hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| آینده روشن انرژی خورشیدی

همدان| آینده روشن انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است. این انرژی همانند سایر انرژی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته و… تبدیل شود. در سال‌های اخیر از ظرفیت انرژی خورشیدی بیش‌ازپیش استفاده‌شده و یزد نیز در این زمینه پیشتاز است. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در همین خصوص با اشاره به اینکه تلفات انرژی برق در استان همدان در اوایل انقلاب ۲۴ درصد بوده است، گفت: در حال حاضر این میزان به ۱۰.۵۷ رسیده و تلفات انرژی برق در استان نسبت به اوایل انقلاب کاهش ۱۴ درصدی دارد و برنامه‌ریزی به نحوی است که تلفات برق استان همدان تا پایان سال جاری به ۱۰.۲ درصد برسد.

محمدمهدی شهیدی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب ۸۶ هزار مشترک برق در استان همدان وجود داشت، اظهار کرد: این تعداد به ۷۳۶ هزار مشترک رسید که در مقایسه با اوایل انقلاب ۹ برابر شده است.

او بابیان اینکه در سال ۵۷ حدود ۹۴ روستای استان همدان از نعمت برق برخوردار بودند، بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد روستاهای استان همدان شامل یک هزار و ۷۱ روستا به شبکه برق متصل شده‌اند.

او با اشاره به اینکه مصرف انرژی در سال ۵۷ در استان همدان ۱۴۶ میلیون کیلووات ساعت بود، عنوان کرد: در پایان سال گذشته ۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون کیلووات ساعت انرژی در استان همدان مصرف‌شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان بابیان اینکه در سال ۵۷ حدود ۵۹ میلیون کیلووات ساعت برق به بخش کشاورزی اختصاص داده‌شده است، گفت: در سال ۵۷ در استان ۶۵ حلقه چاه کشاورزی از برق استفاده می‌کردند اما در پایان سال گذشته شش هزار و ۵۸۲ حلقه چاه یک میلیارد و ۷۶۶ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند.

شهیدی همچنین به ظرفیت پست‌های توزیع برق استان همدان اشاره و بیان کرد: در اوایل انقلاب ظرفیت پست‌ها ۱۷۴ مگاولت آمپر بود اما در حال حاضر ظرفیت پست‌های توزیع برق استان همدان به ۲۲۵۵ مگاولت آمپر رسیده و ۱۳ برابر افزایش‌یافته است.

او با تأکید بر اینکه خودباوری و اعتمادبه‌نفس در صنعت برق از دستاوردهای مهم ۴۰ ساله صنعت برق در کشور است، اظهار کرد: درگذشته تأسیسات برق از سوی شرکت‌های خارجی تولید می‌شده اما از سال ۷۴ عمده این تجهیزات از سوی متخصصان داخلی تولید و به بهره‌برداری رسیده که نشان‌دهنده توانایی بالای کشور است.

۶۵ درصد انرژی برق توسط بخش خصوصی تولید می‌شود

شهیدی صادرات خدمات مهندسی برق در حوزه خاورمیانه را نیز یکی از دستاوردهای مهم انقلاب برشمرد و بابیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد انرژی برق توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، به ویژگی شاخص اقدامات انجام‌شده در این بخش اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب بیشتر بحث مصرف مطرح بود اما در پایان سال ۹۶، ۳۸ درصد از مصرف در بخش کشاورزی و ۱۱ درصد در بخش تولید قرار گرفت.

او گفت: درمجموع در استان همدان حدود ۵۰ درصد از بخش مصرفی در بخش تولید است که برای کشور ازنظر ارزش‌افزوده مفید خواهد بود و علاوه بر آن انرژی تنها در بخش غیرمولد استفاده نمی‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان به نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و بابیان اینکه با افتتاح طرح‌های در دست اجرا تعداد نیروگاه‌های خورشیدی تولید برق استان به ۶ نیروگاه افزایش می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان همدان به ۴۵.۵ مگاوات افزایش می‌یابد.

شهیدی بابیان اینکه ۷ میلیون یورو توسط بخش خارجی در هرکدام از این نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است، عنوان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی «باباطاهر» در شهرستان فامنین، «بشیک تپه» و «شهدای همدان» در شهرستان کبودرآهنگ و «بوعلی» در شهرستان همدان چهار نیروگاهی هستند دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

او همچنین از بهره‌برداری یک نیروگاه تولید برق سی. اچ. پی (تولید هم‌زمان برق و گرما) خبر داد و افزود: این نیروگاه نیز در شهرک صنعتی کبودرآهنگ ساخته‌شده است.

آینده بسیار خوبی در انتظار انرژی خورشیدی است

کارشناس برق استان همدان در خصوص مزایای استفاده از انرژی خورشیدی با بیان اینکه این انرژی انعطاف‌پذیر است به این معنا که هرکجا نیازی به استفاده از انرژی باشد وجود دارد، گفت: همدان از روزهای آفتابی در طول سال برخوردار است و این امر بیانگر پتانسیل بالای انرژی خورشید در استان است.

ژاله قادری بابیان اینکه سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید انرژی از طریق دستگاه‌های فتوولتائیک درگذشته بالابود ولی در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی و ارزان‌سازی سرمایه‌گذاری درزمینهٔ انرژی خورشیدی اقتصادی است، گفت: آینده بسیار خوبی در انتظار انرژی خورشیدی است.

او با بیان اینکه در همدان زمین‌هایی با وسعت زیاد وجود دارد که ظرفیت کشاورزی ندارند و می‌توان در این مناطق از انرژی خورشیدی بهره برد، گفت: از انرژی خورشیدی می‌توان در صنایع هم استفاده کرد و حتی در روستاها و مناطق دورافتاده که برق‌رسانی به آن‌ها کار دشواری است با این سیستم به‌راحتی برق‌رسانی ممکن است.

او بابیان اینکه یکی از مزایای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی این است که می‌توان به‌صورت پراکنده نیروگاه‌هایی با ظرفیت کم ایجاد کرد که برق تولیدی از آن‌ها به شبکه ارسال و از طریق شبکه به دست مصرف‌کننده برسد، گفت: نباید از این ظرفیت خدادادی غافل شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد