hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فواید و خواص فوق العاده شیره انگور

فواید و خواص فوق العاده شیره انگور

شیره انگور یا دوشاب ماده ای بسیار مغذی و مقوی با طبع گرم است که خواص و فواید بی نظیری برای سلامت بدن و بهبود بیماری ها دارد.
شیره انگور که در طب سنتی به آن دبس یا دوشاب می گویند، محصولی تهیه شده از آب انگور است. شیره انگور دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک با طبع شیره انگور و خواص مختلف آن آشنا خواهید شد.

طبع شیره انگور

طبع شیره انگور گرم و تر است و برای افراد سرد مزاج مفید می باشد، مصلح دوشاب یا شیره انگور، تخم ریحان است.
خواص دوشاب انگور

فواید شیره انگور

با هم نگاهی خواهیم داشت به فواید شیره انگور که شامل:

تقویت سیستم ایمنی

شیره انگور دارای ویتامین های A، B، C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و کلسیم است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشد. شیره انگور به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان موجب افزایش گلبول های سفید در بدن و بالا رفتن ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر بیماری ها محافظت می کند.

افزایش انرژی

شیره انگور با داشتن ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی و کالری بیشتری نسبت به انگور مصرف میزان کمی از آن باعث تأمین انرژی موردنیاز بدن می شود. همچنین شیره انگور دارای قند طبیعی فراوان بوده که این قند خیلی سریع در بدن حل شده و انرژی بدن را تأمین می کند.

رقیق شدن خون

شیره انگور به دلیل داشتن ماده ی معدنی پتاسیم سبب رقیق شدن خون و جلوگیری از حمله قلبی شده و به پیشگیری از بیماری هایی مانند آمبولی و رگ های واریسی کمک می کند.
رقیق شدن خون

درمان کم خونی

شیره انگور حاوی آهن و ویتامین B12 است که نقش بسیار مؤثری را در خون سازی با افزایش سطح گلبول قرمز در بدن دارند به همین خاطر مصرف یک الی دو قاشق غذاخوری شیره انگور یک سوم از نیاز روزانه ی بدن به آهن را تأمین می کند و برای رفع کم خونی مفید است.

پیشگیری از سرطان و کاهش اثرات شیمی درمانی

آنتی اکسیدان های متنوع وفراوان شیره انگور از سرطانی شدن سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و سبب تحریک ترشح بیشتر و افزایش سطح گلبول سفید در بدن می شوند. دوشاب همچنین برای درمان عفونت و التهاب بسیار مؤثر است و اثرات شیمی درمانی را کاهش می دهد.

تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

قند طبیعی و ویتامین های حیاتی شیره انگور موجب تقویت سلول های مغزی و تامین انرژی فعالیت این سلول ها می شود. همچنین شیره انگور به دلیل طبع گرم سبب بهبود عملکرد سلول های مغزی شده و در تقویت حافظه و جلوگیری از پیری مغز نقش موثر دارد.
تقویت حافظه

آرامش اعصاب و بهبود خلق و خو

منیزیوم موجود در شیره انگور به متعادل شدن کلسیم موجود در رگ های عصبی و خونی کمک و باعث آرامش اعصاب و بهبود خلق وخو ، افزایش نشاط و انرژی افراد دچار افسردگی می شود.

بهبود عملکرد گوارش

مصرف شیره انگور سبب پاکسازی روده و معده، دفع اوره از بدن شده و ضد نفخ است ، به همین دلیل موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود.

بازکنندگی مجاری کبد

شیره انگور سبب بازکنندگی گرفتگی ها می شود به همین خاطر مصرف شیره انگور همراه با سرکه انگور برای جلوگیری از ایجاد انسداد در مجاری کبد توصیه می شود.

بهبود سرفه

شیره انگور اثر نرم کنندگی و ضدالتهابی در ناحیه حلق دارد و قرقره مخلوط شیره انگور و آب به افرادی که در فصل زمستان دچار التهاب حلق و سرفه می شوند، توصیه می گردد.
بهبود سرفه

افزایش وزن و چاقی

کالری شیره انگور به دلیل قندی که در این ماده غذایی وجود دارد به نسبت زیاد است. هر 100 گرم شیره انگور دارای 329 کالری است بنابراین مصرف شیره انگور به افراد کم بنیه و لاغر برای چاق شدن و تأمین انرژی بدن توصیه می شود. مصرف زیاد این شیره به افراد چاق یا کم تحرک توصیه نمی شود.

خواص شیره انگور برای چاقی صورت

شیره ی انگور انرژی زا بوده و کالری فراوانی دارد به همین خاطر برای چاقی موضعی صورت موثر است. برای چاقی صورت می توانید از شربت تهیه شده از شیره انگور استفاده نمایید و یا شیره انگور را به شیر یا شیر برنج افزوده و نوش جان نمایید.

خواص شیره انگور برای پوست

فواید شیره انگور برای پوست عبارتند از:
  • مصرف شیره انگور باعث ترمیم بافت های آسیب دیده پوست و جلوگیری از پیری پوست می شود.
  • مصرف شیره انگور با افزایش گلبول های قرمز خون به خوش رنگی و سرخی پوست صورت کمک می کند.
  • مصرف شیره انگور سبب محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور آفتاب می شود.
  • مصرف شیره انگور برای التیام ورم هایی که به علت ضربه در بدن ایجادشده، بسیار مؤثر است.
  • مصرف شیره انگور به صورت خوراکی یا ماسک سبب از بین رفتن لک و چین وچروک های صورت شده و از افتادگی پوست پیشگیری می کند.
جلوگیری از پیری پوست

فواید شیره انگور برای مو

لینولئیک اسید موجود در شیره انگور موجب سلامت موو جلو گیری از ریزش مو می شود. ویتامین ای و آنتی اکسیدان موجود در آن نیز انواع مشکلات مو را کاهش می دهد. همچنین شیره انگور حاوی آهن و ویتامین B12 است که موجب جریان خون در سر وداشتن موهایی سالم و شاداب خواهد شد.

خواص شیره انگور برای کودکان

کودکان برای رشد به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند بنابراین مصرف شیره انگوربه دلیل مواد معدنی و ویتامین های فراوان برای رشد کودکان مؤثر است. مصرف شیره انگور به دلیل کالری بالا به کودکان ضعیف، لاغر و یا افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند، توصیه می شود.

خواص شیره انگور برای خانم ها

شیره ی انگور حاوی آهن، کلسیم و منیزیوم است و می تواند از درد دوران قاعدگی که به دلیل کمبود آهن ایجاد می شود، پیشگیری کند و گرفتگی های دوره ی قاعدگی درمان نموده و از ماهیچه های رحم نیز محافظت کند. همچنین مصرف شیره ی انگور از بدن در دوران بعد از یائسگی در برابر بروز بیماری های استخوانی محافظت می کند.
درمان درد قاعدگی

خواص شیره انگور برای خانم های باردار و شیرده

زنان کم بنیه به خصوص در زمان بارداری بهتر است از شیره انگور استفاده نمایند زیرا شیره انگور دارای مواد مغذی فراوان بوده و باعث تقویت قوای جسمانی و رشد بهتر جنین می شود.
مصرف شیره انگور در بارداری به دلیل داشتن فسفر، کلسیم، منیزیم و ویتامین K برای افزایش تراکم استخوان ها و جبران کمبود کلسیم توصیه می شود.
خانم های باردار دچار دیابت نباید در مصرف شیره انگور زیاده روی کنند.
مادرانی که شیر رقیقی دارند می توانند با مصرف شیره مرغوب انگور، شیر غلیظی داشته باشند.
بارداری

خواص شیره انگور برای آقایان

شیره انگور به دلیل ویتامین ها و مواد مغذی فراوان انرژی زا بوده و سبب افزایش تمایل جنسی در آقایان می شود. مصرف شیره ی انگور به تولید سالم هورمون های جنسی کمک می کند. مصرف شیره انگور به دلیل طبع گرم تحریک کننده میل جنسی در افرادی است که طبع سرد دارند.

نکات مهم مصرف شیره انگور

مقدار مصرف معمول شیره انگور برای برای بزرگ سالان یک تا سه قاشق غذاخوری و برای کودکان یک تا سه قاشق مرباخوری در روز است.
استفاده از شیره انگور در فصل زمستان که بدن دچار ضعف می شود و درمان و تسکین بیماری های فصول سرد توصیه می شود.

مضرات شیره انگور

  • طبع شیره انگور گرم و تر است و مصرف زیاد آن برای افراد گرم مزاج ممکن است باعث غلیظ شدن صفرا ، ایجاد سردرد، بالا رفتن حرارت بدن و جوش شود.
  • شیره انگور به دلیل قند زیاد برای افراد دیابتی مضر است.
  • کالری بالا شیره انگور باعث چاقی و اضافه وزن در افراد کم تحرک می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد