hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حال اصفهان خوب نیست/ مرز ۲ هزار بیمار شکسته شد

حال اصفهان خوب نیست/ مرز ۲ هزار بیمار شکسته شد

حال اصفهان خوب نیست، مرز بستری ۲ هزار بیمار کووید در بیمارستان ها درحال شکسته شدن است و دورنمای بحرانی برای موج پنجم کرونا در اصفهان پیش بینی می شود، درحالی که مدیریت کنونی هیچ کمکی به کنترل بیماری نمی کند و این موضوع در هفته های آینده وضعیت فاجعه باری برای استان به بار می آورد.
آرش نجیمی-سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز (شنبه-۲ مردادماه) با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وضعیت استان اصلا خوب نیست و شرایط به سرعت در حال عبور از بحران است، با این شیب صعودی بیماری در استان ممکن است از رکوردهای پیک چهارم هم عبور کنیم و با تعداد بیمارانی مواجه شویم که قادر به ارائه خدمات به آنها نیستیم.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد بیمارانی که با آن مواجه شدیم مربوط به موج چهارم کرونا بود، گفت: ۲۹ فروردین ماه تعداد بیماران بستری در روز به ۴۴۰ بیمار رسید و ۳ اردیبهشت ماه در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم. درحال حاضر بیش از ۳۶۰ بیمار بستری در روز داریم و تعداد کل بستری ها از ۲ هزار بیمار گذشت.
چند روز تا تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی اصفهان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با روند پرشتاب بیماری در استان احتمالا تا ۷ روز آینده رکورد بیماران بستری در روز و مجموع بیماران بستری در بیمارستان ها را پشت سر می گذاریم، افزود: آستانه تاب آوری بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۳ هزار بیمار است و بعد از آن حتی ارائه خدمات به بیماران کووید مختل می شود.
وی در مورد وضعیت کنونی بیمارستان های اصفهان گفت: ابتدا قرار بود ۵۰ درصد از ظرفیت بیمارستان الزهرا(س) به کووید اختصاص داده شود اما با روند انفجاری بیماران صد در صد از ظرفیت این بیمارستان به بیماران کووید اختصاص داده شد که به سرعت درحال تکمیل است. همچنین ظرفیت بیمارستان امین نیز درحال تکمیل است.
نجیمی ادامه داد: هم اکنون بخشی از ظرفیت بیمارستان های شریعتی و غرضی به بیماران کووید اختصاص داده شده و بیمارستان خورشید و بقیه بیمارستان های خصوصی و خیریه نیز براساس سهمیه تعیین شده بیماران را پذیرش می کنند.
وی با تاکید براینکه دورنمای پر شدن ظرفیت تخت های بیمارستان در اصفهان خوب نیست، گفت: اضافه شدن روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ بیمار جدید باعث می شود ظرف هفته آینده از ظرفیت پذیرش ۳ هزار تخت پذیرش بیمارستانی عبور کنیم و به شرایط بحرانی برسیم.
بستری ۳۵ کودک در بیمارستان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۵ بیمار مبتلا به کووید در بیمارستان بستری هستند، گفت: متاسفانه ۱۰ کودک در آی سی یو بستری هستند.
وی با بیان اینکه موج پنجم بلندترین موج کرونا است که تا نیمه مرداد سیستم بهداشت و درمان استان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: نگرانی اصلی این است که با وجود اینکه این موج بلندتر و شرایط بحرانی تر است، رعایت پروتکل های بهداشتی و مدیریت با موج های نیز متفاوت از موج های قبلی است. البته در موج های قبلی نیز به جز تعطیلی اصناف، اتفاق دیگری به عنوان قرنطینه در سطح جامعه احساس نمی کردیم، در نتیجه اصناف احساس می کردند فقط آنها پاسخگوی این شرایط و متضرر می شوند چون محدودیت ها در هیچ جای دیگری رعایت نمی شد و همین موضوع باعث نارضایتی می شد.
مدیریت رها شده بیماری در جامعه
نجیمی با بیان اینکه در این موج عملا همراهی اصناف را نداریم، گفت: به نوعی مدیریت رها شده از نظر کنترل بیماری در سطح جامعه داریم و هیچ متولی برای رعایت قرنطینه در سطح استان وجود ندارد، تصمیمات در حد صورتجلسات ابلاغ می شوند، اما تصمیماتی که باعث کاهش روند بیماری در جامعه شود نداریم.
تعداد تخت ها و توان همکاران ما محدود است
وی خاطرنشان کرد: شاهد موج زیاد بیماران کووید در استان هستیم که در حد توان به آنها خدمات ارائه می شود اما با این مدیریت و همراهی همه بخش ها و نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی بیش از این نمی توانیم کاری کنیم. تعداد تخت های بیمارستان و توان همکاران ما محدود است و اگر شرایط به همین صورت پیش رود هفته آینده افرادی که اکنون هیچ اقدامی نمی کنند و حتی از تشکیل جلسه خودداری می کنند باید پاسخگو باشند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با پیش بینی فاجعه ای که دو هفته دیگر اتفاق می افتد، گفت: همه باید پاسخگوی عدم ارائه خدمات به بیماران کووید باشیم، چراکه با این کارخانه بیماری که در اثر قرنطینه نشدن شهر اصفهان اتفاق افتاده، سیستم درمان نمی تواند پاسخگو باشد.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۲ هزار و ۲۱ بیمار بستری امروز در بیمارستان های استان، هزار و ۳۲۶ بیمار یعنی  ۶۵ درصد بیماران فقط مربوط به شهر اصفهان است، گفت: متاسفانه کج سلیقگی و مدیریت اشتباه در بازگشایی آب، ترددها و عدم قرنطینه کامل برای زمان محدود در همه شهر باعث شد چنین اتفاقی رقم بخورد، این درحالی است که از ابتدای بیماری تاکنون قرنطینه محدود به اصناف شده و به هشدارها توجهی نشده است.
پوشش ۲.۶ درصدی واکسیناسیون نوبت دوم
نجیمی پیرامون وضعیت واکسیناسیون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: تاکنون ۴۹۰ هزار نفر یک دوز واکسن و ۱۳۴ هزار نفر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. پوشش واکسیناسیون نوبت اول ۱۰ درصد و پوشش واکسیناسیون نوبت دوم ۲.۶ درصد است.
وی با بیان اینکه از گروه سالمندان بالای ۶۰ سال در استان ۶۱ درصد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، تاکید کرد: فعلا نباید انتظار ایمنی از طریق واکسیناسیون برای کنترل اپیدمی در جامعه را داشته باشیم.
مثبت شدن تست یک نفر از هر دو بیمار علامت دار
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه شرایط بحرانی و شیوع ویروس در روزهای اخیر بالا رفته، گفت: هم اکنون از هر دو فرد دارای علائم بیماری، تست یک نفر مثبت می شود که نشان دهنده شیوع بالای بیماری است.
وی بار دیگر با تاکید براینکه مدیریت کنونی هیچ کمکی به کنترل بیماری نمی کند، تاکید کرد: این رها شدگی در هفته های آینده وضعیت فاجعه باری برای استان به بار می آورد که امیدواریم مسئولان استان پاسخگوی عملکرد و فعالیت این دوره باشند.
نجیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد در آمار مرگ و میر بیماران نیز گفت: به مرور تعداد بیماران بدحال درحال افزایش است و از ۱۵۰ بیمار بدحال در هفته قبل به بیش از ۲۵۰ نفر رسیده، به دنبال آن موارد فوت افزایش پیدا می کند. با این وجود پوشش واکسن سالمندان باعث شده تعداد بیماران بدحال در این گروه سنی کم شود، هرچند روند افزایشی و رو به بالای بیماری در آینده ممکن است بر افزایش مرگ و میرها اثر بگذارد و با افزایش بی رویه بیماران موارد فوت هم افزایش یابد.
وی اضافه کرد: هنوز خدمات باکیفیت در بیمارستان ها ارائه می شود اما اگر تعداد بیماران از حدی گذشت توان کادر درمان و بیمارستان کاهش می یابد و این موضوع نیز می تواند بر مرگ و میر بیماران اثر بگذارد.
ویروس قوی تر و رعایت پروتکل های بهداشتی ضعیف تر شده است
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ویروس های مختلف از نظر پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی تفاوتی با یکدیگر ندارند، گفت: قدرت ویروس افزایش یافته اما متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی نیز کاهش یافته است، به طوری که هرچقدر ویروس قوی تر شده، رعایت پروتکل ها ضعیف تر شده است.
وی با بیان اینکه قدرت انتقال کرونای دلتا افزایش یافته اما قدرت بیماری زایی و مرگ و میر آن تغییری نکرده، گفت: هنوز جمعیت زیادی مبتلا نشده، واکسن نگرفته و یا ممکن است مستعد ابتلای مجدد باشند، بنابراین تا زمانی که این گروه ها وجود دارد خطر کرونا نیز وجود دارد.
پیشنهاد ما قرنطینه کامل استان بود
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، گفت: پیشنهاد ما قرنطینه کامل شهر و استان بود، چیزی که در هیچ کدام از موج ها اتفاق نیفتاد اما پیشنهاد ما سکون نسبی جمعیت در استان برای مدتی است که در همه کشورها ثابت شده جلوی انتقال بیماری را می گیرد، البته متاسفانه این پیشنهاد در ستاد ملی کرونا پذیرفته نشد.
وی با اشاره به همزمان شدن مدیریت بد با شروع موج پنجم که احتمال داده می شد موج سنگینی باشد، گفت: مدیریت در موج پنجم نه تنها جدی نبود، بلکه حتی جدیت قبلی را ندیدیم. حداقل مسئولان نباید غفلت کنند چون ممکن است مردم خسته شده باشند اما عادی انگاری مردم نباید در مسئولان هم اتفاق افتد.
عزم جدی برای جلوگیری از بیماری وجود ندارد
نجیمی با بیان اینکه استان وضعیت خوبی ندارد و مدیریت کرونا در موج پنجم نیز رها شده است، گفت: هیچ عزم جدی برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از این روند بیماری وجود ندارد و دورنمای بحرانی برای موج پنجم پیش بینی می شود.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد پیشنهاد فعلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قرنطینه بین ۱۰ تا ۱۴ روز به معنای واقعی می تواند بر کنترل موج کووید اثر بگذارد، البته سکون کامل جمعیت یعنی چیزی که فقط ۲ روز به معنی واقعی در تعطیلات فروردین ۹۹ تجربه کردیم، اما بقیه روند فرسایشی بود که جز ضرر برای اصناف، تاثیر محدودی داشت. یکی از بیشترین مشاغل درگیر بانک ها بودند که در اوج قرنطینه باز بودند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه مدیریت غیر هوشمند به جای هوشمند اتفاق افتاده است، بار دیگر خاطرنشان کرد: حال اصفهان خوب نیست و مرز ۲ هزار بیمار شکسته شده و به زودی به ۳ هزار بیمار می رسیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد