hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > شرط تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان سال بعد چیست؟

شرط تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان سال بعد چیست؟

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه شرط تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان سال ۴۰۱ را اعلام کرد.
تداوم معضلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک به ویژه در کلانشهر تهران باعث شده توسعه حمل و نقل عمومی بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشد. اگرچه در دهه‌ای که قالیباف شهردار تهران بود تحول خوبی در این حوزه صورت گرفت و سرعت آن در 4 سال گذشته کند شد اما این موضوع همچنان یکی از مطالبات شهروندان و یکی از اولویت‌های مسئولان به ویژه مدیریت تازه نفس شهر تهران است.
با این حال باید این نکته را در نظر داشت که علاوه همت و اراده مسئولان مربوطه، تأمین منابع مالی یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در راستای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است؛ شبکه خطوط مترو تهران که با 7 خط در حال سرویس دهی به شهروندان است، برای تکمیل به 35 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد. بنابراین برای رسیدن به سقف 175 ایستگاه و بهره برداری از 298 کیلومتر مسیر خطوط راه آهن ریلی زیرزمینی،‌ باید برنامه‌ای جدی در زمینه تأمین به موقع منابع مالی داشت.
 علی امام؛ مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در این‌ باره اظهار کرد: در حال حاضر قطارهای مترو با تردد در 245 کیلومتر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در 139 ایستگاه،‌ مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند.
وی ادامه داد: تکمیل شبکه موجود مشتمل برخطوط یک تا هفت، نیازمند افتتاح 36 ایستگاه دیگر است تا طول مسیر  بهره‌برداری از تونل‌های ساخته شده به 298 کیلومتر برسد. علاوه بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترو، ساخت پست‌های برق باقی مانده و نیز تکمیل نواقص برخی ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری را پیش رو داریم که لازمه تحقق تمام آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود 35 هزار میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: اما بدون در نظرگرفتن فرآیند ساخت پایانه و پارکینگ‌های مورد نیاز خطوط و همچنین پست‌های برق، اگر بتوان امسال و سال آینده  بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان بودجه به شبکه متروی تهران تزریق کرد، امکان تکمیل 36 ایستگاه به لحاظ عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات لازم برای بهره برداری اولیه آنها تا پایان سال 1401 وجود خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: البته در کنار توسعه سخت افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود 1500 واگن نیز به ناوگان حمل ونقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به 2 دقیقه رساند‌؛ این امر نیز نیازمند 40 هزار میلیارد تومان بودجه است که تأمین آن حسب ضوابط و قوانین، عمدتا باید توسط دولت صورت پذیرد.
امام گفت: به منظور تکمیل خطوط هفتگانه موجود، یک فرآیند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که درصورت تحقق این امر، می‌توان تا پایان سال 1401 شاهد بهره‌برداری از تمام ایستگاه‌های باقی مانده خطوط 6 و7 بود و البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً‌ باید نگاه بلند مدت به اهداف توسعه ای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مؤکداً مدنظر قرار داد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد