hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| رقابت نابرابر با تولیدکنندگان چینی

قم| رقابت نابرابر با تولیدکنندگان چینی

قم چند سالی است که به قطب تولید کفش و دمپایی کشور تبدیل‌شده؛ بیش از ۶۰ درصد از صنعت کفش و دمپایی کشور در استان قم تولید می‌شود و جزو صادرات نخست استان و برند صنعت قم به شمار می‌رود. این استان با داشتن ۲۰۰ واحد صنعتی در زمینه تولید کفش به‌ویژه کفش ماشینی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

هرچند بازارهای داخلی در سلطه صنعت کفش و دمپایی استان قم قرار دارد و رتبه نخست صادرات این استان را برند صنعت کفش و دمپایی را شامل می‌شود و با توجه به بالا بودن کیفیت و تولید بر اساس نیازهای مشتری مدنظر تولیدکنندگان این صنعت بوده ولی سلطه چین بر بازار کفش و افزایش قیمت تمام‌شده مواد اولیه باعث نگرانی تولیدکنندگان کفش شده است.

 یکی از تولیدکنندگان دمپایی و صندل قمی که ۷ سال در زمینه تولید، فروش و صادرات این صنعت فعالیت دارد به خبرنگار مهر گفت: قم در زمینه تولید دمپایی و صندل از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود در کشورهای همسایه برند صنعت کفش قم شناخته‌شده است اما با توجه به نوسانات ارزی موجود قیمت تمام‌شده مواد اولیه بسیار گران شده و باعث شده کشور چین با ما به رقابت داشته باشد.

ابراهیم شعبان‌زاده بیان کرد: چین حتی بر مواد اولیه تولید این صنعت سلطه‌ور شده است درحالی‌که کیفیت و برند صنعت کفش و دمپایی ما حرفی برای گفتن دارد اما واردات کفش چینی در بازارهای کشور مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این صنعت ایجاد کرده است.

به گفته این تولیدکننده، نرخ ارز و نوسان آن باعث شده تجار چینی به ایران آمده و رقابت سختی را با ما داشته باشند درحالی‌که ما تنها مشکل تهیه مواد اولیه و پتروشیمی و مشکلات ناشی از ترخیص کالا در زمینه صادرات را داریم.

مشکل تهیه مواد اولیه حل شود

ابراهیم دهقانی از دیگر تولیدکنندگان قمی است که ۱۰ سالی در زمینه تولید صنعت صندل و کفش است. به گفته او، قم چند سالی است که بورس تولید دمپایی و صندل در کشور به شمار می‌رود و بسیاری از کشورهای همسایه و تجار آن‌ها برای خرید به قم می‌آیند اگر مشکل تهیه مواد اولیه حل شود در واقع می‌توان هم به رونق اشتغال و هم تولیدات ملی را حمایت و هم جلوی واردات کفش چینی را گرفت.

او اظهار داشت: چهارمین نمایشگاه تخصصی کفش فرصتی را فراهم کرد تا بتوان با رایزنی با مهمانان خارجی این نمایشگاه رایزنی و برای کسب بازارهای بیشتر برای صادرات برنامه‌ریزی کرد؛ از مسئولان می‌خواهم دست دلالان را کوتاه کند.

اعتماد عراق به صنعت کفش قم

یکی از تجار کشور عراق نیز بیان کرد: من ۵ سال در زمینه واردات کفش به عراق با تولیدکنندگان قمی ارتباط تنگاتنگی دارم بازار عراق در سلطه صنعت کفش ایران به‌ویژه دمپایی و صندل استان قم است این صنعت مورد اعتماد مسئولان و مردم کشور عراق است.

علی الجیرانی افزود: تولید کشورهای ترکیه و چین هم در کشور عراق دیده می‌شود ولی اقبال و اعتماد مردم به صندل‌های تولیدی استان قم بیشتر است و کیفیت و زیبایی این صندل مشتری‌های خاص خود را دارد.

به گفته این واردکننده عراقی، اگر مشکلات ترخیصی، گمرکی و هم‌چنین صدور ویزا برای تجار عراقی حل شود تولید و صنعت کفش قم بازارهای این کشور را زیر سلطه خواهد گرفت اکنون من با چند تولیدکننده توانستم رایزنی کنم.

اشتغال‌زایی ۵ هزار نفر در زمینه تولید کفش

رئیس اتحادیه صادرکنندگان کفش قم نیز بیان کرد: ۲۵۰ واحد تولیدکننده کفش در استان قم فعالیت دارند که زمینه اشتغال ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۲۰ هزار نفر غیرمستقیم را فراهم کرده است.

ابوالفضل فراهانی با بیان اینکه ظرفیت نخست صادرات استان قم صنعت کفش است، گفت: انواع صندل و کفش به کشورهای آسیای میانه، عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود و ارزش این صادرات سالانه ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد