hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مصائب دامداران گنابادی/ جهاد کشاورزی به بحث شفاف سازی آمار ورود کند

مصائب دامداران گنابادی/ جهاد کشاورزی به بحث شفاف سازی آمار ورود کند

یکی از بزرگترین موضوعاتی که یکسالی است دامداران با آن روبه رو هستند بحث کمبود نهاده‌های دامی است که با شروع فصل پاییز و زمستان این مشکل چندبرابر خواهد شد.
این روزها دامداران وضعیت مناسبی ندارند و بزرگترین مشکلی که آنها را در فشار قرار داده بحث نهاده‌های دامی است و در دامداری‌های سبک این مشکل دو چندان شده است.
 حسین حاجی علی از دامداران سبک گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از دولت حمایت، پول و چیزهای دیگر نمی‌خواهیم فقط همین قانون‌هایی که دست دامدار را می‌بندد را بردارند.
تسهیل قانون برای دامداران
وی ادامه داد: چطور ما برای علوفه می‌توانیم از استان‌های دیگر وارد کنیم ولی برای فروش نمی‌توانیم به استان دیگر بفرستیم این چه قانونی است و تولیدات ما را چه کسی خواهد خرید؟
این دامدار گنابادی عنوان کرد: دامداران سنگین با دریافت نهاده یا فروش شیر مقداری از هزینه‌های خود را جبران می‌کنند اما دامدار سبک با این خشکسالی نه نهاده درستی دریافت می‌کند و نه کسی تولیدش را می‌خرد، در حال حاضر کسی اسمی از بز یا دام سبک مولد نمی‌برد و خریداری ندارد و بره هم به قیمت‌هایی خریداری می‌شود که هزینه‌های تولیدکننده را پوشش نمی‌دهد.
حاجی علی بیان کرد: دولت اگر تولید ما را خریداری کند دیگر هیچ حمایتی نمی‌خواهیم ، نمی‌شود که دام را تولید کرد و گرسنه نگه داشت باید فکر چاره برای دامدار سبک برداشته شود، دیگر چشم امید ما به خدا است که بارندگی امسال بهتر باشد.
یکی دیگر از دامداران سبک روستای برجوک گناباد نیز  با گلایه از بحث بیمه اظهار داشت: بیمه راه دزدی را به مردم یاد داده است و در حال حاضر برخی افراد یک گله دام سبک را به نام چند نفر بیمه  و سپس نهاده یا تسهیلات آن را دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: برای توزیع نهاده نباید ملاک لیست بیمه باشد و بلکه ملاک دام واقعی که در اسطبل وجود دارد باید باشد ، جهاد کشاورزی به بحث شفاف سازی آمار ورود کند یا از روش دیگری برای توزیع نهاده استفاده شود.
این دامدار عنوان کرد: این آمارهای اشتباه در سطح کشور به برنامه ریزی‌های کشوری هم ضربه می‌زند به عنوان مثال در شهرستان گنابادی که 50 هزار دام سبک وجود دارد ولی در لیست بیمه 100 هزار در نتیجه آن مسئول بالا دستی هم برنامه ریزی تولید را براساس 100 هزار انجام می‌دهد و بعد می‌بینیم کمبود گوشت یا لبنیات داریم.
دامدار سبک زیر فشارنبود نهاده، هزینه بیمه و نبود خریدار از بین می‌رود
دامدار دیگری نیز در خصوص علوفه گفت: در صحرا که هیچ علوفه ای وجود ندارد و فقط برای سرگرمی دام‌ها را به بیرون می‌بریم وگرنه گرسنه می‌روند و گرسنه برمی‌گردند.
وی ادامه داد: اگر نهاده به اندازه به دست دامدار برسد در سال آینده تولید خواهد داشت وگرنه از سال آینده با کمبود گوشت روبه رو خواهیم بود زیرا بسیاری دام‌های سبک مولد را نیز به دلیل نداشتن نهاده به کشتارگاه می‌دهند زیرا ماهیانه برای یک دام سبک 3 کیلو جو باید استفاده شود.
این دامدار با گلایه از نگاه جهاد کشاورزی به دام‌های سنگین بیان کرد: تمامی نگاه‌ها نباید فقط به سمت دام سنگین باشد و دامدار سبک در زیر فشارهای نبود نهاده، هزینه بیمه و از سویی نبود خریدار تولیدات دارد از بین می‌رود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد