hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > هویت تاریخی فرهنگی مشهد در قالب طرح چهارباغ شیرین احیا می‌شود

هویت تاریخی فرهنگی مشهد در قالب طرح چهارباغ شیرین احیا می‌شود

مدیر پروژه چهارباغ شیرین گفت: هویت تاریخی فرهنگی مشهد با استفاده از عناصر و المان های معماری این شهر در قالب طرح باززنده سازی چهارباغ شیرین احیاء می‌شود.
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-سید مرتضی شهابی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: در راستای اجرای طرح جامع و تفصیلی مشهد با هدف توسعه متوازن و پیشرفت جنوب شرق مشهد، از ظرفیت اراضی شرکت شیرین استفاده شده است.
او ادامه داد: این اراضی حدود 713 هکتار است که بخشی از آن در محدوده قانونی مشهد و بخشی از آن در حریم مشهد قرار گرفته است، که برای حدود 150 هکتار از این اراضی کاربری های متفاوت از جمله فضای سبز، تاسیسات شهری ، کاربری های عمومی و انتفاعی و غیر انتفاعی و درمانی تعریف شده است.
شهابی با بیان این که طرح در اراضی ۷۱۳ هکتاری کارخانه قند شیرین مشهد اجرا می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این که مشهد به سمت غرب توسعه پیدا کرده و در غرب توسعه یافته اما در جنوب شرق و شرق کمتر توسعه یافته است و در عمل مشهد نامتوازن توسعه یافته است و از طرفی این بخش از مشهد ظرفیت های بالایی دارد که استفاده نشده اکنون از این فرصت برای توسعه استفاده خواهد شد.
مدیر طرح چهار باغ شیرین گفت: در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که از اراضی شیرین برای توسعه این بخش از مشهد استفاده کنیم، در مجموع ۱۵۳.۵ هکتار برای توسعه این منطقه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، که ما تلاش کردیم در این پروژه‌ها عدالت را رعایت کنیم و برای تمامی دهک ها واحدهای اقامتی ایجاد کنیم، هم چنین توسعه زیرساخت های زیارتی یکی دیگر از اهداف اجرای این پروژه ها بوده است.
شهابی گفت: ۵۶ هکتار از این اراضی به پروژه باززنده سازی محله چهار باغ مشهد با استفاده از المان‌‌های معماری اسلامی و به ویژه معماری مشهد اختصاص یافته است.
شهابی تصریح کرد: با توجه به این که پروژه چهار باغ شیرین در کنار مسیر مهم‌ترین ورودی  و خروجی مشهد قرار گرفته است، تلاش این است که به عنوان یک نماد معماری مشهد به زائران و مسافران معرفی شود و هویت فراموش شده معماری مشهد را احیا کنیم.
او به دیگر بخش‌های طرح توسعه این منطقه از مشهد در اراضی شرکت شیرین اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد تعادل در سکونت اقشار و دهک های مختلف درآمدی در کنار این پروژه ۷.۵ هکتار اراضی را به پروژه اقامتی ۱۸۵۰ واحد زیرساخت و توسعه فیزیکی مقدمات احداث آن آغاز شده و مجوزهای لازم از کمیسیون ماده ۵ اخذ شده است، که این واحدهای مسکونی با مساحت های کمتر از 110 متر مربع خواهد بود که در توان اقشار و دهک‌های با درآمد پایین باشد البته خدمات عمومی این بخش با خدمات عمومی بخش های دیگر چهار باغ تفاوتی ندارد.
او با بیان این که علاوه بر این حدود 93 هکتار زمین ما به ازای عوارض ورود به محدوده به شهرداری مشهد واگذار شده است، اظهار کرد: حدود ۱۹ هکتار آن به بیمارستان ۶۶۰ تختخوابی شیرین و مرکز خدمات سلامت شرق مشهد تبدیل خواهد شد که زمین به شهرداری تحویل وشهرداری با مصوبه  شورای اسلامی شهر مشهد این زمین را برای ساخت بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار کرده است. 
شهابی با بیان این که ۴۵ هکتار از این اراضی برای فضای سبز و تاسیسات شهری اختصاص یافته است، تصریح کرد: این فضای سبز و تاسیسات شهری این محدوده از مشهد را در مسیر ریل گذاری توسعه پایدار قرار می دهد.
او یادآور شد: این اقدامات به کمک توسعه محله طرق نیر کمک خواهد کرد، براساس توافق صورت گرفته با شهرداری ۱۲ هکتار از این اراضی برای بازآفرینی منطقه طرق استفاده خواهد شد.
مدیر طرح چهار باغ شیرین یادآور شد: مذاکرات با شهرداری ۲ سال زمان برده است و مصوبه کمیسیون ماده 5 دریافت شده و از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه ابلاغ شده است و در طرح های جامع و تفصیلی مشهد نیز لحاظ شده است.
شهابی در پاسخ به سوالی درباره حفظ باغ اظهار کرد: براساس طراحی صورت گرفته نه تنها باغ حفظ می‌شود بلکه فضای سبز باغ با توجه به مالکیت های خصوصی که پیدا می‌کند و برنامه ریزی که صورت می گیرد، از کیفیت بیشتری برخوردار می‌شود و احیا می‌شود با توجه به این که در حال حاضر بیش از 3 میلیارد تومان نگهدار این باغ هزینه داشت اما عایدات‌اش به این اندازه نبود و از طرفی در محدوده شهری قرار داشت، بهترین تصمیم این بود که با حفظ کاربری باغی شرایط بهره‌برداری از آن تغییر کند و به صورت مطلوب استفاده و بهره برداری شود.
مدیر پروژه چهار باغ شیرین گفت: در این پروژه قطعات ۲ هزار متری است و فقط به میزان ۱۰ درصد آن بنا ایجاد می‌شود.
 او  تصریح کرد: آماده سازی زیرساخت ها ۱۰ ماه و کل پروژه بین ۲ تا ۳ سال زمان می برد و منابع ساخت از فروش قطعات زمین انجام می شود، بخشی از درآمدهای این مکان صرف ساخت پروژه می شود.
شهابی با بیان این که منابع مالی لازم برای اجرای مشاعات و بخش های عمومی طرح تامین شده است، افزود: حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه اجرای زیرساخت‌ها خواهد شد و حدود هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه است و در مجموع برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌ کند.
شهابی درباره حجم سرمایه‎گذاری اظهار کرد: ۵ هزار متر مربع ابنیه عمومی پیش‌بینی شده که با بهترین کیفیت ساخته خواهد شد و برای ایجاد این ابنیه و تاسیسات و مشاعات و زیرساخت‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
مدیر پروژه چهار باغ شیرین به شرایط سرمایه‌گذاری در این منطقه اشاره کرد و گفت: شرایطی فراهم شده است تا برخی از افرادی که از کشورهای همسایه و هم‌وطنان که به زیارت مشرف می‌شوند می‌توانند در این پروژه واحد اقامتی خریداری کند.
مدیر پروژه چهارباغ شیرین گفت: کانسپت پروژه براساس باغ ایرانی است که چهارباغ سازی یکی از سبک‌های باغ سازی ایرانی است، با مطالعه تاریخ و معماری مشهد به چهار باغ در دوره تیموری رسیدیم و طرح و ایده کلی پروژه را  باززنده سازی محله چهار باغ مشهد قرار دادیم و قرار شد، همان المان ها و معماری را در محدوده 56 هکتاری اجرا کنیم.
او با اشاره به معبر اصلی به عرض چهارده متر که از مرکز پروژه می‌گذرد که همان طوری که در معماری ایرانی مسیر آب را داریم و در گذشته هم در بالا خیابان مشهد نهری آب جاری به نام گلسب را داشته ایم که از بالا خیابان به پائین خیابان می‌آمده است ما نیز سعی کردیم از این عناصر و المان ها بهره بگیریم و در این مسیر استفاده کنیم.
شهابی افزود: در طول مسیر و در محله چهارباغ میدانی به نام میدان سرسنگی داشته ایم که این میدان نیز بازنمایی و باززنده سازی شده است.
او گفت: در دوره‌های بعد (دوره افشاریه) در این محله چهار باغ کوشکی به نام هشت بهشت وجود داشته است که در دوره قاجاریه تخریب شده است، این کوشک را در انتهای مسیر پیاده سازی می کنیم و کاربری هایی مانند رستوران و سالن های چند منظوره البته با همان معماری ایرانی اسلامی طراحی شده است.
مدیر پروژه چهارباغ شیرین ادامه داد: در شمال پروژه مجموعه ورزشی، مجموعه بازی کودکان، چوگان میدان شامل سوارکاری ۵ هزار متر، زمین های ورزشی و حمام ایرانی پیش بینی شده است.
او افزود: در قسمت جنوبی پروژه مجموعه خدماتی با طراحی عمارت کلاه فرنگی طراحی شده، پیاده راه سلامت با بیش از دو کیلومتر طول و مسیر دوچرخه سواری  به طول  ۴ کیلومتر پیش بینی شده است.
شهابی گفت: چهار باغ شیرین شامل ۲۰۰ قطعه دوهزارمتری است که 200 مترمربع در دو طبقه از دوهزار متر بنا احداث خواهد شد.
او با اشاره به امکانات این مجموعه تصریح کرد: این مجموعه برای سکونت دائم پیش بینی شده  و تمام امکانات شامل آب/و برق، گاز تلفن، شبکه فاضلاب و  ... را خواهد داشت.
مدیر پروژه چهارباغ شیرین به دسترسی های این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه در مکان قرار گرفته است که با حداقل زمان ممکن امکان دسترسی به حرم مطهر رضوی و بزرگراه های مختلف فراهم است و ساکنان برای رسیدن به مقاصد تقریبا با هیچ گره ترافیکی مواجه نیست.
او هم چنین درباره یکی از مهم ترین المان های مشهد قدیم اظهار کرد: در این پروژه دروازه سراب و بالا خیابان و عمارت چهار سوق و ساختمان هشت بهشت را که دیگر اثری از آن‌ها نیست را هم می‌سازیم، 
شهابی گفت: در راستای ملاحظات زیست محیطی این شهرک اولین شهرک خودپایای ایران خواهد بود که انرژی های آن از جمله برق را با پنل های خورشیدی تامین می شود و فاضلاب بازچرخانی می شود.
پروژه چهارباغ شیرین در اراضی شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین در خروجی مشهد در حاشیه بزرگراه شهید شوشتری کیلومتر یک قرار دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد