hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرونا نفس لوازم‌التحریر فروشان ایلامی را به شماره انداخت / کاهش تقاضا برا خرید نوشت‌فزار در استان

کرونا نفس لوازم‌التحریر فروشان ایلامی را به شماره انداخت / کاهش تقاضا برا خرید نوشت‌فزار در استان

شیوع بیماری کرونا فعالیت تمام صنوف از جمله صنف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار را از سال گذشته تحت تاثیر خود قرارداده و گزارش‌ها نشان می‌دهد از سال گذشته تاکنون این صنف با کاهش شدید تقاضا مواجه شده‌است.

هرسال با فرا رسیدن روزهای پایانی تابستان و در آستانه بازگشایی مدارس، بازار نوشت‌افزار در سراسر کشور و به تبع آن در استان ایلام رونق چشمگیری می‌گیرد اما متأسفانه از سال گذشته و با شیوع بیماری کرونا شاهد بروز مشکلات بسیاری برای صنف نوشت‌افزار بوده‌ایم که این امر به تعطیلی بسیاری از نوشت‌افزاری ها منجر شده‌است.

براساس گفته فعالان این صنف تعطیلی‌های مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری آنلاین کلاس‌ها سبب کاهش فروش این واحدهای صنفی شده، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها به دلیل بروز مشکلات مالی مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدند.

عدم حمایت لازم از صنف لوازم‌التحریر

پرویزی یکی از فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به این‌که بیشتر مشتریان این صنف دانشجویان و دانش‌آموزان هستند تعطیلی‌های کلاس‌های درس و برگزاری آنلاین کلاس‌ها سبب شده صنف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار فروشی‌ها خسارات فراوانی را متحمل شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان مربوط نیز اقدام مهمی جهت رفع مشکل نوشت‌افزاری ها انجام نداده و عدم حمایت از آن‌ها سبب شده برخی از فعالین این حوزه اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کنند.

افزایش قیمت نوشت افزار

ایوبی یکی دیگر از فعالین این حوزه با بیان این‌که تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی بیشترین خسارت را بر واحدهای لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار وارد کرده، اظهار داشت: سال گذشته با شیوع بیماری کرونا شاهد افزایش قیمت لوازم‌التحریر نیز بودیم که این امر به کاهش شدید خرید نوشت افزا منجر شد.

وی با اشاره به این‌که شیوع ویروس کرونا به اصناف مختلف خسارات بسیاری وارد کرده‌است و ضروری است مسئولان حمایت‌های لازم را از صنوف و بازاریان داشته باشند اضافه کرد: با توجه به ادامه روند تعطیلی مدارس امسال نیز باید منتظر کاهش خرید این اقلام باشیم که این مسئله خسارات شدید مالی را به فعالان بازار نوشت‌افزار وارد می‌کند.

کاهش هزینه‌های والدین

یکی از والدین ایلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: افزایش قیمت لوازم‌التحریر و آموزش مجازی نیاز فرزندانمان به برخی از نوشت‌افزار را کاهش داده و در این شرایط نیازی به خرید برخی  از اقلام لوازم‌التحریر نمی‌بینیم که این امر کاهش هزینه‌های دانش‌آموزان را در پی داشته‌است.

نگرانی از ادامه شیوع ویروس کرونا، والدین را به تداوم آموزش مجازی راغب‌تر کرده و این شیوه آموزش هزینه‌های تهیه نوشت‌افزار، کیف، البسه و... را از دوش والدین برداشته‌است اما متأسفانه این وضعیت به تعطیلی برخی از واحدهای نوشت‌افزاری منجر شده‌است و بدون‌شک ادامه این روند تعطیلی دیگر واحدها را نیز بدنبال دارد.

اصناف نیازمند حمایت

حبیب‌الله شیرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی را دلیل اصلی کاهش چشمگیر فروش در واحدهای صنفی فروش لوازم‌التحریر عنوان کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی از خرید برخی لوازم‌التحریر منصرف شده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایلام اظهار داشت: فروش لوازم‌التحریر در واحدهای صنفی این رسته از سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است.

شیرخانی با بیان این‌که صنف لوازم‌التحریر نیز همانند دیگر اصناف تسهیلاتی را دریافت کرده‌اند اظهار داشت: ارائه این تسهیلات پاسخ‌گوی نیاز این واحدها نبوده و عدم حمایت لازم سبب شده‌است فعالان این حوزه با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

وی ادامه داد: ضروری است مسئولان جهت رفع مشکلات این صنف، تدابیری اتخاذ نمایند تا از زیان بیش از پیش فعالین این حوزه جلوگیری شود.

یونس حواسشان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که شیوع بیماری کرونا خسارات زیادی را بر اصناف ایلام وارد کرده که صنف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار نیز از این مسئله مستثنی نبودند اظهار داشت: برای جبران برخی از خسارات اصناف تسهیلاتی در نظر گرفته شد که در استان ایلام این تسهیلات مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس اتاق اصناف استان ایلام در پایان گفت: واحدهای صنفی ایلام ازجمله صنف نوشت‌افزار از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر هستند که تورم، کاهش قدرت خرید مردم و شیوع کرونا مشکلات بسیاری را برای آن‌ها در پی داشته که تلاش شده با ارائه این تسهیلات بخشی از مشکلات این صنف جبران شود.


با توجه به این‌که برخی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی‌های بسیاری از اصناف و بازاریان را به‌دنبال داشته‌، ضروری است مسئولان مربوطه  برای کمک به اصناف آسیب‌دیده پرداخت کمک‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات مناسب را در دستور کار قرار دهند تا در این شرایط نامطلوب اقتصادی شاهد فشارهای مالی و روانی بیشتر بر اصناف که جمعیت قابل‌توجهی را در کشور تشکیل می‌دهد، نباشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد