hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گرانی نان در استان کردستان منتفی شد/ دلیل کاهش کیفت نان چیست؟

گرانی نان در استان کردستان منتفی شد/ دلیل کاهش کیفت نان چیست؟

افزایش نرخ نان در کردستان به تصمیمات دولت آینده موکول شده و دولتمردان وعده داده‌اند که هیچ‌گونه افزایش نرخ نانی در استان اتفاق نخواهد افتاد.
 ماده غذایی اصلی که می‌توان در هر وعده غذایی آن را سر سفره‌ هر ایرانی پیدا کرد، نان است. نان به عنوان برکت سفره هر ایرانی از دیرباز تا به امروز سر سفره‌ها خودنمایی کرده اما با این شرایط تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها کم‌کم شاهد کم‌رنگ شدن وجود این ماده غذایی مهم سر سفره مردم هستیم.
در چند سال گذشته افزایش قیمت نان به گونه‌ای در کشور و استان کردستان اتفاق افتاده است که اگر چند سال پیش به هرکس از این افزایش قیمت خبر می‌دادید، قطعا دچار یک شوک بزرگ می‌شد.
قیمت نان در حال حاضر به قدری افزایش یافته که مردم دیگر قدرت خریدشان شاید به آن نمی‌رسد و همین باعث کوچک‌شدن سفره‌های مردم شده است.
حدود دو ماه قبل در کردستان افزایش نرخ نان را به دلیل همسان‌سازی نرخ نان با دیگر استان‌های مجاور داشتیم و همین امر برای مردم استان که اکثرا مردمی کم برخوردار هستند مشکلاتی را از لحاظ اقتصادی به وجود آورد و باعث نارضایتی بیشتر مردم شد که خبرنگاران این رسانه در راستای عمل به رسالت خبری و پیگیری دغدغه‌های مردمی و جلوگیری از افزایش نرخ نان، تاکنون گزارشات مختلفی در این‌باره منتشر و از مسئولان مطالبه‌گری کرده‌اند.
هم‌اکنون نیز صحبت‌هایی از افزایش دوباره نرخ نان  در استان کردستان به گوش می‌رسد و مردم مضطرب از افزایش قیمت نان صحبت می‌کنند!
در همین رابطه به یکی از نانوایی‌های سطح شهر سنندج رفتم تا از چگونگی کیفیت نان و افزایش احتمالی قیمت نان در استان مطلع شوم.
خانم آئینی یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره افزایش مجدد قیمت نان در استان گفت: مردم کردستان مگر چقدر درآمد دارند تا در برابر این همه افزایش قیمت دوام بیاورند.
وی افزود: هر روز که از خواب بیدار می‌شویم از ترس افزایش نرخ‌های ناگهانی و یا نایاب شدن برخی از اجناس می ‌ترسیم که از خانه بیرون بیاییم.
این شهروند سنندجی بیان کرد: متاسفانه در استان ما فقط گرانی و تورم است که وجود دارد و کسی به فکر وضعیت مردم کردستان نیست و این است که روز به روز قیمت‌ها بالا رفته است.
وی بیان کرد: از همه مسئولان استان و حتی کشور تقاضا داریم که دیگر نان را از این بیشتر گران نکنند چراکه هستند خانواده‌هایی که به زور می‌توانند نان را خریداری کنند چه برسد به سایر اقلام خوراکی!
در ادامه آقای محمدی یکی دیگر از شهروندان سنندجی که نانوایی برای تهیه نان آمده بود، به خبرنگار تسنیم گفت: در این وضعیت نامناسب اقتصادی تنها گران کردن نان مهم نیست بلکه این مهم است که با افزایش نرخ و قیمت نان کیفیت آن نیز باید بالا برود و این در شرایطی است که متاسفانه هر روز شاهد کاهش کیفیت نان هستیم.
وی افزود: اینکه مسئولان می‌خواهند در عرض چند ماه قیمت نان را دوباره افزایش دهند باید این فکر را نیز داشته باشند که مردم استان محرومی مانند کردستان از کجا و از چه راه درآمدی می‌توانند در برابر این افزایش قیمت‌ها دوام بیاورند.
این شهروند سنندجی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم آنچه که مطرح شده است تنها در حد شایعه باقی بماند و شاهد افزایش قیمت نان نباشیم.
در ادامه «خالد جعفری»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: حدود دو ماه قبل در استان همسان‌سازی قیمت نان را با سایر استان‌های مجاور داشتیم اما برای افزایش مجدد قیمت نان و اعلام نرخ‌های جدید باید در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: در حال حاضر قریب به دو سال است که قیمت آرد تغییری نداشته است و اگر افزایشی در قیمت نان صورت گرفته، تنها به دلیل افزایش هزینه‌های جاری بوده است.
جعفری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نان فعلا تا سرکار آمدن دولت سیزدهم و تصمیم‌گیری درباره آن منتفی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در پایان سخنان خود اظهار داشت: قیمت نان در استان کردستان به گونه‌ای است که در مقایسه با سایر استان‌های کشور قیمت نان در کردستان پایین‌تراست.
در ادامه ناصر اسدی، رئیس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره افزایش قیمت نان گفت: از مسئولان استان درخواست داریم که اگر قرار است افزایش نرخی صورت بگیرد برابر درصد تورم و گرانی که در جامعه وجود دارد، باشد.
وی افزود: اگر تورم و وضعیت اقتصادی در جامعه کنترل شود طبعا نرخ‌ها و قیمت‌ها نیز کنترل خواهند شد و دیگر شاهد افزایش نرخ‌های سرسام‌آور نخواهیم بود.
رئیس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج اذعان کرد: متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی در تخصیص مواد اولیه به نانواخانه‌ها وجود ندارد و این در حالی‌ست که در هفته گذشته خمیر مایه که یکی از مواد اولیه تهیه نان است، حدود یکصد هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
وی به کیفیت نان در استان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه کیفیت گندم تولیدی کردستان برای تهیه نان مناسب نیست و برای بهبود کیفیت آرد، باید گندم با کیفیت با گندم استان مخلوط گردد تا نان‌آوری آرد بالا رود و در نتیجه شاهد افزایش کیفیت نان باشیم.
اسدی اظهار کرد: آنچه که تا به حال در طول دو سال گذشته در استان اتفاق افتاده است تنها در بحث همسان‌سازی قیمت نان با سایر استان‌های کشور بوده است و برای اعلام نرخ جدید نان منتظر دستورات کشوری هستیم.
گفتنی است؛ در پایان آنچه می‌توان نتیجه گرفت این است که افزایش قیمت نان قطعا نارضایتی و فشار اقتصادی بر مردم را با این شرایط تورم به دنبال خواهد داشت و دولتمردان باید این را در نظر بگیرند که اصلی‌ترین ماده غذایی سر سفره‌های مردم را با افزایش قیمت حذف نکند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد