hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ساخت واکسن برای «طاعون»/ واکسن بر اساس پلتفرم آسترازنکا ساخته می‌شود

ساخت واکسن برای «طاعون»/ واکسن بر اساس پلتفرم آسترازنکا ساخته می‌شود

دانشمندان در حال آزمایش واکسن علیه بیماری طاعون بر اساس فناوری واکسن کووید 19 شرکت آسترازنکا هستند.
به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان در حال آزمایش واکسن علیه بیماری طاعون بر اساس فناوری واکسن کووید ۱۹ شرکت آسترازنکا هستند.
طاعون یک بیماری واگیر عفونی مشترک بین انسان و حیوان با عامل باسیل یرسینیا پستیس (Yersinia pestis) نیز است. عامل این بیماری در سال ۱۸۹۴، پس از سال‌ها پژوهش الکساندر یرسین در انستیتو پاستور کشف شد. این بیماری بسیار خطرناک بارها در طول تاریخ باعث بحران‌های شدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده‌ است.
طاعون همچنان در مناطق روستایی آفریقا، آسیا و آمریکا منجر به مرگ افراد می‌شود؛ از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در جهان ۳۲۴۸ مورد وجود داشته که شامل ۵۸۴ مورد مرگ است.
محققان در حال آزمایش یک واکسن بر اساس پلت فرم استفاده شده در واکسن  آسترازنکا بر روی ۴۰ بزرگسال سالم هستند؛ واکسن آسترازنکا، از روشی شناخته شده و قدیمی استفاده می‌کند و یک ویروس سرماخوردگی بی ضرر (آدنوویروس) را به صورت ژنتیکی ویرایش می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را نسبت به ویروس کرونا تحریک کند.
محققان گروه واکسن آکسفورد اعلام کرده‌اند که بر اساس واکسن ویروس کرونا، واکسنی را علیه طاعون آزمایش می‌کنند؛ این آزمایش 40 بزرگسال سالم را برای ارزیابی هرگونه عوارض جانبی احتمالی و تعیین میزان القای آنتی بادی محافظ و پاسخ سلول‌های T تحت نظر قرار می‌دهد.
اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد و محقق ارشد آزمایشات واکسن کووید ۱۹ می‌گوید: همه گیری ویروس کرونا، اهمیت واکسن‌ها را برای دفاع از جمعیت در برابر تهدیدات ناشی از باکتری ها و ویروس‌ها نشان داده است. طاعون در طی هزاره‌های گذشته در چندین موج هولناک جهان را تهدید کرد و حتی امروز نیز شیوع بیماری‌ها باعث برهم زدن جوامع می‌شود.
انتهای پیام/
امتیاز: (از رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد