hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش طراحی چهره با مداد

آموزش طراحی چهره با مداد

در این گزارش به رفع ایرادات طراحی صورت می‌پردازیم.

شما عزیزان در طراحی صورت دچار مشکل هستید در این گزارش رفع ایرادات طراحی صورت را برای شما شرح می‌دهیم طراحی از چهره موضوعی که مورد علاقه همۀ طراحان بوده و هست، مبحث طراحی از چهره هست. بسیاری از افراد حتی پیش از آغاز به طراحی، تلاش‌های فراوانی در این زمینه داشته و فعالیت‌ها و تمرینات مربوط به طراحی را منحصر به موفقیت در ترسیم چهره می‌دانند.

برای طراحی از چهره لازم هست که مدل مناسبی داشته باشید. شما می‌توانید از اشخاص اطراف خودتان درخواست کنید تا بعنوان سوژه با شما همکاری کنند، در غیر این صورت به کمک آینه‌ای به اندازه متوسط «که از چهره خودتان کوچکتر نباشد» به طراحی از چهره خودتان بپردازید. پس از کسب مهارت کافی، می‌توانید از روی تصاویر و عکس‌ها نیز طراحی کنید ولی در هر حال تأکید ما بر طراحی از سوژه عینی هست، نه ذهنی.

تناسبات چهره

برای طراحی از چهره، ابتدا بیضی تخم مرغی شکلی را بعنوان سر، در نظر گرفته، ترسیم نمایید. یک خط عمودی، دو نیمه چپ و راست چهره را به وجود می‌آورد و با ترسیم یک خط افقی که بیضی را به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌کند، محل چشم‌ها در چهره مشخص می‌شود. چنانچه خط افقی را به پنج قسمت مساوی تقسیم کنید، اندازه چشم‌ها مشخص می‌شود.

شما متوجه می‌شوید که فاصله بین دو چشم، برابر با یک چشم هست نیمه بالای چهره را برای ابرو، پیشانی و مو‌ها در نظر گرفته و در نیمه پایینی به سراغ خط عمدی وسط چهره رفته و به کمک آن محل قرار گیری اجزای دیگر چهره را پیدا می‌کنیم.

اگر از خط افقی تا پایین بیضی را به دو نیمه تقسیم کنیم، نوک بینی بر روی این نقطه واقع می‌شود. از این نقطه تا انتهای بیضی را نیز به نسبت یک سوم و دو سوم علامت گذاری می‌کنیم تا خط میان لب‌ها نیز مشخص شود.

طراحی از چشم‌ها

آموزش طراحی از چشم‌ها


پیش از آغاز به طراحی، تمرین دیدن را انجام دهید. با دقت به چشم‌های خودتان در آینه نگاه کنید، دو گوشه داخلی و خارجی چشم، نسبت سفیدی و سیاهی کره چشم، حالت پلک‌ها و حرکت مردمک در سراسر چشم را بررسی نمایید.

با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع گوناگون «تماشای تلویزیون، مطالعه، خشم، شادی، گریه، هیجان، تفکر و …» بپردازید و آن‌ها را بار‌ها و بارها، هم به صورت ذهنی و هم به صورت دیدن دقیق مرور کنید. ویژگی‌های متفاوت چشم افراد سالخورده و کودکان را مقایسه نمایید.

فرم ساده چشم شبیه یک بیضی هست که دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجی، زاویه‌ای بسته دارد و تا سرحد تیرگی مردمک، مثلث کشیده‌ای را به وجود می‌آورد.

گوشه داخلی، زاویه بازتری دارد و نسبت به گوشه خارجی، شکل مثلث کوچکتری را به خود می‌گیرد.

 مردمک‌ها بدون استثنا شکل دایره دارند، در حالت نگاه عادی، قسمتی از مردمک زیر پلک مخفی هست. پس مراقب آن باشید که دایره مردمک را به طور کامل ترسیم نکنید، زیرا در این حالت، چشم‌ها حالت وحشت زده یا متعجب به خود می‌گیرند.

 با حرکت مردمک به سمت راست یا چپ، حجم پلک نیز کمی تغییر می‌کند. پلک‌های بالا و پایین با هم تفاوت زیاد‌ای دارند و حجم مژه‌ها در پلک‌ها نیز متفاوت هست.

در حین طراحی از چشم‌ها به یاد داشته باشید که:

چشم‌ها را اولیه به طور جداگانه بررسی و ترسیم نمایید. پس از تسلط کافی، به طراحی از هر دو چشم بپردازید. به فاصله چشم‌ها از یکدیگر «که برابر با اندازه یک چشم هست» و هماهنگی و تناسب مردمک‌ها با یکدیگر دقت داشته باشید.

طرح‌ها را کم رنگ بکشید و به ارزش خط دقت داشته باشید. در ترسیم مژه‌ها اغراق نکنید، آن‌ها را با حجم و اندازه واقعی بکشید. معمولاً برای پلک پایین چشم، از خط کم رنگ نازک، یا پهنای نوک مداد بهرهگیری می‌شود.

برای ترسیم پلک پایین و چین و چروک‌ها به جای خط، از سایه کم رنگ پهنای مداد هم بهرهگیری می‌کنند. پس از تمرین کافی، چشم‌ها را با ابرو‌ها بکشید. از ترسیم فرم چشم به طور ذهنی اکیداً خودداری کنید.

طراحی چشم

پیش از آغاز به طراحی، تمرین دیدن را انجام دهید. با دقت به چشم‌های خودتان در آینه نگاه کنیند، دو گوشه داخلی و خارجی چشم، نسبت سفیدی و سیاهی کره چشم، حالت پلک‌ها و حرکت مردمک در سراسر چشم را ببینیند.

با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع گوناگون «تماشای تلویزیون، مطالعه، خشم، شادی، گریه، هیجان، تفکر و…» کمک میکند تار بتوانید طراحی دقیقی از چشم داشته باشید درضمن سعی کنید ان‌ها را بار‌ها و بارها، هم به صورت ذهنی و هم به صورت دیدن نگاه کنید. ویژگی‌های متفاوت چشم افراد سالخورده و کودکان کمک میکند بتوانید طراحی چشم هاتان قوی شود.


 فرم ساده چشم شبیه یک بیضی هست که دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجی، زاویه‌ای بسته دارد و تا سرحد تیرگی مردمک، مثلث کشیده‌ای را به وجود میاورد.

 گوشه داخلی، زاویه بازتری دارد و نسبت به گوشه خارجی، شکل مثلث کوچک تری را به خود می‌گیرد.

 مردمک‌ها بدون استثنا شکل دایره دارند، در حالت نگاه عادی، قسمتی از مردمک زیر پلک مخفی میشود. پس مراقب باشید که دایره مردمک را به طور کامل ترسیم نکنید، چون در این حالت، چشم‌ها حالت وحشت زده یا متعجب به خود می‌گیرد.

با حرکت مردمک به سمت راست یا چپ، حجم پلک نیز کمی تغییر می‌کند. پلک‌های بالا و پایین با هم تفاوت زیاد‌ای دارند و حجم مژه‌ها در پلک‌ها نیز متفاوت هست. در حین طراحی از چشم‌ها یادتان باشد که چشم‌ها را اول به طور جداگانه بررسی کنید و بکشید. بعد از این که دستتان قوی شد طراحی هر دو را انجام دهید به فاصله چشم‌ها از همدیگر «که برابر با اندازه یک چشم هست» و هماهنگی و تناسب مردمک‌ها با همدیگر دقت کنید.

طرح‌ها را کم رنگ بکشید و به ارزش هر خطی که میکشید دقت کنید. در ترسیم مژه‌ها اغراق نکنید، ان‌ها را با حجم و اندازه واقعی بکشید. برای کشیدن مژه ها، آن‌ها را به بیرون از پلک بکشید، در نظر بگیرید که با خم شدن خط چشم، مژه هم خم میشود و همینطور در نظر داشته باشید که هر چقدر مژه‌ها به مرکز خط نزدیک می‌شوند طولشان بلندتر می‌شود. همانگونه که در شکل زیر نشان داده میشود.

در شکل بالا چشم از بغل نشان داده شده هست. دقت کنید که در این زاویه، مردمک چشم بیضی شکل هست. در این زاویه شکل چشم اکثر مثلثی شکل هست تا بادامی شکل هست. مژه‌ها هم یه مقدار متفاوت کشیده می‌شوند. هنوزم وقتی از مرکز چشم دور می‌شود کوتاه می‌شود، ولی این هم در نظر بگیرید که خم‌های دیگری به سمت بالا و پایین در مژه‌ها ایجاد می‌شود که در شکل سوم بالا میبینید.

معمولا برای پلک پایین چشم، از خط کم رنگ نازک، یا پهنای نوک مداد بهرهگیری می‌شود. برای ترسیم پلک پایین و چین و چروک‌ها به جای خط، از سایه کم رنگ پهنای مداد هم می‌شود بهرهگیری کرد. پس از تمرین کافی، چشم‌ها را با ابرو‌ها بکشید. دقت کنید که لازم نیست فرم چشم به طورذهنی بکشید فقط کافی هست هرچیز راکه میبینید بدون اغراق بکشید.


 


 

برای ترسیم ابروها، باید به این نکات دقت داشته باشید: جهت و حالت ابروها، ضخامت ابروها، فاصله ابرو از چشم و فاصله ابرو‌ها از یکدیگر.

نحوه ترسیم: ابتدا مسیر و حالت ابرو را خیلی کم رنگ مشخص نمایید. با پهنای مداد، سایه ضخیمی متناسب با پهنای ابرو ترسیم کنید. در جهت رویش مو‌ها با نوک تیز مداد، خطوط واضح و حالت دار بکشید. ابرو‌ها را با دقت به مدلی که در مقابل دارید، ترسیم کنید. رویش و جهت مو‌ها را به دقت بررسی نمایید.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این هست که لازم نیست مو‌های خیلی ریز ابرو که به سختی قابل دید میباشند را بکشید. در ابتدا فقط یک تن خاکستری را اضافه کنید با مداد ۳b؛ و نقاط سایه دار و تیره را تیره می‌کنیم.

مثلا در تصویر بالا سمت چپ و پایین این ابروی مردانه تیره‌تر از بقیه ابرو هست. همینطور نقطه برجسته ابرو راکه نور دریافت میکند باید روشن‌تر گذاشت. حالا مداد تیزی را برداشته و شروع به کشیدن مو‌ها به صورت پرتابی و سریع می‌کنیم هیچ چیز پیچیده نیست و این مو‌ها را کاملا تصادفی بکشید.

فقط کافی هست جهت رویش مو‌ها را در نظر داشته باشید. حالا با پاک کن تیز چند عدد موی روشن را در لابلای مو‌های ابرو اضافه میکنیم. بعد زیر مو‌ها را کمی سایه می‌زنیم که تن پوست دیده میشود.

در این آموزش قصد دارم نحوه طراحی از بینی را براتان آموزش دهیم. برای کشیدن بینی باید مطالبی را در نظر داشته باشید:

بینی برجسته‌ترین نقطه در چهره افراد هست و همچون دیگر اعضای چهره از تنوع و گوناگونی برخوردار می‌باشد. برای ترسیم آن، لازم هست شکل ساده آن را «که عبارت هست از مخروط مثلث القاعده» در نظر داشته باشید.

فرم بینی را از جهات گوناگون روبرو، نیم رخ و سه رخ مورد مطالعه قرار دهید. به تفاوت اندازه در پره ها، نوک، حجم و ارتفاع بینی در افراد گوناگون دقت کنید سپس به طراحی از شکل بینی خود «به کمک آینه» بپردازید. در حین طراحی دقت داشته باشید که:

ابتدا فرم کلی را این گونه که می‌بینید ترسیم کنید. به جای خط، از سایه و پهنای نوک مداد بهرهگیری کنید. تیره‌ترین سایه‌ها در پره‌های بینی دیده می‌شود و تنها در همین قسمت هاست که می‌توانید از خط نیز بهرهگیری کنید. وقتی به ترسیم بینی از روبرو می‌پردازید فقط در بخش‌های پایین بینی «پره‌ها و حفره ها» از خط بهره گیری کنید.


از آنجا که فرم بینی، حجم برجسته‌ای دارد، به نور و سایه آن بیشتر دقت نمایید. وقتی چهره مدل در زاویه سه رخ یا نیم رخ باشد، می‌توانید از خط نیز برای قسمتی از ارتفاع بینی بهرهگیری کنید.

طراحی از لب


با دیدن لب‌ها در افراد گوناگون متوجه می‌شوید که فرم لب، در تکمیل شخصیت و کاراکتر چهره نقش فراوانی دارد. ساختار کلی لب، امکان تغییر پذیری بسیار متنوعی دارد و هماهنگ با حالات روحی یا ظاهری شخص می‌تواند جنبه بیانی به خود بگیرد.

فرم لب و دهان خود را در آینه دیدن کنید. حالت‌های صحبت کردن، خندیدن، خوردن، خمیازه کشیدن، ناراحتی، شادی، اعتراض، فریاد زدن و … را بررسی کرده و ببینید که بیشترن تغییر در کدام قسمت دهان دیده می‌شود؟ در گوشه‌ها یا در قسمت میانی لبها؛ سپس به هماهنگی تغییر حالت‌ها در چشم و لب به طور همزمان بپردازید.

اضافه بر حالت‌های رفتاری، به تغییر فرم در اثر تغییر وضعیت سر و چهره «نیم رخ و سه رخ و …» نیز بپردازید. با چرخش سر به پهلو، زیر یا بالا، لب‌ها نیز تغییر فرم پیدا می‌کنند.

 


برای فرم لب مثل فرم چشم، یک بیضی با گوشه‌های تیز و بسته در نظر بگیرید و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسیم کنید. لب بالا معمولاً باریکتر از لب پایین هست. گاهی لب بالا و پایین در یک اندازه میباشند و بسیار به ندرت پیش می‌آید که لب بالا ضخیمتر از لب پایین باشد.

بهتر است که برای ترسیم فرم لب، به جای خط، از سایه یا پهنای مداد بهرهگیری کنید. دو گوشه لب با هم برابر و یک شکل میباشند. لب پایین شامل گوشه‌ها و بخش مرکزی یا وسط است. سایه‌ای که برای لب بالا در نظر می‌گیرید باید قدری تیره‌تر از لب پایین با شد. این تیرگی در گوشه‌های دهان نیز تغییر پیدا می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد