hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > برنامه ایلوستریتور چیست؟ نحوه استفاده از ایلوستریتور

برنامه ایلوستریتور چیست؟ نحوه استفاده از ایلوستریتور

ایلوستریتور ابزاری برای طراحی و تصویر برداری و ساختن کار های هنری با استفاده از کامپیوتر با سیستم عامل مک یا ویندوز می باشد. این نرم افزار در سال 1987 ساخته شد. ایلوستریتور به طور عمده توسط گرافیست ها، طراحان وب، هنرمندان بصری و تصویر سازان حرفه ای برای ایجاد آثار هنری استفاده می شود.

تاریخچه ایلوستریتور

 
تفاوت فتوشاپ با ایلوستریتور, ایلوستریتور, آموزش ایلوستریتورنرم افزار ایلوستریتور از محصولات شرکت ادوبی می باشد
 
ایلوستریتور یکی از محصولات کمپانی ادوبی است. نسخه اول ایلوستریتور برای اولین بار در سال 1987 برای اپل و مکینتاش منتشر شد. آن زمان ادوبی بر روی PostScript و گسترش فونت ها و ارائه زبانی که کامپیوتر ها بتوانند آن را ببینند و از طریق آن ارتباط برقرار کنند متمرکز شده بود.
 
ایلوستریتور از این تلاش حمایت کرد و یک محصول جانبی برای فتوشاپ منتشر کرد که ادوبی خودش نساخته بود ولی آن را منتشر کرد و به فروش رساند. نسخه اصلی ایلوستریتور دارای حالت پیش نمایش نبود و کاربران مجبور بودند برای دیدن کارشان یک آیکون جدید باز کنند.
 

استفاده کنندگان نرم افزار ایلوستریتور

این نرم افزار که از محصولات کمپانی ادوبی می باشد بیشترین کارایی را بین طراحان گرافیکی دارد. در کنار آن ها طراحان وب سایت ها و وبلاگ ها  گروه دومی هستند که می توانند از این نرم افزار به طور گسترده استفاده کنند.
گروه دیگری که می توانند برای اهداف و مقاصد خود از این نرم افزار به صورت گسترده و مؤثر استفاده کنند هنرمندان رشته های هنر های تجسمی و نقاشان حرفه ای می باشند.
 
گروه بعدی استفاده کنندگان از این نرم افزار که به صورت گسترده ای از آن بهره می گیرند موشن گرافیست ها هستند.
طراحان مد و طراحان لوگو و طرح روی بسته بندی های محصولات مختلف نیز گروه دیگری از استفاده کنندگان از این نرم افزار می باشند.
 

نحوه استفاده از ایلوستریتور

 
ایلوستریتور, آموزش ایلوستریتور, نرم افزار ایلوستریتوراز نرم افزار ایلوستریتور برای ساخت لوگو و تصاویر دیجیتالی استفاده می شود
 
ایلوستریتور به طور گسترده توسط طراحان گرافیک ، طراحان وب، هنرمندان و تصویر گران حرفه ای در سراسر جهان برای ساخت آثار هنری خلاقانه و با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. ایلوستریتور شامل ابزار های پیچیده زیادی است که می تواند به طور قابل توجهی برای طراحی و تصویرسازی در وقت صرفه جویی کند.  
 
ایلوستریتور برای ایجاد انواع مختلف از تصاویر چاپ شده یا دیجیتالی مانند کارتون، جدول، نمودار، لوگو و تصویر سازی استفاده می شود.
کاربر با وارد کردن یک عکس در نرم افزار می تواند از این عکس به عنوان راهنما برای ردگیری یک شکل در آن استفاده کند. از این قابلیت می توان برای رنگ کردن دوباره یک عکس و یا ایجاد یک حالت شبیه طراحی در عکس استفاده کرد.

 

کاربرد و قابلیت های ایلوستریتور

همانطور که گفتیم از نرم افزار ایلوستریتور برای خلق تصاویر دیجیتالی و چاپی مانند کارتون ها، نمودارها، گراف ها، چارت ها، لوگو ها و تصاویر استفاده می شود. این نرم افزار همچنین امکان تغییر و تبدیل در متون را به روش های مختلف ممکن می سازد. از این رو ایلوستریتور یک ابزاری برای ایجاد کارت پستال، پوستر و انواع متنوع طرح های تصویری است که با استفاده از ترکیب متن و تصویر ایجاد می شود.

 
با استفاده از فراگیری کار با این نرم افزار می توانید وارد بازار کار شده و به سهولت و سرعت طرح هایی برای تبلیغات ایجاد کنید.
این قابلیت یعنی قرار دادن متن در کنار تصویر و در اطراف یک منحنی بسیار کاربردی است مخصوصا برای کسانی که در زمینه طراحی لوگو فعالیت دارند.
 
همچنین از ایلوستریتور برای ساخت صفحات وب و طراحی آیکون ها و رابط کاربری برنامه های مختلف استفاده می شود. تصاویر ایجاد شده در ایلوستریتور به صورت برداری هستند به همین دلیل می توان از آن ها برای ایجاد طرح ها و تصاویر در اندازه های مختلف به راحتی استفاده کرد.
 
یکی دیگر از قابلیت های بسیار جالب این نرم افزار قابلیت ساخت تصاویر متحرک با کیفیت مانند لوگو لودینگ اسنپ می باشد.
از دیگر ویژگی های این نرم افزار برای طراحان وب سایت می توان به قابلیت ساخت فایل های svg اشاره کرد. این فایل ها دارای حجم بسیار پایین و در عین حال دارای کیفیت بسیار بالا می باشند و نیز به علت وجود در مقیاس های مختلف متد های جدید طراحی سایت بسیار قابل توجه هستند. زیرا دیگر نیازی نیست که برای داشتن یک المان با کیفیت یا بزرگ در سایت یک تصویر بزرگ تر در طراحی سایت قرار دهید و با استفاده از این تصاویر یک عکس را می توانید در هر اندازه ای که بخواهید ایجاد کنید.
 

تصاویر بُرداری در ایلوستریتور

 
ایلوستریتور چیست, آموزش فارسی ایلوستریتور, امکانات ایلوستریتور cs6تصاویر تولید شده در ایلوستریتور به شکل برداری هستند
 
یکی  از مهمترین ویژگی های ایلوستریتور این است که تصاویر تولید شده در ادوبی به شکل وکتور (بردار) هستند به همین دلیل می توان از آن ها به راحتی در اندازه های مختلف استفاده کرد. یعنی تصویری که ایجاد می شود را می توان به راحتی و بدون محدودیت در از دست دادن کیفیت، کوچک و یا بزرگ کرد. 

این ویژگی ایلوستریتور از روابط ریاضی در توصیف خطوط و کمان ها و دیگر اجزای یک تصویر بهره می گیرد.
 
نرم افزار های دیگر مانند فتوشاپ به وضوح و رزولوشن وابسته هستند و با بزرگ شدن عکس کیفیت آن کاهش می یابد. وکتور مجموعه ای از چند ضلعی هایی است که یک تصویر را ایجاد می کند و خود این چند ضلعی ها نیز از وکتور تشکیل شده اند.
 
هر بردار از یک محل به نام نقطه کنترل یا node عبور می کند که محل آن روی محور x و y قابل تشخیص است. این نقطه کنترل مسیر بردار را مشخص می کند و دارای ویژگی هایی از قبیل رنگ، خمیدگی، پر بودن، شکل و کلفتی است.
 
 

نرم افزار ایلوستریتور, ایلوستریتور چیست, آموزش فارسی ایلوستریتورابزارهای متنوع ایلوستریتور در ایجاد تصاویر خلاقانه استفاده می شوند
 
جایگاه بردار ها می تواند از طریق فرمول های ریاضی با هم مرتبط شود که در هنگام تنظیمات سایز تصویر به طور دقیق محاسبه می شود.
این ویژگی بردار با نرم افزار های دیگری مانند فتوشاپ تفاوت بسیار دارد. در این نرم افزار برای رندر کردن تصاویر از جدول های پیکسل استفاده می شود. با بزرگ شدن این نوع تصاویر به طور مناسب، پیکسل های تشکیل دهنده یک نقطه کوچک در تصویر واضح تر می شوند. این امر سبب می شود تا کیفیت عکس پایین بیاید که به آن پیکسل پیکسل شدن می گویند. به همین علت برای ایجاد تصاویر بزرگ مانند بیلبورد ها از نرم افزار ایولستریتور استفاده می شود.
 

هماهنگی ایلوستریتور با نرم افزار های دیگر

 
کار با ایلوستریتور, نحوه استفاده از ایلوستریتور, تفاوت فتوشاپ با ایلوستریتوراستفاده کننده های ایلوستریتور می توانند تصاویر خود را وارد indesign کنند
 
ایلوستریتور دارای ابزار زیادی است که برای تصویر گری و ایجاد طرح های خلاقانه استفاده می شود. پنل ها و ابزار های مخصوص در ایلوستریتور به شما این امکان را می دهند تا چیزی که در ذهن خود دارید را به شکلی خلاقانه به یک تصویر بسیار جذاب تبدیل کنید.
دلیل استفاده گسترده از تصاویر خلاقانه ایجاد شده در ایلوستریتور نیز همین امر می باشد. از این تصاویر در نرم افزار هایی مانند فتوشاپ و InDesign نیز استفاده می شود.
 
کمپانی ادوبی با ایجاد Adobe Creative Cloud این امکان را برای کاربر فراهم کرده است تا فایل های لایه باز ایلوستریتور را به سادگی در نرم افزار خود وارد کند. به عنوان مثال کاربران معمولا یک قطعه اولیه از آثار هنری و خلاقانه را در این نرم افزار ایجاد می کنند و سپس این آثار هنری ایجاد شده را وارد فتوشاپ کرده و در آخر تغییراتی در آن اعمال می کنند.
 
استفاده کننده از این نرم افزار می تواند یک تصویر خلق کند و سپس آن را به InDesign منتقل کرده تا آن را در یک کتاب یا مجله قرار دهد.
از دیگر امکاناتی که در Adobe Creative Cloud  فراهم شده است این است که فایل لایه باز تصویر ایلوستریتور را برای خلق یک انیمیشن به After Effects وارد کنید. به این ترتیب فایل لایه باز و طرح لایه باز ایلوستریتور کاربرد بسیار زیادی دارند و افرادی که در این زمینه فعال و علاقمند هستند می توانند به راحتی با استفاده از آموزش دیدن در نحوه کار با این امکانات در مشاغل خود موفق باشند.
فرمت‌های مهمی که نرم‌افزار ایلوستریتور از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند فایل‌ها را در آن فرمت‌ها ذخیره سازی یا ویرایش کند عبارت‌اند از EPS، Ai، SVG و PDF.
 

انواع نسخه های ایولستریتور

نرم افزار ایلوستریتور نیز مانند سایر نرم افزار های گرافیکی متعلق به ادوبی دارای نسخه های متعددی است. نسخه اولیه آن با نام Adobe Illustrator CS شناخته می شدند. اما در ادامه نسخه های Adobe Illustrator CC نیز وارد بازار شد.
نسخه های سی سی این نرم افزار، نسخه های اشتراکی این نرم افزار هستند و نسخه هایی تحت پوشش Creative Cloud هستند. یعنی برای استفاده از این نسخه ها باید حق اشتراک آن را پرداخت کنید.
 

مزیت نسخه های CC نرم افزار ایلوستریتور

یکی از مزیت های  نسخه CC نرم افزار ایلوستریتور این است که با داشتن حق اشتراک آن می توانید از دیگر برنامه ها و نرم افزار هایی که تحت پوشش Adobe Creative Cloud هستند نیز استفاده کنید.
برنامه هایی مانند افترافکت، فتوشاپ و پریمیر پرو از جمله این نرم افزارها هستند. کاربران غالبا برای انجام کار های تخصصی و حرفه ای خود به مجموعه ای از این نرم افزار ها در کنار هم نیاز دارند. برای مثال ممکن است ابتدا کاربر طرحی را در نرم افزار ایلوستریتور طراحی کرده و سپس برای تکمیل آن طرح و افزودن برخی از ویژگی ها به آن طرح بخواهد طرحش را وارد برنامه افتر افکتس و یا فتوشاپ کند.
 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد