hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی بهشت معادن شرق کشور

خراسان جنوبی بهشت معادن شرق کشور

خراسان جنوبی با دارا بودن ۵۸۹ معدن به‌عنوان بهشت معادن شرق کشور نام‌گذاری شده است و می‌توان از ظرفیت این معادن برای توسعه این استان استفاده کرد. ۸۵ معدن گرانیت ، ۳۵ معدن مرمریت ۱۵ معدن تراورتن، ۱۱۰ معدن بنتونیت ، ۲۵ معدن ذغالسنگ، ۱۶ معدن کائولن ،۱۶ معدن کرومیت ، ۶ معدن کلسیت ، ۲ معدن گچ و ۹ معدن گچ خاکی تنها بخشی از ظرفیت‌های معدنی این استان است.

استاندار جدید خراسان جنوبی در این زمینه گفت:این پتانسیل‌های معدنی می‌تواند منطقه را به عسلویه معدنی ایران تبدیل کند.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به اینکه در راستای فعال‌سازی معادن موجود و نیز جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای توسعه فراورده‌های معدنی، اقداماتی ارزشمند به انجام رسیده است گفت: این معادن گنج‌های پنهان‌شده در دل کویرند که با سرمایه‌گذاری در بحث فرآوری، جلوگیری از خام فروشی، توسعه خواهد یافت.او گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن مس، ۷ میلیون تن منیزیت، ۵۰۰ هزار تن خاک‌های صنعتی و ۶ میلیون تن پتاس قابل استحصال در استان شناسایی‌شده است.

معتمدیان ، زغال‌سنگ را هم یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های معدنی استان معرفی کرد و گفت: بالغ‌بر ۷۰ درصد زغال‌سنگ کشور در خراسان جنوبی وجود دارد. ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخایر شناسایی‌شده قطعی است و هفت میلیارد تن هم ذخایر احتمالی زغال‌سنگ در استان وجود دارد که ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری است. بگفته استاندار خراسان جنوبی بهمن‌ماه سال جاری بیش از ۹۰ محدوده معدنی در استان را برای انجام مطالعات اکتشافی سرمایه‌گذاران  به مزایده گذاشته خواهد شد.

داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی هم در خصوص ظرفیت معدنی معتقد است که بخش صنعت و معدن یکی از محور‌های توسعه این استان محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری در این حوزه  و رفع محدودیت‌های، چون  خطوط انتقال برق، آب و راه‌های ارتباطی ریلی می‌توان به استانی صنعتی تبدیل شویم.

خام‌فروشی را بد تعریف کرده‌ایم

خام فروشی همواره از ایرادات نخبگان به بخش معدن خراسان جنوبی بوده است. سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند و درمیان و خوسف از منتقدان همیشگی این «خام فروشی» بوده است. از نگاه او خام فروشی در معادن استان وجود دارد و مواد غنی معدنی مانند سنگ ، فلزات، خاک‌های صنعتی به خارج استان و حتی کشور صادر می‌شود و در آنجا فرآوری می‌شود.

او ادامه داد: اگر بخواهیم فرآوری در استان صورت گیرد باید مشوق‌هایی باشد و زیرساخت‌هایی چون راه آن تأمین شود زیرا معادن بدون راه‌آهن رونق لازم را ندارد و از سوی دیگر باید تلاش کرد تا سرمایه‌گذاران را به‌سوی استان سوق داد.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در استان هم در دیدارهای مختلف خود با مسئولین استانی و کشوری انتقاد خود را بر خام فروشی مواد معدنی بیان کرد. او در ۱۷ آبان ۹۷سال هم در دیدار با معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز گفت: خام فروشی مواد معدنی در این استان دردی از معیشت مردم دوا نمی‌کند و بر همین اساس جلوی عده کمی که برخی از سرمایه‌ها را در دست می‌گیرند باید قاطعانه گرفته شود.

بااین‌حال محمدی عضو خانه معدن استان معتقد است مسئله خام‌فروشی در مورد مواد معدنی مختلف، متفاوت است و نمی‌شود به‌یک‌باره برای همه مواد معدنی یک حکم ثابت و یکسان در مورد خام‌فروشی صادر کرد.

به گفته او نمی‌توان جلوی صادرات هر ماده معدنی را گرفت. چراکه داخل برای همه مواد معدنی ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی وجود ندارد و ناگزیر هستیم که به‌صورت خام به کشورهای دیگر صادر کنیم. همان‌گونه که برخی از سنگ‌های معدنی از استان‌های خراسان رضوی ، کرمان  و یزد به استان ما وارد و در کارخانه شهرک صنعتی بیرجند فرآوری می‌شود.

محمدی درعین‌حال با اشاره به اینکه باید در کنار واردات به فکر تولید هم باشیم گفت: اگر زمینه و توان فرآوری محصولات معدنی در کشور و حتی استان وجود داشته باشد، می‌توان فرآوری و ارزش‌افزوده بیشتری روی مواد ایجاد و سپس آن را صادر کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد