hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یزد پایتخت کتاب ایران

یزد پایتخت کتاب ایران

شهر میراث جهانی یزد که در سال‌های اخیر همواره جزو نامزدهای انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب ایران بود، سرانجام به این عنوان دست‌یافت. یزد با 111 باب کتابخانه عمومی شامل 96 کتابخانه نهادی روستایی و شهری و 15 باب کتابخانه مشارکتی به نسبت جمعیت در جایگاه نخست کشور قرار دارددر کتابخانه‌های عمومی استان با حدود 108 هزار نفر عضو، افزون بر 2 میلیون نسخه کتاب موجود استاستان یزد یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

کتابخوانی را تنها از دریچه فرهنگی نخواهیم دید

شهر یزد در حالی به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد که 18 تیر 1396، 200 هکتار از عرصه بافت تاریخی این شهر در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید؛ موضوعی که فرهنگ و تمدن مردمان این دیار را بیش‌ازپیش در جهان نمایان کرد.

استاندار یزد یک روز پیش از انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران گفته بود: با اقداماتی که دستگاه‌های مختلف فرهنگی استان انجام داده‌اند، یزد استحقاق دریافت این عنوان را دارد.

محمدعلی طالبی تصریح کرد: با کسب این عنوان، مسئولان و فعالان فرهنگی استان اهتمام جدی‌تری برای حفظ آن خواهند داشت و کتاب در همه عرصه‌های زندگی و فعالیت مردم وارد می‌شود.

او با بیان اینکه کتابخوانی را تنها از دریچه فرهنگی نخواهیم دید بلکه جزو جدایی‌ناپذیر همه فعالیت‌ها خواهد بود، افزود: یزد برای برگزاری منسجم برنامه‌های فرهنگی نیازمند کسب چنین عنوان‌هایی است و حمایت دستگاه‌های دولتی، اهتمام بیش‌ازپیش مردم نسبت به کتاب و کتابخوانی را به دنبال خواهد داشت.

تلاش‌های یک‌ساله‌ نتیجه داد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با تبیین برنامه‌های متعددی که در سال جاری با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و فرهنگی استان برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان اجرا شد، گفت: استان یزد با ایجاد یکهزار و 833 باشگاه کتابخوانی پس از استان اصفهان ازنظر تعداد رتبه دوم و با توجه به نسبت جمعیتی رتبه نخست کشور را در ایجاد این تشکل‌های کتابخوانی در کشور دارد.

مجید جوادیان زاده درباره مزیت انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران اظهار داشت: این رویداد با مشارکت وزارت کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و از تعهدات این وزارتخانه‌ها برای شهرهایی که به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود، ایجاد برخی ساختارها و نهادهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی است.

او اضافه کرد: تکمیل طرح‌های عمرانی ناتمام مرتبط با حوزه کتاب از دیگر مزیت‌های کسب این عنوان برای استان یزد است که در این راستا مهم‌ترین اولویت استان، تکمیل کتابخانه مرکزی شهر یزد است.

او تقویت باشگاه‌های کتابخوانی و ارائه کتاب به اعضای این باشگاه‌ها به‌صورت نیم‌بها را از دیگر زمینه هایی دانست که با کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در یزد بیش‌ازپیش تقویت می‌شود.

انتخاب پایتخت کتاب، حرکت زیبای بین بخشی

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: انتخاب پایتخت کتاب حرکت بین بخشی است که با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ازجمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور خلق‌شده است.

غلامعلی سفید با ابراز خرسندی از بومی‌سازی این حرکت زیبای بین‌المللی در کشور و انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب در سال 1398 افزود: انجام برنامه‌های فرهنگی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مشارکت مردمی از شاخص‌های مهم هیئت‌داوران برای انتخاب پایتخت کتاب بود که یزد این امتیازها را داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اظهار امیدواری کرد که مجموعه دستگاه‌ها و مسئولان مرتبط در سال آتی بتوانند در زمینه معرفی نویسندگان، ساخت‌وسازهای جدید، تکمیل طرح نیمه‌تمام، ترویج مشارکت مردم، بالا بردن سرانه مطالعه، تشکیل نشست نقد و رونمایی کتاب قدم‌های مثبتی بردارند و در این راستا به یکدیگر کمک کنند.

سفید با یادآوری بلاتکلیفی 20 ساله تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی شهر یزد در بلوار بسیج خاطرنشان کرد: این کتابخانه که با پیگیری و حمایت مسئولان ارشد استان به نهاد کتابخانه‌های عمومی تحویل‌شده، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ارتقای فرهنگ کتابخوانی، اولویت نخست شورای شهر

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نیز با ابراز خرسندی از نتیجه‌بخش شدن تلاش‌ها برای کسب عنوان پایتخت کتاب، گفت: ارتقاء فرهنگ کتابخوانی شهروندان از ابتدا به‌عنوان اولویت نخست فرهنگی در دستور کار پنجمین دوره شورای شهر بود و در این راستا از هر نوع فعالیت منجر به این هدف پشتیبانی می‌شود.

ونوس عامری با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی همواره در اولویت برنامه‌های شورای اسلامی شهر قرار دارد، افزود: برگزاری نشست‌های نقد کتاب، میراث معنوی و شب‌های فرهنگی با محوریت نویسندگان و مباحث مربوط به فرهنگ و کتاب و حمایت از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی از فعالیت‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری در این راستا بوده است.

او تصریح کرد: انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، نه‌فقط یک هدف بلکه آغاز راهی است که باید به ارتقاء بیش‌ازپیش فرهنگ کتابخوانی و هویت فرهنگی مردم یزد منجر شود و این مهم نیازمند همدلی همه ارگان‌ها و نهادهای مرتبط فرهنگی دارد.

او با قدردانی از حمایت فعالان رسانه‌ای در راستای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران ادامه داد: شورای شهر یزد علاوه بر برنامه‌های اجراشده مرتبط با کتاب و کتابخوانی، طرح‌های دیگری در دست اجرا دارد که یکی از آن‌ها تبدیل یکی از پارک‌های یزد به بوستان یا باغ کتاب است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد