروتن، روی، آهن و پتاسیم می باشد. نام علمی این گیاه Medicagi sativa می باشد و بخش های قابل مصرف این گیاه برگ، دانه و ریشه آن هستند. در ادامه با خواص و فواید درمانی یونجه آشنا خواهیم شد.


خواص یونجه

سلامت سیستم قلبی عروقی

فواید یونجه در پیشگیری از تصلب شرایین و تجزیه کلسیم مفید است. استفاده از این گیاه تجمع پلاکت ها و کلسیم را نیز کاهش می دهد. این گیاه همچنین برای پاک کردن خون مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از مصرف یونجه به هر شکل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید به ویژه اگر مبتلا به دیابت هستید. زیرا سطوح قند خون را کاهش می دهد.

تورم

یونجه گیاهی غنی از کلوروفیل می باشد که خون را تصفیه کرده و اوریک اسید را از بدن دفع می کند. همچنین در تسکین درد ماهیچه ها موثر می باشد. این گیاه برای آرتروز، روماتیسم و دیگر تورم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید یونجه برای سرطان های زنانه

یونجه منبع غنی از پروژسترون، فیتواستروژنیا گیاه استروژن می باشد. این استروژن ها همانند استروژن های طبیعی در بدن عمل می کنند. بدین دلیل گیاه اغلب برای متعادل ساختن هورمون ها در طول یائسگی مورد استفاده قرار می گیرند. ایجاد تعادل بین هورمون های استروژن و پروژسترون به کاهش علایم اندومتریوز کمک می کند. یونجه برای برقراری تعادل بین هورمون ها عالی می باشد زیرا مانع جذب کلسیم و آهن نمی گردد. زنان حامله و آن هایی که تحت مراقبت هستند نباید از این گیاه استفاده کنند.

مراقبت از دستگاه گوارش

از دیگر فواید یونجه مراقبت و حفظ سلامت دستگاه گوارش است. یونجه حاوی بتا کروتین می باشد که به تقویت سلول های مخاطی در غشا مخاطی کمک می کند. به این دلیل است که گزارش شده یونجه تاثیری مثبت بر زخم های شکمی دارد.
خواص جامع یونجه

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از مشکلات بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که با کمک یونجه می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد زیرا، این گیاه دارای مقادیر فراوانی ویتامین K است و بدن به منظور استفاده درست از کلسیم به این نوع ویتامین احتیاج دارد و کمک زیادی به محافظت از بدن در مقابل پوکی استخوان می کند.
فواید یونجه بر سلامت بدن

تقویت دستگاه ایمنی بدن

تقویت دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند و از دیگر فواید بی نظیر یونجه می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد که باعث می شود بدن با بیماری ها مبارزه کند.

درمان و جلوگیری از کم خونی

امروزه بسیاری از افراد از کم خونی رنج می برند که با کمک یونجه می توانید این مشکل را برطرف کنید همچنین، می توانید با مصرف یونجه از بروز این مشکل در بدن جلوگیری کنید زیرا، این گیاه دارویی باعث تقویت خون می شود از این رو، آن دسته از افرادی که از کم خونی رنج می برند باید مصرف این گیاه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
فواید بی نظیر یونجه

کاهش نشانه های یائسگی

یکی از علل یائسگی کمبود استروژن می باشد و یکی از علائم یائسگی تعریق شبانه می باشد که طبق تحقیقات انجام شده مصرف یونجه این مشکل و همچنین گرگرفتگی را برطرف خواهد شد زیرا، یونجه دارای فیتواستروژن می باشد.

پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که از مشکلات ناراحت کننده می باشد که با استفاده از یونجه می توانید از ریزش مو پیشگیری کرد زیرا، هورمون ها و ویتامین های موجود در خون منجر به افزایش گردش خون می شود و برای درمان ریزش مو و پیشگیری از آن بسیار مفید و موثر می باشد.
بررسی خواص یونجه بر سلامت بدن

فواید درمانی یونجه پدر غذاها

  1. یونجه در درمان ناراحتی های قلبی و دیگر اختلالات شریانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. آب یونجه منبع عالی از کلروفیل می باشد. در درمان ناراحتی ها و اختلالات دستگاه تنفسی مفید است بویژه ناراحتی هایی که سبب ایجاد مشکلات ریوی و سینوسی می شوند.
  3. در درمان ناراحتی های شکمی مورد استفاده قرار می گیرد توصیه می شود روزانه مقدار کمی از دانه های یونجه برای تقویت سیستم ایمنی در برابر ناراحتی های شکمی استفاده شود. اگر یونجه به همراه نعناع به صورت چای دم شود برای حذف اسیدهای بالا موجود در بدن مفید خواهد بود و هضم غذاها را پس از صرف وعده غذایی سنگین آسان تر می سازد.
  4. خواص یونجه برای موی سر نیز مفید است. این گیاه در تقویت رشد موها تاثیر می گذارد. داروی خانگی آب یونجه به همراه کاهو و هویچ برای ضخیم تر و سالم تر شدن موها باید روزانه مصرف گردد.
  5. پزشکان از یونجه در درمان عفونت های ایجاد شده در اثر زخم بستر یا پس از عمل جراحی استفاده می کنند.
  6. در نرم سازی عروق سخت موثر می باشد و به عنوان داروی طبیعی برای فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
  7. در درمان دیابت به طور طبیعی موثر می باشد. به افرادی که قادر به استفاده از انسولین به طور طبیعی نیستند کمک می کند.

خواص فراوان یونجه

احتیاط، هشدار ها و مضرات یونجه

اگرچه با وجود فواید فراوان متعدد یونجه همانند دیگر محصولات گیاهی به دلیل دارا بودن عوارض جانبی باید با احتیاط مصرف گردد. یکی از عوارض گیاه یونجه این است که آمینواسید های موجود در آن باعث تشدید بیماری سل گردد. اگرچه مکمل یونجه بدلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی فراوان مفید هستند زنان حامله بدلیل حضور هورمون های فعال ساپونین نباید از ان استفاده کنند. در بعضی موارد یونجه به دلیل اینکه خون را غلیظ می کند باید با احتیاط مصرف گردد و با هیچ یک از داروهای دیگر بدون مشورت با پزشک ترکیب نگردد.
خواص یونجه و مهمترین فواید درمانی این گیاه با ارزش را مورد برررسی قرار دادیم. پیشنهاد می کنیم از یونجه یا همان پدر غذاها در برنامه غذایی هفتگی خود استفاده نمایید تا از این خاصیت های با ارزش بهره مند گردید، جهت آشنایی با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید تا در مورد فواید دیگر دارو ها بر سلامت بدن اطلاعات کافی به دست آورید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد