hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > بی‌تابی بازار نوشت‌افزار در ارومیه از تب کرونا/ تعداد لوازم‌التحریرفروشان ۸۰ درصد کاهش یافته است

بی‌تابی بازار نوشت‌افزار در ارومیه از تب کرونا/ تعداد لوازم‌التحریرفروشان ۸۰ درصد کاهش یافته است

در آستانه بازگشایی مدارس با توجه به تاخت و تاز ویروس منحوس کرونا بازار لوازم‌التحریرفروشان نیز از رمق افتاده است.

ویروس منحوس کرونا علاوه بر ایجاد هزینه‌های انسانی در کشور؛ ضربه مهلکی بر پیکره کسبه و بازاریان نیز وارد کرده است که در این میان به نظر می‌رسد که  لوازم‌التحریر فروشان نیز بیشتر از دیگر اصناف متضرر شده‌اند.
پیش از شیوع ویروس کرونا، جنب و جوش والدین و دانش‌آموزان در بازار لوازم‌التحریر فروشان از نخستین روز شهریور آغاز می‌شد و  تا اواخر مهر ماه ادامه داشت اما متاسفانه از زمانی که این ویروس سایه شوم خود را بر روی آموزش و پرورش گسترانده است بازار لوازم التحریر و نوشت افزار در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و بیشتر آنها در حال جمع‌آوری و تعطیل مغازه خود هستند.
گزارش‌های میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که واحدهای صنفی لوازم‌التحریر از شرایط کسب‌ و کار خود در فصل بازگشایی مدارس راضی نیستند و رونق و شلوغی این بازار کاملاً از رمق افتاده است.
تعطیلی فروشگاه‌های لوازم‌التحریر به دلیل کاهش درآمد
حسین دهباشی یکی از لوازم‌التحریر فروشان است که به گفته خودش این شغل را از ابا و اجداد خود به ارث برده است، وی در خصوص کسادی بازار این صنف بیان کرد: طی دو سال گذشته که فعالیت مدارس به صورت مجازی بوده، تاثیر مستقیمی را در بازار این صنف گذاشته به طوری که فروش نوشت‌افزار تا 80 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: هرچند همین موضوع باعث شد قیمت لوازم التحریر به دلیل واردات نیز افزایش پیدا کند و در این میان هم فروشندگان چاره‌ای جز افزایش چند درصدی نداشتند و همین موضوع نیز دلیل دیگری بر کسادی بازار بود.
دهباشی عنوان کرد: بیشتر لوازم‌التحریر  فروشان به دلیل کاهش درآمد، مغازه خود را تعطیل کرده‌اند چرا که به دلیل فروش کم لوازم التحریر، درآمد حاصل از آن پاسخگوی چک‌ها، هزینه‌ها، بیمه و قبوض برق و آب نبود.
هیچ حمایتی از سوی کارفرما و دولت نشده‌ام
علی مرادی یکی از کارگران فروشگاه لوازم‌‌التحریر فروشان بود که با گلایه از وضعیت به وجود آمده، گفت: یک سال پس از شیوع این ویروس از کار بیکار شدم و تاکنون نیز هیچ حمایتی از سوی دولت و یا کارفرما نشده‌ام‌.
10 درصد فعالان این صنف تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار در ارومیه با اشاره به اینکه متاسفانه پس از شیوع پاندمی کرونا، بیشتر فعالان این صنف تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند، بیان کرد: متاسفانه ویروس کرونا بر فعالیت و بازار تمامی صنوف به خصوص صنف لوازم‌التحریر فروشان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تاثیر گذاشته است.
حسین سلیمی عنوان کرد: متاسفانه بر اساس تصمیمات وزارت کشور، فروش کتاب‌‌های درسی از طریق ثبت‌نام در سایت‌ها انجام شد که این خود در تخته شدن کار لوازم‌التحریر فروشان تاثیر زیادی داشت.
وی افزود: همچنین پس از شیوع این ویروس 10 درصد لوازم‌التحریر فروشان به دلیل کسادی بازار، کار خود را تعطیل و یا نیمه تعطیل کرده‌اند.
سلیمی با بیان اینکه در این مدت دولت هیچ‌گونه حمایتی از این صنوف نکرده است گفت: برای حمایت از فروشندگانی که در این حوزه فعالیت دارند تنها وام 18 درصد در نظر گرفته شده است که به دلیل سود بالا درصد کمی از افراد درخواست وام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه فروشان نوشت‌افزار امسال کاهش 80 درصدی داشته است، افزود: علاوه بر آن قیمت بیشتر اجناس افزایش 50 درصدی داشته که این موضوع هم در صورت نبود کرونا توان مردم را به قطع یقین کاهش می‌داد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد