hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاشمر همچنان در وضعیت بحرانی کرونا

کاشمر همچنان در وضعیت بحرانی کرونا

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهرستان کاشمر همچنان از پرخطر بودن وضعیت این منطقه به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید تا به امروز بسیاری از شهروندان در بیمارستان‌های کاشمر جان خود را از دست داده‌اند.
آتش‌نشانان‌ شهر کاشمر، تاکنون چندین نوبت با به حرکت درآوردن خودروهای آتش‌نشانی آژیرکشان در سطح شهر، شرایط بحرانی را به شهروندان هشدار داده‌اند. با بلندگو وضعیت قرمز شهر و شیوع ویروس دلتا را به مردم گوشزد کرده‌اند، در خیز پنجم کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی است؛ آن‌ هم در شرایطی که شعله‌های کرونای دلتا در همه نقاط کشور از جمله کاشمر زبانه کشیده و آمار مبتلایان و مرگ‌ و میرها به شکل صعودی افزایش‌ یافته است. اگر چه این آمار و موج اخیرا رو به کاهش است، اما برخی شهرستان‌ها مانند کاشمر همچنان وضعیت بحرانی دارند.
فوت ۳۰۰ نفر بر اثر کرونا
رئیس ستاد مقابله با کرونای شهرستان کاشمر در همین خصوص در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: متاسفانه به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمع‌ها و مراسم مختلف هم‏چنان تعداد مبتلایان روند افزایشی دارد.
مسلم ساقی مطرح کرد: از ابتداء امسال تا کنون ۱۴ هزار و ۸۳۷ نمونه گرفته شده که ۵۵۷۴ مورد آن تست پی سی آر و ۹۲۶۳ مورد دیگر تست رپید یا تست سریع کرونا بوده که تست ۴۶۵۸ نفر مثبت بوده است.
وی گفت: از فروردین‌ماه امسال تا ۲۱ شهریورماه در مرکز عصمتیه ۱۰ هزار و ۹۱۸ تست پی سی آر گرفته شده که تست ۱۸۲۸ نفر مثبت بوده است. از ابتداء امسال تاکنون ۳۱ درصد تست‌های کرونا مثبت بوده، اما این آمار فقط در مردادماه به ۵۴ درصد رسید و این قابل‌ مقایسه با ماه‌های قبل نیست.
فرماندار کاشمر بیان کرد: اگر بخواهیم کرونا را تحت کنترل داشته باشیم باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی درصد واکسیناسیون در سطح جامعه افزایش یابد که خوشبختانه در شهرستان کاشمر تاکنون ۴۴ درصد جمعیت هدف واکسینه شده‌اند.
ساقی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) و نگرانی از کمبود اکسیژن اما با پیگیری‌های صورت گرفته یک دستگاه اکسیژن ساز دیگر به این بیمارستان اختصاص یافت و اکنون چهار دستگاه اکسیژن‌ساز در دو بیمارستان شهرستان نصب است.
رئیس ستاد مقابله با کرونای شهرستان کاشمر بیان کرد: باوجود تمامی اقدامات صورت گرفته اما هم‏چنان تعداد آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در شهرستان صعودی است. از ابتداء شیوع ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های شهرستان کاشمر ۳۰۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که تعدادی از این افراد کاشمری نیستند و مربوط به دیگری شهرستان‌هایی هستند که در این شهر بستری بوده‌اند.
ساقی با اشاره به اینکه از ابتداء شهریورماه تاکنون ۲۷۱۹ نمونه گرفته شده که تست ۹۴۲ مورد حدود ۳۵ درصد مثبت بوده است، بیان کرد: ۵۹ درصد مرگ‌های کرونا در شهرستان مربوط به آقایان و ۴۱ درصد زنان است.
وی تصریح کرد: آبان‎ماه سال گذشته با ۹۸ فوتی و مرداد ماه امسال با ۴۱ فوتی بدترین ماه‌های شهرستان کاشمر بوده است، از ابتداء امسال در بیمارستان‌های کاشمر ۹۷ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند که ۲۶ نفر این افراد از ابتداء شهریورماه تا بیست و یکم همین ماه بوده است.
رئیس ستاد مقابله با کرونای شهرستان کاشمر با بیان اینکه ۵۸ درصد مرگ‌های امسال فقط در مردادماه بوده است، از شهروندان خواست؛ ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام واکسیناسیون را جدی بگیرند. در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر در بیمارستان شهید مدرس بستری هستند. همچنین کار واکسیناسیون جمعیت واجد شرایط شهرستان کاشمر در پنج مرکز انجام می‎‌شود.
تعداد مبتلایان شناسایی‌شده روزانه به ۱۳۰ نفر رسیده است
در ادامه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر نیز در گفت‌وگو با ایسنا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی را هم‏چنان بهترین و ایمن‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست و گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که جمعیت بسیاری ماسک نمی‌زنند، به سفر می‌روند و در تجمعات شرکت کرده و مهمانی و عروسی برگزار می‌کنند.
محمد جواد یزدانی با بیان اینکه میزان پایبندی شهروندان کاشمری به شیوه‌ نامه‌های بهداشتی پیشگیرانه در سطح شهرستان به کمتر از۵۰ درصد رسیده است، گفت: هنوز حداکثر ظرفیت بیمارستان ۱۰۴ تختخوابی شهید مدرس این شهر در اشغال بیماران کرونایی است.
وی تصریح کرد: از ابتداء شیوع ویروس کرونا تا کنون ۵۶۲۰ نفر در کاشمر بستری شده‌اند که نتیجه آزمایش ۳۰۹۳ نفر بیش از  _۵۰ درصد_ مثبت بوده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر تصریح کرد: در مجموع از ابتداء شیوع کرونا تا کنون از ۲۶ هزار و ۳۳۱ نفر بیمار بستری و سرپایی نمونه گرفته‌ شده که نتیجه تست ۸۵۷۸  نفر مثبت بوده است.
وی اظهار کرد: عدم همکاری عموم مردم در عمل به دستورهای بهداشتی پیشگیرانه طی چند هفته اخیر موجب شده وضعیت شیوع ویروس کرونا، کاشمر را به رنگ قرمز در آورد و شرایط پرخطر شود.
یزدانی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران به‌صورت خانوادگی در بیمارستان بستری هستند، عنوان کرد: ابتلاء این افراد به دلیل شرکت در مراسم عروسی، جشن تولد و ترحیم و سفرهای غیرضروری بوده است و این موجب شده هنوز نتیجه تست ۴۰ درصد نمونه‌ها مثبت باشد.
وی تصریح کرد: تعداد مبتلایان شناسایی‌ شده روزانه به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر رسیده است، متأسفانه کاشمر در مواجهه با مبتلایان عدد سه‌رقمی را رد کرده و با وجود روند در حال رشد کرونای دلتا، آمار مبتلایان در این شهر افزایش نگران‌کننده‌ای دارد. هم‏چنین میانگین سنی مبتلایان به ویروس دلتا در شهرستان ۲۸ تا ۴۴ سال است و اکنون ۱۵ درصد مبتلایان بالای ۷۰ سال هستند در صورتی‌ که قبل از واکسیناسیون ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان را سنین ۷۰ به بالا تشکیل می‌دادند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اشاره به اینکه تاکنون ۴۵ درصد از جمعیت ۱۸ سال به بالا در شهرستان کاشمر واکسن زده‌اند، گفت: تا کنون به ۶۷ هزار و ۶۵ نفر واکسن کرونا تزریق ‌شده که ۴۶ هزار و ۹۴۷ نفر نوبت اول و ۲۰ هزار و ۱۱۸ نفر نوبت دوم واکسن را زده‌اند.
یزدانی میزان ابتلا در بین خانم‌ها را ۴۸ درصد و آقایان ۵۲ درصد اعلام نمود و افزود: کمتر از ۵۰ درصد جمعیت شهرستان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و ماسک می‌زنند. بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس دلتا از حاشیه شهر و فقط ۳۰ درصد مبتلایان از شهرهای اطراف هستند.
وی با اعلام اینکه کادر درمان دچار مشکلات روحی و روانی بسیاری هستند، گفت: از شهروندان درخواست داریم ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.
سرایت بالای دلتا ویروس
اگرچه کاشمر روزهای سختی را سپری می‌کند و ویروس کرونا تهدید جدی برای سلامت جامعه و شهروندان محسوب می‌شود، اما باوجود توصیه‌های مسئولان و متخصصان پزشکی برخی افراد نسبت به خطرات این بیماری توجه جدی نداشته و بی‌تفاوت هستند، در این میان برخی اماکن غیرضروری و غیراستاندارد باز بوده و شاهد تجمعات مردمی در آن‌ها هستیم.
رضا زارع، متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به دلایل افزایش مبتلایان در کاشمر به دلتا ویروس به ایسنا گفت: شهرستان‌های جنوبی کشور مانند چابهار و بندرعباس ارتباط مستقیم با هندوستان دارند و در آنجا کرونای دلتای هندی شایع شد و از سویی در این مناطق افراد بومی و غیربومی بسیاری ساکن هستند که پس از ابتلا و عزیمت‌شان به‌تمامی شهرستان‌ها از جمله کاشمر، مشهد، تهران و یزد، به‌ سرعت این بیماری در تمام کشور منتشر شد.
وی با بیان اینکه سرایت این ویروس بسیار بالاست، افزود: موج پنجم کرونا سهمگین و مهلک و شدیداً مسری است، دلتا ویروس نسبت به موج‌های قبل ۱۰۰ برابر سرایت‏‌زاتر است و علائم سردردهای شدید و گوارشی از سایر علائم قبلی بیشتر در این موج دیده می‌شود.
این پزشک متخصص بیان کرد: برخی علائم هشدار دهنده در این موج هستند که باید تمامی هموطنان مراقب باشند و آن اینکه اگر تعداد تنفس زیاد شد و افت فشار و اکسیژن خون پیدا کرده و بی‌رمق شدند و هم‏چنین استفراغ‌های مکرر داشتند سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
وی همچنان استفاده از ماسک را به‌ عنوان یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از کرونا دانست و افزود: هر کجا تجمعاتی برگزار شود سایه شوم ویروس منحوس کرونا در آنجا خواهد بود و موجب افزایش میزان ابتلا می‌شود. همچنین وسایل نقلیه عمومی یکی از مکان‌های بسیار سرایت‌زا برای انتقال ویروس دلتا است.
آمار حاکی از آن است که این روزها همچنان شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کاشمر هستیم. بدون ‏شک بی‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی بازی با جان مردم است، نباید فراموش کرد؛ کرونا با رعایت مردم و مدیریت درست در کنار تلاش‌های کادر بهداشت و درمان کنترل می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد