hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > بازنشسته‌ها ماندند، تصویب بودجه 97 میلیاردی سال 98

بازنشسته‌ها ماندند، تصویب بودجه 97 میلیاردی سال 98

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که قرار بود 19 دی ماه برگزار شود، در آن مقطع با درخواست تعدادی از اعضای مجمع و ضرورت تمرکز بر موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به تعویق افتاد و بالاخره دیروز اعضای مجمع در هتل المپیک دور هم جمع شدند. برگزاری این مجمع از مدت‌ها پیش به دلیل مواردی چون ادامه حضور بازنشسته‌ها و ابهامات مالی، از حساسیت بیشتری برخوردار شده بود و اهالی فوتبال در انتظار روز موعود بودند!
مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که قرار بود 19 دی ماه برگزار شود، در آن مقطع با درخواست تعدادی از اعضای مجمع و ضرورت تمرکز بر موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به تعویق افتاد و بالاخره دیروز اعضای مجمع در هتل المپیک دور هم جمع شدند. برگزاری این مجمع از مدت‌ها پیش به دلیل مواردی چون ادامه حضور بازنشسته‌ها و ابهامات مالی، از حساسیت بیشتری برخوردار شده بود و اهالی فوتبال در انتظار روز موعود بودند! گرچه عصر شنبه علی کفاشیان و فریدون اصفهانیان استعفا دادند تا این طور به نظر برسد که احتمال دارد در حین برگزاری مجمع، دیگر بازنشسته‌ها (مهدی تاج، کاظم طالقانی و حیدر بهاروند) هم استعفای خود را اعلام کنند اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه تأکید شد که استعفای اصفهانیان هم تنها از ریاست کمیته داوران بوده و او همچنان عضو هیأت رئیسه است!در مجمع دیروز علاوه بر اعضا، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، محمدرضا داورزنی معاون این وزارتخانه، امیرحسین فتحی و ایرج عرب مدیران عامل استقلال و پرسپولیس و نیز علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان که نماینده داوران بود نیز حضور داشتند. تعیین ناظران، تصویب صورتجلسه مجمع قبل، گزارش صورت‌های مالی فدراسیون در سال ۹7 - ۹6، ارائه گزارش عملکرد هیأت رئیسه، تعیین تکلیف ساختمان‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با توجه به تصویب هیأت رئیسه، ارائه و تصویب برنامه بودجه سالانه فدراسیون فوتبال در سال ۹8 - ۹7، تعیین حسابرس و بازرس قانونی برای سال مالی ۹8 - ۹7 و ارائه و تصویب مقررات جدیدی انضباطی از جمله دستورات این مجمع بود.
مجمع عمومی فدراسیون فوتبال پس از قرائت قرآن کریم به ریاست ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال شروع شد و یکی از نکات حاشیه‌ای محل استقرار خبرنگاران و کیفیت نه چندان مطلوب پخش تصویری آنچه در مجمع می‌گذشت، برای اهالی رسانه بود.
تشکیل سازمان اقتصادی تصویب شد
مهدی تاج در ابتدای صحبت‌های خود در این مجمع گفت: «ما توانستیم با قوانین سختی که AFC برای باشگاه‌ها مقرر کرده، با فعالیت باشگاه‌ها و وزیر ورزش، برای پرسپولیس، استقلال، ذوب آهن و تراکتورسازی، مجوز حرفه‌ای بگیریم. بدهی‌های انباشته‌ای وجود داشت که بعضاً ثبت هم نشده بود و مدارک کافی نداشتیم ولی الان وضعیت باشگاه‌ها پایدارتر است. البته مشکلاتی بابت درآمدزایی در باشگاه‌ها هست. برای همین پیش‌بینی کردیم رأی تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال را از مجمع بگیریم که روی آن کار شده است. سازمان اقتصادی بهترین راهی است که می‌توان پخش مسابقات، تبلیغات محیطی و توپ و این مسائل را به شیوه‌های خودشان پیش برد.» پس از آن، ایجاد سازمان اقتصادی فوتبال به رأی گذاشته شد که اکثر اعضا با آن موافقت کردند.
 توضیحات تاج درباره پاداش میلیون دلاری ای‌اف‌سی
مهدی تاج در بخشی از صحبت‌هایش به توضیح هزینه‌های انجام شده با پاداش‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت. او درباره هزینه‌های انجام شده با سهم فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «درخواست بودجه 972 هزار و 750 یورویی بابت احداث چمن طبیعی شماره یک را داشته‌ایم. چمن مصنوعی را احداث کردیم و چمن زمین شماره دو را هم افتتاح کردیم. مبالع دیگری چهار هزار، 5 هزار و 7 هزار دلار پول‌های متفاوت از فیفا بابت نگهداری چمن، کلاس داوری و... گرفته‌ایم.» او درباره خوابگاه بانوان تیم ملی هم گفت: «یک مبلغ 3 هزار دلار بابت خوابگاه بانوان گرفته‌ایم که این خوابگاه پشت زمین چمن مصنوعی قرار دارد که بزودی آنجا تخریب خواهد شد و برای بازسازی پیمانکار انتخاب شده است.»
 اعتراض حامی کفاشیان، تذکر مهم اسلامیان
در بخشی از جلسه مجمع، علی رضاعلی یکی از اعضای مجمع از استعفای کفاشیان به خاطر قانون ۶۵ سال انتقاد کرد و گفت: «مگر ایشان وقتی کاندیدای نایب رئیسی شد، نمی‌دانست سن و سالش بالاتر می‌شود. اگر امکانش هست رأی‌گیری کنیم تا کفاشیان مجدداً سر کارش برگردد. همه ما به خاطر فشارهایی که در فوتبال وجود دارد، ۲۰۰ ساله هستیم! نباید سن و سال ملاک باشد.» تاج به اظهارات رضاعلی چنین واکنشی داشت: «باید به قوانین کشور احترام بگذاریم. البته فدراسیون فوتبال خودش درباره همه چیز تصمیم می‌گیرد از جمله انتخاب سرمربی تیم ملی. در هیأت رئیسه یک قانون داریم که افراد بالای ۶۵ سال نمی‌توانند فعالیت کنند. خود کفاشیان اصرار داشت استعفا بدهد اما اصفهانیان در هیأت رئیسه می‌ماند و کارش را ادامه می‌دهد.» محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ورزش اظهار کرد: «۸۰ درصد اقتصاد ما در دستان دولت است. دولت باید نقش نظارت داشته باشد. همه زحمت فوتبال کشور در دستان باشگاه‌هاست. باید مشخص شود که فوتبال دولتی است یا خیر. من از سال ۹۳ به سیستم دولتی بازگشتم. جایی نگفتم بازنشسته هستم یا خیر. تجربه دنیا نشان داده که باید امور را به مردم بدهند. دکتر روحانی هم اخیراً تأکید کردند. دولت باید نقش حامی و ناظر را داشته باشد.» این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواسته‌های فوتبال را مطرح کرد: «۷۰ درصد درآمد فوتبال دنیا از محل حق پخش تلویزیونی است. اگر محل دیگری وجود دارد، بگویید. من معتقدم اگر استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند، ظرف سه سال ورشکست می‌شوند. خواهشم از داورزنی این است که تکلیف فوتبال را مشخص کند. کارشناسان AFC برآورد کردند که سهم ما از حق پخش، ۱۵۰ میلیون دلار است. اگر حق پخش حل نشود، به بن‌بست می‌خوریم. اگر این مسأله حل شود، شاهد تحول و یک جهش بزرگ خواهیم بود. اگر حق پخش را حل کنند و فوتبال را به جامعه فوتبال بسپارند، اتفاق بزرگی می‌افتد.»
  ابهامات مالی و مشکلات حساب کی‌روش
در شرایطی که قرار بود حسابرس فدراسیون گزارشی از عملکرد مالی فدراسیون ارائه بدهد، در دقایق ابتدایی صحبت‌های وی، ارتباط تصویری و شنیداری خبرنگاران با مجمع دوباره قطع شد ولی به گفته نورزاد دولت‌آبادی حسابرس فدراسیون، رسیدگی به مبلغ ۱۴۵ میلیارد ریال اسپانسری شرکت فناپ و ۱۷ میلیارد ریال مؤسسه لیگ برتر با شرکت برهان مبین و ۶۵ درصد سهم بلیت فروشی به دلیل عدم دسترسی به تعیین میزان درآمد، میسر نشده است. او همچنین اعلام کرد که گزارش ۱۸۷ میلیارد ریال و ۱۲۲ میلیارد ریال مرتبط با کارلوس کی‌روش و شرکت فناپ و همچنین اسناد بانک ملی شعبه ملاصدرا واصل نشده و تعیین آثار تأییدیه‌ها مشخص نیست. سلیمانی درباره ابهامات درخصوص مؤسسه لیگ برتر چنین توضیح داد: «داریم کارهای ثبت این مؤسسه را انجام می‌دهیم که اگر ثبت شود، مالکیت این مؤسسه صددرصد به فدراسیون می‌رسد. ما شرکت افق سبز را هم منحل کردیم که مجمع آخر آنها برگزار نشد. دو، سه ماه آینده ختم تسویه این شرکت هم در روزنامه‌ها چاپ می‌شود. سیاست فدراسیون این بود که چون منافع را تأمین نمی‌کرد، منحل شود.» خزانه‌دار فدراسیون در واکنش به ابهامات مالی حسابرس گفت: «درباره کی‌روش باید بگویم که ایشان به ما گزارش تأییده نهایی نمی‌داد. او گزارش‌ها را امضا نمی‌کرد. شاید استدلالش این بود که می‌ترسید. چون این اسناد به زبان فارسی بود. بنابراین بخش عمده‌ای از این مورد مربوط به آقای کی‌روش است.» تاج در ادامه صحبت‌های خزانه‌دار گفت: «پول کی‌روش را از طریق فیفا یا حساب بانکی می‌دادیم ولی این حرف، درست است. باید خود فرد هم گزارش را تأیید کند ولی این خیلی محل نگرانی حسابرس نبود.» تاج هم گفت: «وضعیت شرکت ایران نوین و بلیت فروشی را داریم در مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. آقای وزیر هم توصیه‌ای به مسئولان دستگاه قضایی داشته که جدی پیگیری کنند تا مطالبات وصول شود.» وزیر هم در واکنش به صحبت‌های تاج گفت: «پیگیر این قضایا هستیم و بعضاً احکام خوبی هم از بدهکاران گرفته‌ایم. باید پیگیری‌ها مستمر باشد تا فدراسیون بتواند بدهی را بگیرد.» در ادامه داورزنی توضیحاتی درباره بحث مالیاتی ارائه کرد و گفت: «همه می‌دانیم فدراسیون‌ها نباید مالیاتی پرداخت کنند. در قانون از سال ۹۱ تا ۹۵ در مجلس مصوب شد که این بخش‌ها از مالیات معاف هستند ولی شرطش این بود اظهارنامه خود را ارائه بدهند. مالیات تکلیفی و مالیات حقوق باید پرداخت شود ولی مالیات عملکرد برای کسانی که در ورزش فعالیت می‌کنند باید صفر باشد. وزارت ورزش جلسات متعددی داشته تا کمک کنیم مالیات‌ها را تقسیط کنند. این جزو اقدامات خوب فدراسیون فوتبال بوده که از سال ۹۵ اظهارنامه‌اش را ارائه کرده ولی قبل از آن موجود نیست.» سلطانی‌فر هم در این باره گفت: «این مشکل را در تمام فدراسیون‌ها داریم. از سال ۹۵ این اظهارنامه‌ها ارائه شده است. با وزیر اقتصاد مکاتباتی می‌کنیم تا نسخه یکسانی برای تمام فدراسیون‌ها بپیچیم.»
 جزئیات درآمدهای فدراسیون و بودجه ۹۷ میلیاردی
سلیمانی درباره درآمدهای فدراسیون نیز توضیح داد: «با توجه به جمیع جهات برای بودجه سال آینده ۵ میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت که امیدواریم با کمک وزارت ورزش این کسری جبران شود. ۱۲ میلیارد تومان کمک وزارت بوده. ۴۶ میلیارد تومان هم از سوی فیفا و ۵ میلیارد تومان از AFC گرفته‌ایم. از کمیته ملی المپیک هم ۳۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته‌ایم. سامانه هواداری هم ۱۰ میلیارد تومان به ما پرداختی داشته است.» بعد از صحبت‌های خزانه‌دار، بودجه سال آینده فدراسیون و صورت‌های مالی به رأی گذاشته شد و بودجه ۹۷ میلیارد تومانی مورد تصویب اعضا قرار گرفت. به گفته خزانه‌دار فدراسیون فوتبال، پیش‌بینی درآمد ۸۷ میلیارد تومان خواهد بود. البته تاج در این خصوص گفت: «پیشنهاد بودجه فدراسیون یک جورهایی نسیه است چون نمی‌دانیم چقدر از دولت پول می‌گیریم. به همین دلیل بودجه سال آینده را مشروط تصویب می‌کنیم.» تاج، اعلام کرد فدراسیون از سال آینده از استان‌هایی که به تشخیص دولت محروم و کم برخوردار هستند، ورودی نمی‌گیرد و بودجه‌ای هم برایشان در نظر گرفته می‌شود.» مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بعد از حدود ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه خاتمه یافت؛ نه بازنشسته‌ای استعفا داد و کناره‌گیری کرد و نه اصلاً بررسی خاصی در این رابطه صورت گرفت. به عبارتی هیأت رئیسه ماندگار شدند!
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد