hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بهترین روش نگهداری سیب زمینی چیست؟

بهترین روش نگهداری سیب زمینی چیست؟

در این گزارش با شیوه‌های درست نگهداری و ذخیره این ماده غذایی پرمصرف آشنا می‌کنیم.
،یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در هر منزل سیب‌زمینی است. در هر منزلی سیب‌زمینی به علت استفاده زیاد اغلب به مقدار زیاد خریداری و نگهداری می‌شوند. 
نگهداری سیب زمینی در محل سرد و خنک
دمای نگهداری، اثر بسیار زیادی را بر روی طول عمر سیب زمینی می‌گذارد. وقتی که سیب زمینی خام را میان دمای ۴۳ تا ۵۰ درجه فارنهایت، معادل ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنید، می‌توانید چندین ماه بدون اینکه خراب شوند، آن‌ها را نگه دارید.
سیب زمینی را دور نور نگه دارید
آن‌ها را همیشه در یک محل تاریک نگهداری کنید.
سیب زمینی را از پیاز جدا کنید
سیب زمینی و پیاز نباید کنار هم نگهداری شوند. گاز‌های تولید شده از میوه‌ها و سبزیجات مثل پیاز، گوجه فرنگی و موز باعث جوانه زدن آن‌ها می‌شود.
سیب زمینی خام را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید
درست است که دمای سرد و خنک برای نگهداری سیب زمینی لازم است، ولی نگهداری در یخچال و فریز مناسب نیست. دمای بسیار پائین و سرد هم سبب شیرین شدن سیب زمینی می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد که نشاسته تبدیل به قند می‌شود.
کاهش قند می‌تواند سبب به وجود آمدن مواد سرطان زایی مثل آکریل آمید‌ها شود و بهتر است که برای پائین نگه داشتن این سطح، سیب زمینی‌ها در دمای بالایی سرخ و یا پخته شوند. سیب زمینی خام را هیچ وقت نباید در فریزر نگهداری کنید.
وقتی که سیب زمینی یخ میزند، آب داخل سیب زمینی منبسط شده و کریستال‌هایی را به وجود می‌آورد که ساختار‌های دیواره سلولی را تجزیه می‌کنند. این وضعیت سبب می‌شود که هنگام یخ زدایی، خمیری شکل و به دردنخور شوند.
سیب زمینی خام هم وقتی که در معرض هوای سرد فریزر قرار می‌گیرد، تغییر رنگ داده و قهوه‌ای می‌شود. دلیل آن این است که آنزیم‌هایی که باعث قهوه‌ای شدن سیب زمینی می‌شوند، هنوز در سیب زمینی وجود دارند و حتی در دمای انجماد نیز فعال هستند.
سیب زمینی‌ها را درون یک ظرف بدون سرپوش یا کیسه‌های کاغذی بگذارید
برای جلوگیری از جمع شدن رطوبت در سیب زمینی که باعث خراب شدن آن می‌شود، می‌توانید سیب زمینی‌ها را در ظروف بدون سرپوش و یا در کیسه‌های کاغذی نگهداری کنید. بهترین شیوه برای جریان داشتن هوا این است که آن‌ها را در یک ظرف بدون سرپوش و یا در پاکت کاغذی نگهداری کنید.
سیب زمینی‌ها را در ظروف دربسته مثل کیسه‌های پلاستیکی زیپ دار یا ظروف شیشه‌ای دردار نگذارید، چون هوا درون این ظروف جریان ندارد. جریان نداشتن هوا، سبب جمع شدن رطوبت آزادشده از سیب زمینی‌ها می‌شود و به رشد کپک‌های قارچی و باکتری‌ها کمک می‌کند.
سیب زمینی‌ها را پیش از انبار کردن، نشویید
از آنجایی که سیب زمینی در زیرزمین رشد می‌کند، بیشتر بر روی پوست خود قدری خاک دارند که باعث ماندگاری بیشتر آن‌ها می‌شود.خشک نگه داشتن سیب زمینی‌ها به این علت است که شستن آن ها، مقدار رطوبت را بالا می‌برد و به رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. وقتی که میخواهید از آن‌ها استفاده کنید آن‌ها را بشویید.
نکاتی برای انتخاب بهترین سیب زمینی
هنگام خرید سیب زمینی، سیب زمینی‌های تازه و سالمی را انتخاب کنید، چون ماندگاری بیشتری دارند. در موقع خرید سیب زمینی، خصوصیت‌های زیر را در نظر داشته باشید:
سیب زمینی‌های سفت را انتخاب کنید
سیب زمینی‌های نرم، خراب هستند و کیفیت پائینی دارند، پس سیب زمینی‌های سفتی را انتخاب کنید که رنگ روشنی داشته باشند.
سیب زمینی‌هایی با پوست صاف و صیقلی را خریداری کنید
سیب زمینی‌هایی که به دلیل هوای سرد، آسیب می‌بینند، پوستی سوراخ دار و مرکز آن‌ها قهوه‌ای است، پس سیب زمینی‌هایی را انتخاب کنید که بافت صیقلی و صافی داشته باشند.
سیب زمینی‌هایی که ضرب خوردگی و یا کبودی بر روی پوست دارند را نخرید
بعضی وقتها، به دلیل حمل ونقل نامناسب، سیب زمینی‌ها صدمه می‌بینند. سیب زمینی‌های صدمه دیده را نخرید، چون به سرعت فاسد می‌شوند.
از خرید سیب زمینی‌های جوانه زده، خودداری کنید
یکی از نخستین علامت‌های فاسدشدن و خرابی سیب زمینی، جوانه زدن آن می‌باشد، به همین علت از خرید سیب زمینی‌های جوانه زده پرهیز کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد