hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علل پف چشم و روش های درمان آن

علل پف چشم و روش های درمان آن

پف چشم موجب نگرانی در افراد می شود، پف چشم در کودکان و بزرگسالان دلایل مختلفی دارد و می توان با استفاده از چند روش مناسب آن را درمان کرد.

پف چشم هیچ گاه ظاهری زیبا ندارد به خصوص زمانی که شب تا دیر وقت بیدار مانده اید و این پف تا روز بعد ماندگاری دارد. اگرچه این امر قطعا آزار دهنده است اما خبر خوب این جاست که کمی تورم در اطراف چشم نگرانی نخواهد داشت. متخصصین پوست اظهار می دارند که پف چشم بسیار شایع است و گاهی اوقات چشمی پف کرده فقط مربوط به آناتومی شما می شود ( که بیشتر آن ژنتیکی است).

بر اساس گفته متخصصین پوست، فرم ساختار استخوانی صورت از جمله ناحیه ای که کره چشم را نگه می دارد، تعیین می کند که بافت داخل آن از سطح صورت چگونه باشد.

پزشکان توضیح می دهند که برای بیشتر افراد لایه ای از چربی، کره چشم شان را می پوشاند که با گذشت زمان بیشتر چسبیده می شود زیرا عضله ای که آن را به جمجمه متصل می کند، با افزایش سن شل خواهد شد. درنهایت آن لایه چربی، معروف به پف، برجسته تر می شود.

این تغییرات طبیعی از جایی نشات نگرفته اند اما اگر چشمان شما پف بیشتری نسبت به گذشته کرده باشد ممکن است مقصر این امر چیز دیگری باشد که در این قسمت به معرفی آن ها و نکاتی که می توانید برای غلبه به آن استفاده کنید، خواهیم پرداخت.

علت پف چشم

علل و دلایل مختلف پف چشم

1- آلرژی فصلی :

پف چشم یکی از علائم رایج آلرژی های فصلی است. این می تواند به دلیل تب یونجه یا واکنش به غذاها، مواد شیمیایی یا سایر مواد تحریک کننده باشد. هنگامی که آلرژی دارید بدن با ترشح هیستامین آماده به حمله می شود و همچنین در برخی موارد وقتی هیستامین در پوست آزاد می شود باعث ایجاد کهیر و ورم به خصوص اطراف ناحیه چشم خواهد شد.

2- گریه :

پف چشم در نتیجه غدد اشکی چشم می باشد. هنگامی که این غدد اشکی جاری می شوند مایعات (اشک) شورتر و آبکی تر می شوند. اختلاف غلظت نمک بین این اشک ها و بافت های اطراف باعث تورم پلک خواهد شد.

 گریه کردن

3- مشکلات تیروئید :

در بیشتر مواقع پف چشم چیز مهمی نیست اما می تواند عارضه جانبی یک مشکل سلامتی باشد. مبتلایان به برخی از انواع پرکاری تیروئید، چربی دور چشم ضخیمی دارند که باعث پف چشم آنان شده است. پلک های پف کرده همچنین در لوپوس، درماتومیوزیت و سایر بیماری های بافت همبند دیده می شود.

4- بینی کیپ :

هنگامی که سرماخوردگی دارید به طور طبیعی چشم هایتان پف کرده به نظر می رسد زیرا حفره هایی که مایعات را از صورت شما تخلیه می کنند با احتقان سینوس ها مسدود می شوند بنابراین چشم ها به حالت پف دار به نظر می رسند. احتقان مزمن سینوس کمی پیچیده تر است و برای درمان آن بهتر است به متخصص گوش، حلق وبینی مراجعه کنید.

5- تحرک ناکافی :

تحرک کم باعث می شود احتباس مایعات داشته باشید خصوصا اگر بیمار یا آسیب دیده باشید و مجبور باشید مرتبا دراز بکشید؛ در این شرایط مایعات در صورت شما تجمع خواهند یافت. در این حالت بهتر است تا حد ممکن بر روی کمر بخوابید تا مایعات تخلیه شوند. پزشکان پیشنهاد می کنند برای تقویت گردش خون و مایعات از صورت، فعالیتی داشته یا ورزش کنید.

 نداشتن تحرک

6- ورم ملتحمه :

ورم ملتحمه که به آن چشم صورتی نیز گفته می شود، عفونتی است که در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا شایع است و اغلب توسط ویروس، باکتری، مواد حساسیت زا یا مواد تحریک کننده دیگر ایجاد می شود.

7- گل مژه:

عفونتی است که در فولیکول مژه یا غدد اشک ایجاد می شود و به صورت برجستگی های لطیف و قرمزی در لبه پلک های شما ظاهر خواهد شد.

8- التهب مزمن غده پلکی:

این مشکل که شبیه گل مژه است، یک برجستگی کوچک و بی ضرری است که روی پلک های شما ظاهر می شود و عامل آن غدد چربی مسدود شده است.

علل پف چشم

9- سلولیت حدقه چشم :

این التهاب که از سینوس ها پخش می شود بیشتر در کودکان اتفاق میفتد و باعث قرمزی و تورم دردناک پلک و پوست اطراف چشم خواهد شد.

10- تروما :

هنگامی که ترومای کند (بلانت) بر چشم وارد شود باعث می شود تا چشم فشرده شده و خون در زیر ناحیه آسیب دیده تجمع یابد. این مشکل اغلب باعث تورم و تغییر رنگ خواهد شد.

11- بیماری گریوز :

بیماری گریوز که به عنوان تیروئید چشمی نیز شناخته می شود ، یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب چشم می شود. این مشکل اغلب مربوط به تیروئید است.

12- سرطان چشم:

سرطان چشم به ندرت باعث تورم در چشم یا اطراف آن می شود اما با این حال، یک علامت محسوب می شود. سرطان چشم یا لنفوم چشم با تاری دید یا از دست دادن بینایی همراه است و همچنین ممکن است لکه ها یا شاخک هایی را شاهد باشید که به آرامی در میدان دید شما حرکت می کنند.

 دلیل پف چشم

دلایل متداول پف چشم که ممکن است در نظر نگرفته باشید عبارتند از:

سیستم حرارت مرکزی:

افزایش گرمایش مرکزی محیط در زمستان باعث خشک شدن و حساسیت چشم بیش از حد معمول می شود زیرا کمبود آب غشای محیطی در چشم باعث ضخیم شدن و التهاب بیشتر چشم خواهد شد.

کمبود خواب:

خواب بد شبانه می تواند منجر به پف چشم شود زیرا بدن مایعات و سموم را طی شب به طور موثر پاک نکرده است. چنان چه استرس داشته باشید نیز این اتفاق بدتر می شود که باعث تغییر در تعادل نمک بدن شده که در پی آن چشم آب را احتباس کرده و متورم می شود.

 علل پف چشم

مراحل چرخه قاعدگی:

سندروم پیش از قاعدگی نیز می تواند مقصر این امر باشد. در این دوران همان طور که باقی اعضای بدن در چرخه ماهانه نفخ می کنند، چشم شما می تواند آب را نیز احتباس کند و تورم ناشی از عادت ماهیانه معمولا پس از چند روز برطرف می شود.

ناپرهیزی در رژیم غذایی :

چشم ها در برابر بسیاری از تغییرات کوچک در رژیم غذایی آسیب پذیر هستند به عنوان مثال افرادی که غذاهای نمکی زیادی می خورند ممکن است آب را در ناحیه چشم خود احتباس کنند و این امر باعث ایجاد پف چشم می شود. در چاشنی ها، موادغذایی بسته بندی شده، غذاهای منجمد یا کنسروی نمک پنهانی وجود دارد (سدیم اغلب به عنوان ماده نگهدارنده اضافه می شود) بنابراین اعتدال را در مصرف نمک رعایت کنید.

 رژیم غذایی

چگونه می توان از پف کردگی چشم خلاص شد؟

چه به طور طبیعی پف چشم داشته باشید و چه با یکی از مشکلات فوق دست و پنجه نرم کنید، در ادامه این مطلب می توانید با استفاده از راهکارهای ذیل از پف چشمان خود خلاص شوید:

پد ژل خنک کننده ( کمپرس یخ ):

استفاده از کمپرس یخ روی چشم می تواند باعث از بین رفتن برخی از پف ها شود.

کرم های دورچشم کافئین دار:

در واقع هیچ راه حل زیبایی معجزه آسایی برای پیشگیری از پف کردن چشم وجود ندارد اما شما می توانید با کمک برخی از محصولات دور چشم که حاوی کافئین هستند در مقابله با سیاهی چشم قدمی بردارید.

- درما رولر :

درما رولر برای تحریک کلاژن و کاهش چین وچروک و خستگی مناسب هستند. پف زیر پوستی کمی عمیق تر است بنابراین ممکن است فقط روی لایه بالایی پوست کار کند. پزشکان می گویند مراقب باشید تا بیش از حد از این وسیله استفاده نکنید زیرا ضربه زیاد به پوست ممکن است پف بیشتری ایجاد کند.

- استفاده از یک مرطوب کننده جامد :

کانسیلر ها اغلب باعث چین و چروک می شوند بنابراین به عنوان راه حل، یک کرم اسید هیالورونیک خریداری کنید و همانند دیگر کرم های دور چشم زیر کانسیلر استفاده کنید. قبل از استفاده از کانسیلر اطمینان حاصل کنید که از این کرم استفاده کرده اید تا از ایجاد لکه و خطوط ریز پیشگیری کرده باشید. با این روش قسمت زیرین چشمان شما نرم تر خواهد شد.

دلیل پف چشم

استفاده از یک کانسیلر خوب :

بدیهی است که یک کانسیلر پف چشم های شما را برطرف نمی کند اما انتخاب رنگی روشن تر از پوست شما می تواند در کاهش ظاهر پف تفاوتی را ایجاد کند.

خیار :

استفاده از خیار درمانی مشابه اعمال کمپرس یخ می باشد زیرا خیار دارای محتوای آب بسیاری است که خنک کردن آن باعث کاهش پف چشم ها می شود و همانند یک بسته یخی طبیعی عمل می کند. آن ها همچنین یک ماسک عالی برای چشم محسوب می شوند اما توجه کنید قبل از استفاده بسیار سرد نباشند.

به حداقل رساندن مصرف سدیم :

اگر به دلیل آلرژی یا احتباس آب به دلیل هورمونی، چشمانی پف کرده دارید توصیه می شود حدود یک هفته از رژیمی کم نمک پیروی کنید تا احساس تورم کمتری داشته باشید.

مصرف آنتی هیستامین :

اگر پف کردگی چشمان تان به دلیل آلرژی باشد مصرف روزانه آنتی هیستامین می تواند یک ترفند بهبودی باشد. اگر حساسیت های شما در فصول آلرژی شدید است بهتر است از داروهای آلرژی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید.

 علل پف چشم

آیا برای پف کردگی چشمان نیاز به مراجعه پزشک است؟

به طور کلی پف کردگی چشم ها در اثر عوامل آناتومیکی، همراه با عوامل محیطی مانند آلرژی ها یا احتباس مایعات اضافی در سندروم پیش از قاعدگی ایجاد می شوند. به طور معمول آن ها قرار نیست نشانه ای از یک بیماری جدی باشند.

با این وجود پزشکان توصیه می کنند، اگر شک دارید که پف کردگی چشم ها به مسئله تیروئید مرتبط است یا اگر پشت چشم خود درد دارید یا احتباس مایعات غیر طبیعی دارید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

به غیر از این، هر گونه پف دور چشم کاملا طبیعی است و جای نگرانی و خجالت وجود ندارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد