hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > فوتبال ما به اهداف و افکار جدیدی نیاز دارد

فوتبال ما به اهداف و افکار جدیدی نیاز دارد

تیم ملی فوتبال ایران با شکست 3 بر صفر مقابل ژاپن وداع تلخی با جام ملت‌های آسیا داشت. به اعتقاد کارشناسان، این تیم شانس بالایی برای شکستن طلسم 43 ساله قهرمانی در جام ملت‌ها داشت و همه بر این باور بودند که ایران با جام قهرمانی مسابقات را به پایان می‌رساند اما این اتفاق نیفتاد و رؤیای تیم ملی محقق نشد. بازیکنان تیم ملی در این دیدار اشتباهات زیادی داشتند.
تیم ملی فوتبال ایران با شکست 3 بر صفر مقابل ژاپن وداع تلخی با جام ملت‌های آسیا داشت. به اعتقاد کارشناسان، این تیم شانس بالایی برای شکستن طلسم 43 ساله قهرمانی در جام ملت‌ها داشت و همه بر این باور بودند که ایران با جام قهرمانی مسابقات را به پایان می‌رساند اما این اتفاق نیفتاد و رؤیای تیم ملی محقق نشد. بازیکنان تیم ملی در این دیدار اشتباهات زیادی داشتند. یکی از این اشتباهات مسلم در صحنه گل اول سامورایی‌ها بود، در آن صحنه بازیکنان تیم ملی توپ را رها و به داور اعتراض کردند. امید نمازی سه سال به عنوان دستیار در تیم ملی حضور داشت و شاید او یکی از بهترین افرادی باشد که بتواند در مورد نکاتی که کی‌روش پیش از برگزاری مسابقات به بازیکنان تأکید می‌کرد، صحبت کند.
دستیار کی‌روش در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در مورد باخت تیم ملی به ژاپن به خبرنگار «ایران» گفت: «تیم ملی همانند دیدارهای گذشته بازی را خیلی خوب آغاز کرد و در یک صحنه نشان داد که می‌تواند برای ژاپنی‌ها خطرساز شود. در آن صحنه سردار آزمون، مهاجم تیم ملی موقعیت باز کردن دروازه ژاپن را داشت اما گلر این تیم با هوشیاری توپ سردار را دفع کرد.»
امید نمازی درخصوص گل اول بازی بیان داشت: «تیم ملی بعد از دریافت گل اول تمرکز خود را از دست داد و پس از آن گل بود که ژاپن کاملاً بر بازی سوار شد. ما راه گلزنی به ژاپن را بلد نبودیم و این موضوع باعث شد  نتوانیم گل‌های خورده را جبران کنیم و در نهایت با اختلاف 3 گل از این تیم شکست خوردیم.»
بازیکنان تیم ملی در بازی با ژاپن به هر سوت داور اعتراض می‌کردند و در صحنه گل اول هم این اتفاق افتاد و مدافعان تیم ملی توپ را رها کردند تا تاکومی مینامینو، بازیکن ژاپن از فرصت استفاده کند و با ارسال خود زمینه‌ساز گل اول بازی باشد. او درخصوص اعتراض بازیکنان افزود: «لیگ ایران بازیکنان خوبی پرورش می‌دهد اما شیوه پرورش بازیکنان به هیچ وجه صحیح نیست. لیگ ما مشکلاتی دارد که یکی از این مشکلات اعتراض بیش از حد بازیکنان به داوران است.»
این مربی فوتبال با اشاره به این موضوع که مشکل ما فرهنگی است، گفت: «باید در سنین پایین‌تر بازیکنان را آموزش بدهیم و روی بازیکنان کار کنیم. متأسفانه ما فقط به دنبال چراها هستیم و این را در نظر نمی‌گیریم که سطح و کلاس ژاپنی‌ها بالاتر از فوتبال ماست که این موضوع هم از رده‌های پایه شروع می‌شود. آنها امکانات و مربیان بسیار خوبی دارند و از این امکانات به نحو احسن استفاده می‌کنند و بازیکنان خود را بخوبی از رده پایین آموزش می‌دهند.»
او با اشاره به این موضوع که اکثر بازیکنان ژاپن لژیونر هستند، بیان داشت: «حدود 15 بازیکن ژاپن لژیونر هستند، البته آنها در لیگ‌های درجه دو بازی نمی‌کنند و بازیکنان این تیم در بوندس‌لیگا و لیگ‌های معتبر دیگری حضور دارند. آنها علاوه بر آموزش خوب در کشور خودشان در لیگ‌های معتبر به تجربه می‌رسند و با آن تجربه در تیم ملی حضور می‌یابند که نتیجه آن می‌شود شکست دادن تیم ایران در جام ملت‌ها.»
نمازی که حدود چهار سال پیش به عنوان دستیار در کنار کی‌روش بود، در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان حضور شما در تیم ملی کی‌روش بر اعتراض نکردن بازیکنان به داور تأکید داشته است، گفت: «کی‌روش این موضوع را تأکید می‌کرد و به بازیکنان می‌گفت که شما تنها تمرکزتان بر بازی باشد و بجز این، به موضوع دیگری فکر نکنید.»
این مربی فوتبال ادامه داد: «حقیقتاً مشکل ما به مربی تیم برنمی‌گردد. حتی مربیان بزرگ دنیا هم کنار خط می‌آیند و نسبت به سوت داور معترض می‌شوند، این مسأله‌ای عادی در فوتبال است. مربیان با این کار به دنبال این هستند تا امتیاز مثبتی از داور بازی بگیرند و بازیکنان وظیفه‌شان این است که تنها با تمرکز بالا بازی کنند نه اینکه نسبت به هر سوت داور معترض باشند.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا اختلاف ما با فوتبال ژاپن 3 گل است؟ افزود: «شاید اختلاف ما 3 گل نباشد اما فوتبال ما اختلاف محسوسی با ژاپن دارد. ژاپنی‌ها در بازی با ما درصد مالکیت توپ‌شان بیشتر از ما بود و ما تنها به دنبال این بودیم که با ارسال توپ‌های مستقیم به پشت دفاع حریف، سردار آزمون را صاحب توپ کنیم در صورتی که ژاپنی‌ها با ارائه یک بازی منطقی و چند پاس به دروازه ما می‌رسیدند.»
نمازی ادامه داد: «متأسفانه این فلسفه در فوتبال باشگاهی ما هم وجود دارد و اکثر تیم‌های باشگاهی تنها به دنبال این هستند که با ارسال مستقیم مدافعان به تک‌مهاجم‌شان گلزنی کنند. ما برای آموزش باید از فوتبال پایه شروع کنیم و فوتبالیست‌های نوجوان‌مان را با فوتبال مدرن آشنا کنیم. ما در جام ملت‌ها تنها با یک شیوه بازی کردیم و تنها فرق بازی ما نسبت به بازی‌های گذشته این بود که ما با احتیاط بیشتری مقابل ژاپن ظاهر شدیم. بازیکنان ما ژاپنی‌ها را از زمین خودشان پرس نکردند. ما می‌توانستیم با پرس از زمین حریف به گل برسیم ضمن اینکه تنها موقعیت خوب ما در مقابل ژاپن با پرس کردن به دست آمد.»
دستیار کی‌روش در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در پاسخ به این سؤال که آیا با جدایی کی‌روش موافق هستید؟ بیان داشت: «من اعتقاد دارم که کی‌روش برای تیم ملی زحمات زیادی کشید اما هر مربی‌ای یک زمانی باید از تیم برود و فکر می‌کنم که الان زمان جدایی کی‌روش است. کی‌روش هشت سال زمان داشت و این زمان زیادی بود. فوتبال ما به اهداف و افکار جدیدی نیاز دارد. البته در صورتی که ما نتوانیم مربی بهتری بیاوریم بهتر است کارمان را با کی‌روش ادامه دهیم.»
البته دیروز صحبت‌هایی درخصوص مذاکره با مربیانی مثل زیدان، مورینیو و کلینزمن برای جانشینی کی‌روش مطرح شد. او درخصوص این موضوع افزود: «باید واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم. ما باید ببینیم که از نظر مالی توان جذب این مربیان را داریم یا خیر. با مشکلات ارزی‌ای که کشور ما دارد، جذب این مربیان غیرممکن است. زیدان با کمتر از 100 میلیون دلار در سال کار نمی‌کند. گزینه‌های مطرح شده در مورد جانشینی کی‌روش دور از واقعیت است.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد