hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| رخت نو بر تن باغ‌های پرتقال

مازندران| رخت نو بر تن باغ‌های پرتقال

مازندران در تولید مرکبات به‌ویژه پرتقال در رتبه نخست کشوری قرار دارد و تولید مرکبات ۱۰۰ سالی است که در مازندران آغازشده و هم‌اکنون در ۱۱۱ هزار هکتار باغ مرکبات استان، یک‌میلیون و ۸۱۰ هزار تن انواع پرتقال و نارنگی برداشت می‌شود که این رقم مازندران را در تولید این محصول در جایگاه نخست کشور قرار داده، اما با گذر زمان هنوز درختانی هستند که با عمر زیاد و بازدهی کم در این خاک ریشه‌دارند.

افزایش سن درختان ارقام قدیمی کشت‌شده در باغ‌ها با عملکرد و بازارپسندی پایین هم از مسائلی است که برای تولید در بخش باغبانی استان مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وجود درختان بذری، بومی و فرسوده از دلایل اصلی کاهش عملکرد محصول مرکبات در باغات مازندران است و اجرای طرح اصلاح و احیای باغ‌های درجه‌دو و عملیات جایگزینی نهال در باغ‌های درجه سه از برنامه‌هایی به شمار می‌رود که سازمان جهاد کشاورزی مازندران آن را پیگیری می‌کند.

یک باغدار در این زمینه گفت: در سال ۱۳۳۸ اولین کاشت مرکبات را در زمین‌های به مساحت ۶۰ هزار مترمربع آغازشده که ترکیبی از پیوند‌های متنوع روز آن زمان بود، مسیر و زمان سالم‌سازی این درختان فرسوده از سال‌های بعد آغاز و ترمیم سازی کردیم و توانستیم از این باغ بهره‌برداری اقتصادی مفیدی داشته باشیم.

این باغدار موفق میاندورودی ادامه داد: بعد از اصلاح و نوسازی باغ‌های قدیمی بعد از ۵ سال هم‌اکنون پرتقال‌های تولیدی خود را به دلیل کیفیت بالا و یکدست به کشور‌های حوزه قفقاز و روسیه صادر کرده است.

یکی از باغداران روستای زرگر باغ ساری هم گفت: حدود هفت سال قبل تصمیم به نوسازی باغ قدیمی و آسیب‌دیده آبا و اجادی اش که در سال‌های گذشته به دلیل بارش سنگین برف و یخبندان و آفت دچار خسارت شده بود و مقاوم نبودند کرد و ارقام جدیدی داخل باغ کاشت و امسال در هر هکتار ۲۴ تن مرکبات برداشت کرده است.

باغدار دیگری روستای زرگر باغ که به دلیل سرما و یخبندان آذرماه سال ۹۵ اقدام به کاشت درختان مقاوم به سرما کرده بود این روز‌ها مشغول چیدن مرکبات است، گفت: بعد از اصلاح و نوسازی باغ‌های خسارت‌دیده هم‌اکنون پرتقال با کیفیت، یکدست، یک‌شکل کرده‌ام.

او افزود: این نهال پیوندی کاشته در باغ مرکبات مقاومت بالایی در برابر سرما و آفت دارد.

جوان‌سازی باغ‌های قدیمی مرکبات مازندران با پرداخت تسهیلات میلیونی

جهاد کشاورزی استان مازندران نیز برای اصلاح باغ‌های فرسوده مرکبات و جایگزینی درختان جوان با درختان قدیمی و آسیب‌دیده طرح نوسازی باغ‌های فرسوده را آغاز کرده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۲۵ درصد از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان باغ‌های درجه سه یا قدیمی یا به دلی سرمازدگی و یخبندان دچار آسیب و زوال است.

هادی ایزدی افزود: برای ساماندهی احیا و نوسازی هر هکتار باغ فرسوده مرکبات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران بسته به نوع عملیات اصلاح و نوسازی باغ‌های مرکبات میزان تسهیلاتی که پرداخت می‌کند از ۱۰ میلیون تومان در هر هکتار شروع می‌شود و تا ۳۰ میلیون در هر هکتار قابل پرداخت است.

ایزدی گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۵ هزار هکتار از باغات مرکبات مازندران فرسوده است و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد و قرار است امسال بیش از ۳ هزار هکتار بازسازی شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: با جایگزینی باغ‌های فرسوده به‌طور میانگین از هر هکتار باغ مرکبات سالانه ۲۵ تا ۳۰ تن انواع مرکبات برداشت شود.

معرفی ارقام مقاوم به سرما و آفت

مرکز تحقیقات مرکبات کشور در رامسر هم برای اجرای بهتر طرح ارقام مقاوم به سرما و تغییرات اقلیمی را به باغداران معرفی می‌کند.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور در رامسر گفت: ارقام جدیدی از نارنگی را در سال جاری دو رقم نارنگی زرین و نارین را به باغداران شمال معرفی کردیم.

مرتضی گل محمدی افزود: ارقامی که علاوه بر مقاومت در برابر سرما و بیماری از خاصیت بازار پسندی خوبی برخوردار است، این دو رقم از سال‌های آینده وارد چرخه تولید و بازار مصرف می‌شود.

دو بازوی اجرای اصلاح و نوسازی باغ‌های فرسوده

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم با بیان اینکه پرداخت تسهیلات، تحقیقات و معرفی ارقام جدید به باغداران دو بازوی اجرای این طرح در مازندران است، گفت: باغی که عملیات اصلاح و جایگزینی انجام شود هم میزان عملکردش افزایش خواهد یافت حتی از میانگین تولیدی استان در هر هکتار نیز دو برابر تا سه برابر افزایش می‌یابد.

مولایی با بیان اینکه میانگین تولید مرکبات در هر هکتار ۲۴ تن است، افزود: با اصلاح و نوسازی باغ‌های فرسوده و آسیب‌دیده در هر هکتار حداقل ۲۰ تن محصول بیشتر می‌شود برداشت کرد این یعنی از ۳۵ هزار باغ قدیمی استان به میزان ۷۴۰ هزار تن چیزی حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن میوه می‌شود برداشت کرد.

مولایی گفت: بیش از ۳۵ هزار هکتار باغ فرسوده مرکبات در مازندران وجود دارد که با نوسازی و جایگزینی آن می‌توان محصول با کیفیت‌تر، یکدست و مقاوم سرما در استان خواهیم داشت.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد